Reumatoloog dr. Van Breukelen-Van der Stoep over die ene patiënt: ‘Geduld werkgever en bedrijfsarts bij reumapatiënt loont’
Redactioneel
7 september 2018
Een patiënt die je altijd bijblijft, een patiënt die impact heeft gehad. Iedere arts herinnert zich er daar wel één of meer van. Reumatoloog dr. Van Breukelen-Van der Stoep hoort vaak van reumapatiënten dat zij tegen veel onbegrip aanlopen vanuit de werkgever. Ze herinnert zich echter de casus van een patiënt die juist wél veel steun heeft ervaren. “De houding van de bedrijfsarts gaf de patiënt juist de ruimte om optimaal te herstellen.”
Werkgevers en bedrijfsartsen gunnen medewerkers met reumatoïde artritis vaak onvoldoende tijd om te herstellen. Daardoor kunnen die uiteindelijk onnodig buiten het arbeidsproces belanden. Dat is de ervaring van reumatoloog dr. Deborah Van Breukelen-Van der Stoep. Gelukkig maakt de reumatoloog bij sommige patiënten ook mee hoe het wél kan.
Reumatoloog dr. Van Breukelen-Van der Stoep
Aanhoudende vermoeidheid
“Medicatie heeft patiënten met reumatoïde artritis (RA) veel gebracht sinds het begin van de jaren tachtig”, vertelt ze. “Met de huidige middelen, zoals methotrexaat en biologicals, is het ontstekingsproces veel beter te onderdrukken dan vroeger. Het contrast met zo’n veertig jaar geleden, toen mensen vanwege forse vergroeien ernstig geïnvalideerd raakten, is dan ook groot. Maar vergis je niet: de ziekte is er dan nog steeds. Ondanks het uitblijven van vergroeiingen heeft een groot deel van de patiënten te kampen met persisterende vermoeidheid en zijn gewrichten minder belastbaar dan voor de diagnose.”
Onbegrip op het werk
Veel patiënten vert
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: