DOQ

Standaard dubbel consult in Groninger huisartsen­praktijk

Waar andere huisartsen worstelen met de tijd, bewijst Tjitte Verbeek van Buuren dat volop aandacht voor patiënten geen utopie is. Als praktijkhouder van Huisartsenpraktijk Radesingel in het centrum van Groningen verdubbelde hij de consulttijd naar 20 minuten. “Financieel is het minder aantrekkelijk maar je krijgt er veel rust voor terug. Onze dokters gaan aan het eind van de dag fluitend naar huis.”

Door de gestegen zorgvraagkrijgen huisartsen het steeds drukker. “In deze omgeving zijn veel praktijken gesloten voor nieuwe inschrijvingen”, vertelt Verbeek van Buuren. “Onze praktijk heeft nog wel ruimte. Elk jaar verwelkomen we een grote groep nieuwe patiënten. We hebben er nu zo’n negenduizend. Ongeveer de helft is student.”

“Onze praktijk heeft het persoonlijke van de dorpsdokter behouden”

Huisarts Tjitte Verbeek van Buuren

Overmaat aan dokters

“In onze praktijk werken twaalf artsen, onder wie twee basisartsen”, gaat Verbeek van Buuren verder. “Daarnaast is er een physician assistant in opleiding, hebben we twee POH’s, drie POH’s-GGZ, twee praktijkmanagers, twaalf vaste doktersassistenten en een groep student-assistenten. Een normpraktijk telt iets meer dan tweeduizend patiënten. Met onze negenduizend patiënten zouden we dus dagelijks 4,5 dokter aan het werk moeten hebben. Maar dat zijn er zes. Door deze overmaat aan dokters konden wij twee jaar geleden besluiten om standaard twintig minuten uit te trekken voor een consult. Alleen als vooraf duidelijk is dat tien minuten genoeg zijn, maken we een uitzondering.”

Irritatie

Waarom dat zo gebeurt? “Bij de consulten van tien minuten merkten we vaak dat patiënten nóg een vraag hadden. Dan vroegen ze op het laatste moment of we ook nog even naar dat huidplekje of die pijnlijke schouder wilden kijken. Maar daar was geen tijd meer voor, dus moest de patiënt een nieuwe afspraak maken. Dat wekte vaak irritatie op. Nu iedereen een dubbel consult krijgt, hebben we tijd om meerdere vragen te beantwoorden, verdieping te zoeken of bijvoorbeeld meteen dat spiraaltje te plaatsen. Patiënten mogen bij ons kiezen welke dokter ze zien. Als ze dat willen, is dat dus steeds dezelfde. Omdat die ook nog eens ruim de tijd voor ze neemt, heeft onze praktijk het persoonlijke van de dorpsdokter behouden.”

“Ik zou adviseren om samen te werken op allerlei vlakken”

Zorgkosten omlaag

Verbeek van Buuren is ervan overtuigd dat de zorgkosten door deze manier van werken omlaag gaan. “Stel dat een patiënt graag een kuur wil om van het hoesten af te komen. Dan is het een kleine moeite om een receptje uit te schrijven. Als het hoesten een week later over is, denkt de patiënt dat de kuur geholpen heeft. Maar als jij de tijd neemt om uit te leggen dat de hoest veroorzaakt wordt door een virus en dat uitzieken voldoende is, is de patiënt na een week óók genezen. Je hebt dan een onnodige kuur bespaard. Je kunt je praktijk efficiënt runnen door snel recepten, verwijzingen, foto’s of labtesten te regelen. Maar ik denk dat de winst groter is als je met je patiënten in gesprek gaat.”

Wat is nodig?

Wat is er nodig om patiënten standaard een dubbel consult aan te bieden? “De praktijk moet zowel voldoende huisartsen als fysieke ruimte hebben”, antwoordt Verbeek van Buuren. “Het helpt verder als je zaken kunt delegeren, bijvoorbeeld naar basisartsen. Die hebben overigens wel supervisie nodig, wat tijd kost. Verder zou ik adviseren om samen te werken op allerlei vlakken. Wij doen dat met zorgprofessionals binnen ons gezondheidscentrum. Maar ook met andere huisartsenpraktijken, zoals die van mijn echtgenote, en met de tweede en derde lijn. En digitaliseer waar mogelijk!”

Huisartsenpraktijk Radesingel werkt met de Digitale Doktersassistent, die Verbeek van Buuren in 2020 ontwikkelde. Via dit online-portaal is de praktijk 24 uur per etmaal bereikbaar. Patiënten kunnen hun medische vraag stellen en zo nodig foto’s toevoegen. Maar ook zelf een SOA-test, (bloed)onderzoek of herhaalmedicatie aanvragen. Een doktersassistent van praktijk Radesingel controleert en verwerkt de aanvragen. De invoering van de Digitale Doktersassistent leidt tot een afname van telefoontjes en consulten, waardoor er ruimte ontstaat voor de dubbele consulten.

“Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen. Wat niet werkt, kun je zo weer terugdraaien”

Creatief

Verbeek van Buuren erkent dat het financieel minder aantrekkelijk is om patiënten extra tijd te geven. “Maar je krijgt er veel rust voor terug. Zo gebeurt het vrijwel nooit meer dat een spreekuur uitloopt en de volgende patiënt daardoor al geïrriteerd binnenkomt. Onze dokters gaan aan het eind van de dag fluitend naar huis.” Tegen collega-huisartsen zou ik willen zeggen: “Durf creatief te zijn en wees niet bang om nieuwe dingen te proberen. Wat niet werkt, kun je zo weer terugdraaien.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”


Lees ook: ‘We willen de besparing op zorgkosten terug­geven aan de burgers’

Naar dit artikel »

Lees ook: CombiConsult slaat brug tussen apotheker en huisarts

Naar dit artikel »

Lees ook: ‘Zoveel artsen willen hun bezieling terug’

Naar dit artikel »