DOQ

‘Technologische innovaties kunnen goed rolmodelschap niet vervangen in geneeskundeonderwijs’

De dokters van morgen moeten leergierig en kritisch zijn én als rolmodel willen dienen voor generaties na hen. Hoogleraar intra-curriculair onderwijs in de heelkunde Jos van der Hage pleitte in zijn oratie daarom voor inspirerend docentschap en onderwijs in kleine groepen.

Het geneeskundeonderwijs moet meebewegen met de vernieuwing van het artsenvak, vindt hoogleraar intra-curriculair onderwijs in de heelkunde Jos van der Hage. Samen met de vakgroep Anatomie onderzoekt hij daarom het nut van innovaties, zoals augmented reality voor het anatomieonderwijs. “Er wordt al flink mee geëxperimenteerd, maar wij willen uitzoeken of het beter is dan leren uit een boek. En voor welke soort kennis dit een nuttige manier van studeren is.”

Veel contactmomenten tussen studenten en artsen
Maar laten we het kind niet met het badwater weggooien, waarschuwt Van der Hage in zijn oratie. “Technologische innovaties kunnen goed rolmodelschap niet vervangen in het geneeskundeonderwijs.” Zelf leerde hij tijdens zijn opleiding tot oncologisch chirurg ook veel van zijn leermeesters, niet alleen vakinhoudelijk maar ook als mens. Hetzelfde wil hij voor de geneeskundestudenten van nu. “Je kunt niet alleen leren van boeken en computers. Studenten hebben een rolmodel nodig. We moeten het curriculum zo inrichten dat er veel contactmomenten zijn tussen studenten en artsen. Het liefst zou ik elke student willen koppelen aan een medisch specialist.”

Oude garde uitdagen
Onderwijs in kleine groepen werkt volgens Van der Hage het beste. “De jonge garde moet de oude garde kunnen uitdagen en dat werkt niet in een volle collegezaal, maar door studenten apart te nemen. In kleine vaste groepen van vier of vijf studenten is een open dialoog mogelijk en is er voldoende tijd en ruimte voor iedereen om in gesprek te gaan met de docent.” Samen met de studenten en docenten gaat Van der Hage zich inzetten om dit te realiseren voor de geneeskundeopleiding.

Opleiding op maat
Uiteindelijk hoopt de hoogleraar door slim gebruik van technische innovatie en rolmodelschap iedere student op te leiden op de manier die bij hem of haar past. “Stel, we weten dat iemand een minder goed ruimtelijk inzicht heeft. Dan zeggen we niet ‘chirurg worden is niks voor jou’, maar bieden we iemand daar extra training in met bijvoorbeeld augmented reality.”

Bron: LUMC

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx