DOQ

‘Slimme techniek bespaart zorg en achteruitgang bij hartfalen’

Op 8 februari 2024 vindt de inauguratie van Hareld Kemps plaats. Hij combineert zijn werk als cardioloog in het Máxima MC met het hoogleraarschap Industrial Design aan de TU Eindhoven. “We hebben nieuwe technologie nodig om patiënten uit het ziekenhuis te houden.”

Monitoring met slimme horloges, een slim matras en sensoren in de wc-bril die vroegtijdig signaleren dat de waarden de verkeerde kant opgaan: het zijn allemaal technische innovaties die ons misschien gaan helpen om de snel toenemende groep patiënten met hartfalen (350.000 in 2030) buiten het ziekenhuis te houden. “De meeste, vaak oudere hartfalenpatiënten zien niet het risico op overlijden als het grootste probleem, maar ziekenhuisopnames”, vertelt Hareld Kemps. “Dat heeft veel impact en vaak verslechtert de conditie daarna aanzienlijk. Voor veel oudere hartfalenpatiënten betekent dat net het verschil tussen zelfstandig blijven of niet.”

(Foto: Bram Saeys)

“We streven ernaar dat de patiënt zo weinig mogelijk hoeft te doen”

Cardioloog Hareld Kemps

Opnames voorkomen

Al jaren doet Kemps onderzoek naar manieren om ziekenhuisopnames te voorkomen en om thuis beter te revalideren. Zo kan telemonitoring een belangrijke rol spelen om een (her)opname voor te blijven. “Dat sluit aan op de wens van de patiënt en bespaart veel dure zorg.” Er loopt nu bijvoorbeeld een studie naar de bruikbaarheid van slimme horloges, vertelt de cardioloog, die gespecialiseerd is in hartfalen, sportcardiologie en hartrevalidatie. “Het horloge verzamelt gegevens als hartslag, activiteit en slaap. We weten dat iemand achteruit gaat als de hartslag langzaam stijgt en minder variatie vertoont. Ook halen we informatie uit slaapgewoonten en het beweegpatroon.”

Snel reageren

Bij het gebruiken van sensoren, zoals het horloge, is goed nagedacht over de gebruiker. “Je wilt het voor patiënten, vaak 70 en soms zelfs 80+’ers, zo makkelijk mogelijk maken. We streven ernaar dat de patiënt zo weinig mogelijk hoeft te doen. De gegevens worden automatisch via Bluetooth naar de cloud gestuurd waarna wij de data zien op een dashboard, gekoppeld aan de individuele afkapwaarden die voor de patiënt zijn gekozen. Tijdens een dagelijks overlegmoment bepalen we bij afwijkende waarden of het beleid moet worden aangepast. Dankzij deze werkwijze zijn we er eerder bij, kunnen we direct reageren en met het bijstellen van medicatie een heropname voor zijn.”

Niet naar het ziekenhuis

Daarover gesproken: binnenkort hoeft de patiënt ook daarvoor niet meer in het ziekenhuis te verblijven. Kemps: “Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan ‘hospital@home’. In dit project werken we eraan dat patiënten voortaan thuis opgenomen kunnen worden met dagelijkse visites en intraveneuze diuretica. Door het voorkomen van ziekenhuiscomplicaties zoals infecties en deliria verwachten we de klinische opnameduur te verkorten. Zo beperken we conditionele verslechtering door langdurige opnames.”

“We hebben innovaties hard nodig om de zorg toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief te houden”

Beweging meten

Het horloge is ook in te zetten voor telerevalidatie. “Hierbij meet het horloge beweging door stappen te tellen of het aantal kilometers fietsen bij te houden. Door de directe feedback vanuit het horloge hebben mensen het gevoel van meer eigen regie. Daarnaast vraagt een chatbot in de bijbehorende app naar zaken als stress en voeding. Verder kunnen mensen telefonisch of met videobellen begeleiding krijgen van bijvoorbeeld een fysiotherapeut, diëtist of psycholoog. Met name de integratie met het dagelijks leven zorgt voor een grotere kans op blijvende gedragsverandering.”

Toiletbril

Hareld Kemps verwacht dat de weegschaal, de bloeddrukmeter en ook het horloge als meetinstrumenten op termijn worden vervangen voor sensoren in een matras, badkamerspiegel of toiletbril. Nog makkelijker en minder foutgevoelig. “We hebben dit soort innovaties hard nodig om de zorg toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed te houden. Daarom werk ik in mijn hoogleraarschap ook graag samen met ingenieurs, industrieel ontwerpers en big data-wetenschappers. Met het bijeenbrengen van verschillende disciplines valt nog zoveel winst te boeken voor hartfalenpatiënten en de cardiologiezorg.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Bevolkings­onderzoek sluit onvoldoende aan bij mensen met verstande­lijke beperking’

Mensen met een verstandelijke beperking nemen veel minder vaak deel aan bevolkingsonderzoeken naar kanker dan de algemene bevolking, vertelt Amina Banda. Ook krijgen zij minder vaak vervolgonderzoek. “Deze groep kan allerlei barrières voor deelname ervaren.”

Vertragen, verdragen en verbinden in moeilijke gesprekken

In de palliatieve zorg spelen niet alleen emoties bij de patiënt een rol, maar ook bij de zorgverlener. Machteld Muller legt uit hoe zelfinzicht helpt bij verbinding met je patiënt. “Herkennen van je eigen ‘rode knoppen’ helpt om uit vervelende dynamieken te blijven.”

Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken

Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Tom van Bommel vertelt over de mechanismen achter zulke overtuigingen. “Technieken waarmee misinformatie zich verspreidt, kunnen óók ten goede worden ingezet.”

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?


Lees ook: Huidtest meet kwetsbaarheid van hart- en vaat­chirur­gische patiën­ten

Naar dit artikel »

Lees ook: ‘Hartziekte en sporten kunnen goed samengaan’

Naar dit artikel »

Lees ook: Klachten bespreken met de chatbot

Naar dit artikel »