Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Succesvol met sokken: jonge artsen als ondernemer
Een kantoor in Rotterdam-centrum, een vaste medewerker, zeven werknemers met een nul-urencontract. En designers, een fotograaf en financieel adviseur die op zzp-basis hun steentje bijdragen. Dat was de balans die Miguel Jansen en Daniël van der Does opmaakten op 1 oktober, drie jaar nadat zij als net afgestudeerde artsen het bedrijf MedSocks waren gestart. “We hebben de ambitie ons concept uit te breiden naar andere landen.”
Hoe ontwikkel je een zakelijk idee tot een werkelijk product? “Door te dóen, want dat is de kern van ondernemen”, zeggen anios dermatologie Miguel Jansen en Daniël van der Does, arts bij een afdeling psychiatrie. In de laatste fase van hun geneeskundestudie aan het Erasmus MC kregen zij ruim drie jaar geleden een plan: uitbundige sokken met medische printjes ontwerpen, bedoeld voor zorgverleners. Inmiddels kan hun bedrijf MedSocks bogen op ongeveer 80 producten. Bijvoorbeeld sokken met een hartslaglijntje – ‘ECG-sokken’ – voor cardiologen. Of sokken met scalpels en hechtingen voor chirurgen, in de productcatalogus vergezeld van de woordgrap ‘scherp geprijsd’. Jansen: “Tijdens de coschappen viel het ons op dat artsen en verpleegkundigen er qua kleding vrijwel hetzelfde uitzagen.” Van der Does: “Wij zijn zelf liefhebber van vrolijke sokken en dachten: zou het niet leuk zijn als afdelingen of disciplines hun identiteit kunnen benadrukken met hun sokken? Een beetje zoals groepen mensen een voetbalshirt van hun favoriete team dragen.”

“In het begin zat ik na het werk in het ziekenhuis thuis zelf pakketten verzendklaar te maken”
Miguel Jansen en Daniël van der Does
Eerste order
Wat volgde, was een zoektocht naar een fabrikant. Jansen: “Ontwerpen deden we in die tijd nog zelf, op papier en de computer. Nadat het eerste ontwerp klaar was – de sok met hartslaglijntje – vonden we een partij die kwaliteit kon bieden en flexibel was. Bijvoorbeeld als een spoedorder nodig zou zijn.” Van der Does: “We hadden geen groot startkapitaal, dus de eerste order was 100 sokken. Zouden we die niet aan de man weten te brengen, dan hoefden we in elk geval de rest van ons leven geen sokken meer te kopen voor onszelf, grapten we.” Het tegendeel bleek waar te zijn: het product vond gretig aftrek. Jansen: “De marketing deden en doen we via sociale media: Instagram en Facebook. Vanaf het eerste moment begon het te lopen. We kregen bestellingen binnen vanuit het hele land.” Van der Does: “In het begin zat ik na het werk in het ziekenhuis zelf pakketten verzendklaar te maken.”
“We hebben skills opgedaan die we ons anders niet eigen hadden gemaakt”
Spontaan beginnen
Bij die eerste periode hoorden ook inschrijving bij de Kamer van Koophandel en kennismaking met de Belastingdienst. Van der Does: “Natuurlijk, we wisten dat we omzetbelasting moesten betalen, maar wanneer en hoe precies, daar hadden we ons nog niet zo goed in verdiept. Totdat we een brief ontvingen waarin de fiscus een schatting deed van de omzet in ons eerste kwartaal en het bericht wanneer dat bedrag overgemaakt moest zijn.” Jansen: “Dat is ook wel het leuke van spontaan beginnen met ondernemen terwijl je een geneeskundestudie achter de rug hebt: je leert veel omdat je veel dingen over ondernemen nog niet weet. We hebben skills opgedaan die we ons anders niet eigen hadden gemaakt.” Van der Does: “Maar er zijn ook overeenkomsten met het bestaan van arts. Zoals een dokter een slechtnieuwsgesprek moet voeren met een patiënt, zo moet een ondernemer een medewerker kunnen vertellen dat hij niet goed functioneert, en dat het beter is afscheid te nemen van elkaar. En zoals in de gezondheidszorg multidisciplinaire samenwerking belangrijk is, zo willen wij als ondernemer kunnen sparren met onder meer de designers en fotograaf.”
“Het geeft ons voldoening een percentage van de winst te doneren aan een goed doel”
Investeren
Jansen, vanaf 2023 aios dermatologie, zet zich in de avonduren en weekeinden in voor MedSocks. Van der Does werkt als arts bij de afdeling psychiatrie van GGZ Rivierduinen en reserveert elke vrijdag voor het bedrijf. Ze zetten maandelijks gemiddeld enkele duizend paren sokken af. Zouden de twee van de winst in hun levensonderhoud kunnen voorzien als zij geen arts waren? “Ja, maar op dit moment investeren we de opbrengst volledig in uitbreiding en verbetering van het bedrijf”, zegt Van der Does. “We zouden het concept bijvoorbeeld ook willen introduceren in andere landen.” Jansen: “Verder geeft het ons voldoening een percentage van de winst te doneren aan goede doelen. Bij de sokken met longendesign gaat het bijvoorbeeld om het Longfonds. Sinds de start is al 45.000 euro opgehaald voor goede doelen.”