DOQ

Puffer-app geeft zorg op maat voor kinderen met astma

Veel betere controle over astma, meer zelfmanagement en begeleiding precies op momenten dat dat nodig is. Dat zijn de effecten van thuismonitoring en ondersteuning via de Puffer-app, ontwikkeld in Medisch Spectrum Twente voor kinderen met astma. “Deze manier van zorg leidt tot ruim 80% minder ziekenhuisopnames, spoedbezoeken en polikliniekbezoeken”, vertelt technisch geneeskundige Mattiènne van der Kamp.

Astma kent periodes met meer of juist minder klachten. Zorg met geplande poliklinische bezoeken sluit daar niet goed bij aan, zo stelt Mattiènne van der Kamp. “Soms komt een kind op de poli terwijl er geen klachten zijn. Dit terwijl de behandelaar hen juist wil zien op het moment dat er wel klachten zijn. Want dan krijg je beter inzicht in de astma en kun je effectiever behandelen. Vanuit die gedachte zijn we gaan onderzoeken of we kinderen thuis kunnen monitoren, met ook contact op afstand op momenten dat dat nodig is. Dat sluit beter aan bij het episodische karakter van astma.”

“We zagen al snel dat thuismonitoring meer inzicht geeft ”

Technisch geneeskundige Mattiènne van der Kamp

Veel informatie

Er zijn verschillende technologische mogelijkheden voor thuismonitoring, zoals handzame longfunctiemeters, slimme inhalers, en trackers voor activiteiten, hartslag en ademhaling. Een combinatie daarvan kan op afstand veel informatie geven over de toestand van het kind en de controle van de astma. “Samen met een zorgverzekeraar zijn we een pilot gestart om dat toe te passen in de zorg en na te gaan of het effectief is. Met een astmateam met kinderlongartsen, technisch geneeskundigen, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten zijn we afgestapt van de geplande poliklinische bezoeken bij een deel van onze astmapatiënten. We richtten ons in deze groep helemaal op zorg op afstand, met alleen een consult als dat nodig was.”

Meer inzicht

De gebruikelijke zorg werd dus losgelaten. Dat had aanvankelijk wel wat voeten in de aarde, want blijft de kwaliteit van de zorg behouden? Van der Kamp: “Thuismonitoring is een nieuwe manier om patiënten te volgen. Het kan lastig zijn om vanuit bestaande zorg zo’n stap te zetten. Misschien vinden metingen niet goed of niet op tijd plaats, of verwatert het contact met de patiënt doordat deze weinig aan de bel trekt. Maar gelukkig zagen we al snel dat thuismonitoring juist meer inzicht geeft en dat de behandelaar meer grip krijgt op de astma van de patiënt. We zien bijvoorbeeld welke factoren de astma verergeren en waar het niet goed gaat in het zelfmanagement. En via contact op afstand kunnen we meteen bijsturen.”

“We zien dat ouders gaandeweg steeds meer de regie nemen over de zorg voor hun kind”

Meer zelfmanagement

Bij een aanvraag voor thuismonitoring geven de astmaverpleegkundige en technisch geneeskundige het kind en de ouders een instructie over het gebruik van de app. Afhankelijk van wat nodig is, krijgen de ouders verschillende thuismeters mee. Daarbij worden ook afspraken gemaakt over contactmomenten, bijvoorbeeld wekelijks of alleen als het nodig is. “Op vragen of berichten reageren we binnen een dag”, zegt Van der Kamp. “Het contact gaat in eerste instantie via de verpleegkundige. Bijzondere situaties bespreken we in het multidisciplinaire team en sowieso bespreken we wekelijks alle patiënten.”

Inmiddels is bekend dat thuismonitoring veel positieve effecten heeft: niet alleen veel minder ziekenhuisbezoeken, maar ook gerichte begeleiding en daardoor meer controle over de astma. “Kinderen en hun ouders bouwen steeds meer zelfmanagement op”, aldus Van der Kamp.

Vertrouwen

Voor het pilotonderzoek is een app gebruikt met een chatfunctie en de mogelijkheid om metingen te sturen of filmpjes wanneer er astmaklachten zijn. Gaandeweg heeft de app meer functies gekregen. Zo kunnen patiënten nu gegevens over medicatie bijhouden en is er een gepersonaliseerd actieplan voor het geval er klachten zijn. De app is nu nog gericht op kinderen met astma, maar volgens Van der Kamp is de stap naar volwassenen zeker mogelijk. “En wellicht ook andere chronische aandoeningen waarbij dezelfde aspecten spelen.”

Niet alleen behandelaars, maar ook ouders zijn positief over deze nieuwe manier van zorg. Van der Kamp: “Zij maken zich zorgen als er klachten zijn of als die erger worden. Via de app kunnen zij snel een vraag stellen en kunnen wij hen geruststellen en ondersteunen. Dat geeft hen vertrouwen dat zij bepaalde aspecten zelf kunnen oppakken. We zien dat ouders gaandeweg steeds meer de regie nemen over de zorg voor hun kind.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”


Lees ook: Status astmaticus: stoppen met roken en goede nazorg

Naar dit artikel »