DOQ

Prof. dr. Wouters: ‘Arts-assistent trainen op dialoog met patiënt’

“De patiënt heeft altijd gelijk. Als je de klacht niet begrijpt, mag je niet zeggen: uw klacht is niet reëel. Tracht dan verder te zoeken en toch een verklaring te vinden.” Dát is was Emiel Wouters zijn arts-assistenten altijd heeft voorgehouden. In juni nam hij als afdelingshoofd en hoogleraar Longziekten afscheid van het Maastricht UMC+.

Naar eigen zeggen werd Wouters zelf ooit opgeleid aan de hand van dogma’s en axioma’s. Het is precies was hij wilde vermijden toen hij zélf aankomende longartsen onder zijn hoede had – het zouden er uiteindelijk veertig zijn. “Je moet altijd een open mind hebben”, vat de emeritus hoogleraar samen.

Longarts prof. dr. E. Wouters

Hij geeft een voorbeeld. “Tijdens heel mijn carrière had ik te maken met de dogmatische benadering dat roken dé oorzaak is van COPD. Ik heb altijd gedacht dat dit een overbeklemtoning was, heb uitgedragen dat er meerdere factoren kunnen zijn die een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte. Dit is een paar jaar geleden bevestigd. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat bij de helft van de patiënten COPD is terug te voeren op onvoldoende longontwikkeling op jonge leeftijd. Vanuit een dogmatische visie zijn deze patiënten altijd oneigenlijk geblameerd. Vanzelfsprekend, je kijkt als arts naar de patiënt met de kennis die hebt, maar probeer die niet te extrapoleren. Plaats jouw kennis juist binnen de informatie die je verkrijgt tijdens de dialoog met de patiënt.”

Partner

Hoe ziet dat eruit in de praktijk? Wouters: “In mijn ogen is het belangrijk dat de longarts veel respect en aandacht heeft voor de patiënt met een longprobleem. Tijdens de opleiding van arts-assistenten heb ik altijd geprobeerd duidelijk te maken dat de patiënt partner is in het behandelproces. De patiënt ervaart zijn klachten, en het is aan de longarts om te trachten die klachten zo goed mogelijk te plaatsen en begrijpen. Dit vergt dat je zorgvuldig kunt luisteren naar de patiënt en dat je vervolgens die klacht met je medische kennis – met kennis over fysiologie en dergelijke – probeert een kader te geven. Pas daarná ga je bekijken wat eventueel een optimale behandeling kan zijn voor die klachten.”

Méér dan behandeling

Dat een zo goed en precies mogelijke diagnosestelling essentieel is, blijkt niet voor iedereen evident te zijn. Wouters: “Vaak kijkt een jonge dokter vooral naar wat de behandeling moet zijn. Oftewel: welke activiteit kan ik ondernemen? Met die instelling kan het analytisch proces – het begrijpen van de klacht – over het hoofd worden gezien. We moeten oppassen dat we uitsluitend denken aan behandeling. Diagnose is bovendien veel meer dan het begin van een behandeling; het kan bijvoorbeeld ook het begin zijn van een aanvaardingsproces, een verwerkingsproces.”

Mens met longprobleem

Hij vervolgt: “In mijn beleving zou het onderdeel van ons vakgebied moeten zijn dat je – goed onderbouwd door kennis – samen met de patiënt een balans opmaakt van voor- en nadelen van behandeling. Want feitelijk heb je niet te maken met een zieke long of kwab, maar met een mens die een longprobleem heeft. Naar mijn mening moet de arts-assistent in de opleiding worden getraind om de dialoog te voeren met de patiënt. Dat is minstens zo belangrijk als dat je de beroepsmatige techniek in de vingers krijgt; een goede endoscopist is nog geen goede longarts.”

Hoge vlucht

Over welke ontwikkelingen binnen de longgeneeskunde heeft Wouters zich het meest verheugd in de afgelopen jaren? “Toen ik begon als longarts, stond de pulmonale oncologie in de kinderschoenen. De mogelijkheid tot chemotherapie bestond nauwelijks. Inmiddels heeft de pulmonale oncologie een grote vlucht genomen, onder meer dankzij biologicals en immunotherapie en dergelijke. Je ziet dit ook bij andere ziektebeelden: ons vakgebied is verbeterd dankzij gedrevenheid om nog meer inzichten in ziekteprocessen te krijgen. Het gevolg is dat longgeneeskunde wordt opgesplitst in deelspecialismen. Een ander voorbeeld is pulmonale hypertensie. Voorheen konden we bij deze patiënten de diagnose stellen, maar niet behandelen.”

Oog voor verbanden

Tegelijkertijd behelst de opmars van deelspecialismen een risico, aldus Wouters. “We moeten oppassen dat het niet leidt tot fragmentatie, waardoor de klacht als het ware door één gezichtsveld wordt bekeken. Veel ziekten hebben verbanden met andere ziekten; aandacht voor die verbanden is essentieel. Ik blijf als onderzoeker verbonden aan het Maastricht UMC+. In die hoedanigheid zal ik me blijven wijden aan verbanden tussen ziekteverschijnselen.” 

Swierenga Penning

Vanwege zijn buitengewone verdiensten op het vlak van longziekten heeft Emiel Wouters onlangs de Swierenga Penning ontvangen, de hoogste onderscheiding binnen dit vakgebied in Nederland.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx