DOQ

Pilotproject: hartfalen­patiënt tevreden over pro­actieve zorg­planning

Binnen de cardiologie wordt het nog niet veel toegepast: proactieve zorgplanning. Een gemis, vonden cardioloog Jenifer Coster en internist-ouderengeneeskunde en kaderarts palliatieve zorg Pauline de Graeff (beiden werkzaam in het UMCG). Uit een pilotproject bleek dat ook patiënten het prettig vonden over zorg in de laatste levensfase te praten. De Graeff: “Het geeft duidelijkheid voor alle partijen. We gaan proactieve zorgplanning nu in vijf ziekenhuizen op de hartfalenpoli implementeren.”

“Het kwam geregeld voor dat als ik patiënten op de hartbewaking of spoedopvang moest vertellen dat ze binnenkort zouden komen te overlijden, zij totaal verbijsterd waren”, vertelt Jenifer Coster over de aanleiding van het pilotproject naar proactieve zorgplanning bij hartfalen. “Deze mensen waren vaak al jaren bekend met hartfalen en ook meerdere keren opgenomen. In onze ogen waren alle voortekenen aanwezig, maar zorg in de laatste levensfase was nooit met hen besproken. Op een gegeven moment dacht ik: we moeten hier toch iets aan doen.” Samen met Pauline de Graeff is zij toen een pilotproject gestart naar proactieve zorgplanning bij patiënten met hartfalen.

“Patiënten vonden het fijn om mee te beslissen over hoe dit laatste deel van hun leven eruit zou komen te zien”

Cardioloog Jenifer Coster

Fijn om mee te beslissen

Zij voerden dit pilotproject uit onder ongeveer 30 patiënten met hartfalen in het UMCG en het Wilhelmina Ziekenhuis Assen. “In eerste instantie waren we bang dat we patiënten hoop zouden ontnemen door te beginnen over hun prognose en zorg in de laatste levensfase. Maar patiënten bleken eigenlijk heel dankbaar dat we het onderwerp ter sprake brachten. Zij vonden het fijn om mee te beslissen over hoe dit laatste deel van hun leven eruit zou komen te zien”, zegt Coster over de bevindingen van dit project.

Van start

Gezien het succes van het pilotproject in het UMCG en het Wilhelmina Ziekenhuis Assen, zijn Coster en De Graeff bezig met het implementeren van proactieve zorgplanning op de hartfalenpoli in nog drie andere ziekenhuizen in de regio (het Ommelander Ziekenhuis Groningen, het Martini Ziekenhuis en Treant). “We willen eind 2024 met dit project van start gaan, en zijn nu bezig met de voorbereidingsfase”, vertelt De Graeff. “Hierin inventariseren we hoe de zorg bij hartfalen nu geregeld is en hoe de samenwerking is tussen patiënt en zorgverlener, tussen zorgverleners onderling en tussen het ziekenhuis en huisartsen. We kijken ook hoe we educatie over proactieve zorgplanning kunnen vormgeven.” Het project zal dan van start gaan met een inventarisatie van de huidige situatie in alle deelnemende centra. Deze bevindingen vormen de nulmeting ofwel de controlegroep. “Dan volgt de daadwerkelijke implementatie van proactieve zorgplanning, waarna we opnieuw de ervaringen van patiënten zullen inventariseren. Zij vormen de interventiegroep.”

“We moeten het gesprek over proactieve zorgplanning al eerder voeren”

Internist-ouderengeneeskunde Pauline de Graeff

Crisiszorg voorkomen

Wat Coster en De Graeff al geleerd hebben van het pilotproject is dat patiënten openstaan voor proactieve zorgplanning, maar dat de zorgverlener erover moet beginnen. En proactieve zorgplanning gaat niet alleen over de laatste levensfase, zeggen zij. De Graeff: “In het pilotproject brachten we het onderwerp nog relatief laat ter sprake, bij mensen met vergevorderde ziekte. Maar we moeten het gesprek over proactieve zorgplanning al eerder voeren, bijvoorbeeld bij patiënten met hartfalen met klachten, zeker vanaf New York Heart Association (NYHA) klasse 3. En ook bij hartfalenpatiënten met comorbiditeiten en kwetsbare en oudere patiënten.” Coster: “Het is goed om vooruit te denken en proberen in te schatten welke problemen kunnen gaan spelen bij een patiënt. Dus niet wachten tot iemand zes of zeven keer is opgenomen, maar bijvoorbeeld al na een tweede keer het gesprek aangaan. We moeten crisiszorg voorkomen, ook in het kader van zinnige zorg.” Voor Coster begint proactieve zorgplanning eigenlijk al bij de diagnose. “Hierbij geef ik aan dat de levensverwachting van een patiënt met hartfalen niet normaal is. Soms schrikken zij daarvan, maar ik merk ook dat patiënten graag willen weten wat ze kunnen verwachten in het ziektebeloop en wat wij als dokters, maar ook de patiënten zelf kunnen doen om hun prognose te verbeteren.”

“We proberen de kwaliteit van leven in de tijd die iemand nog goed is, zo optimaal mogelijk te maken”

Cardioloog Jenifer Coster

Camper kopen

“Palliatieve zorg is per definitie multidisciplinair en transmuraal”, besluit De Graeff. “Dit pilotproject was dan ook een samenwerking tussen de cardiologie, palliatieve zorg en eerste lijn. En deze samenwerking is belangrijk bij het invoeren van proactieve zorgplanning op de hartfalenpoli. We kunnen veel van elkaar leren. Ook voor patiënten is het fijn dat we anticiperen op die laatste levensfase. Dat duidelijk is wat wel en niet meer kan als hartfalenpatiënten bijvoorbeeld erg benauwd worden, en zij dan niet met nacht en ontij eindigen op de spoedeisende hulp, zoals nu vaak gebeurt.” Coster: “Het maakt ook dat patiënten bepaalde keuzes niet uitstellen en wel nu die camper kopen, in plaats van na hun pensioen, en daar nog echt plezier van hebben. We proberen de kwaliteit van leven in de tijd die iemand nog goed is, zo optimaal mogelijk te maken.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Wil je het komende jaar zwanger worden?’

De vraag ‘Wil je het komend jaar zwanger worden?’ zou veel vaker gesteld moeten worden door álle hulpverleners, stelt Annemarie Mulders. “Gezond zwanger worden begint bij bewustwording en kennis over het belang van de periode vóór de zwangerschap.”

Casus: vrouw met kleine rode puntjes in de huid

Een vrouw komt met kleine rode puntjes in de huid van vooral de benen. De klachten zijn ontstaan na een keelinfectie, circa 2 weken geleden. Een week geleden heeft zij zich minimaal gestoten en had zij daarna een groot hematoom op het bovenbeen. Wat is uw diagnose?

‘Arbeids­gerichte zorg hoort in de spreekkamer van medisch specia­listen’

Gezonde arbeidsparticipatie is óók een zaak van de medisch specialist, betoogt Annelies Boonen, initiatiefnemer van de poli Werk en Gezondheid. Hier kunnen patiënten terecht met vragen over werk en inkomen. “Vraag je patiënt naar zijn of haar werk!”

Geheugen­problemen herkennen blijkt niet zo eenvoudig

Van maar liefst 42% van hun oudere patiënten hebben artsen en verpleegkundigen niet door dat ze geheugenproblemen hebben, ontdekte Fleur Visser. Ze wil hier een advies over meegeven aan zorgverleners. “Eerste indrukken kunnen je op het verkeerde been zetten.”

Voorkom voorschrijf­cascades: ‘aandoening’ kan bijwerking medicatie zijn

Een niet-herkende bijwerking van medicatie kan als vermeende nieuwe aandoening leiden tot inzet van nieuwe medicatie: een zogeheten voorschrijfcascade. Fatma Karapinar: “Voorschrijfcascades drukken ons met de neus op de feiten: we weten nog weinig over bijwerkingen.”

Casus: 77-jarige vrouw met korstjes op de oorrand

Een 77-jarige vrouw met voorgeschiedenis van plaveiselcelcarcinoom komt op het spreekuur van de doktersassistente omdat ze korstjes op haar oorrand wil laten aanstippen. Ze heeft geen klachten van de afwijking. Wat is uw diagnose?

‘Minder onnodige diagnostiek is goed voor patiënt en maatschappij’

In ziekenhuizen vindt veel onnodige diagnostiek plaats. Eerst goed luisteren en nadenken en dan pas diagnostiek aanvragen, loont voor zowel patiënt als de maatschappij, betoogt Fabienne Ropers. “Enige risicoacceptatie is noodzakelijk voor proportionele diagnostiek.”

Zorgsysteem staat vaak initiatieven voor multimorbiditeit in de weg

Multimorbiditeit leidt tot versplintering van zorg. Toine Remers onderzocht enkele veelbelovende initiatieven voor het stroomlijnen van de zorg bij multimorbiditeit. “Een initiatief begint vaak vanuit overtuiging van een arts, maar ‘het systeem’ werkt vaak tegen.”

De lessen van de langst­vliegende MMT-arts van Nederland

MMT-arts Nico Hoogerwerf vertelt over zijn ervaringen als medisch specialistische zorgverlener per helikopter. “Wij dóen vooral, we voeren handelingen uit. Wij voelen niet de machteloosheid die politiemensen wel kunnen voelen.”

Casus: patiënt met zwelling in de mond

Een patiënte komt op het spreekuur met sinds 2 maanden een zwelling in de mond aan de linkerzijde. Het was destijds 1-2cm, welke spontaan ontlastte met dik taai slijm. Sindsdien komt het in wisselende grootte regelmatig terug. Wat is uw diagnose?


0
Laat een reactie achterx