DOQ

Thuismonitoring hartpatiënt met The Box net zo effectief als reguliere zorg

Een pakket met apparaten om thuis de gezondheid van hartpatiënten in de gaten te houden werkt net zo goed als traditionele bezoeken aan de polikliniek. Dat concluderen onderzoekers van het Hart Long Centrum Leiden uit de eerste gerandomiseerde klinische studie met het thuismonitoringpakket genaamd The Box. Hun resultaten verschenen recent in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA Network Open.

Aan de studie deden 200 patiënten mee die een hartaanval hadden gehad. De helft kreeg de reguliere zorg van vier bezoeken aan de polikliniek in het jaar na de hartaanval. De andere helft kreeg The Box mee naar huis: een pakket met een bloeddrukmeter, een weegschaal, een hartritmemonitor en een stappenteller. Alle apparaten zijn via de smartphone van de patiënten verbonden met het elektronisch patiëntendossier. Tevens werden in deze groep twee bezoeken aan de polikliniek vervangen door e-consulten. 

The Box
(Foto: LUMC)

Tevreden met The Box

Na een jaar waren tussen de twee groepen geen verschillen te zien in hoe goed de bloeddruk onder controle was. “We hebben ervoor gekozen om de bloeddruk te meten, omdat het een goede marker is voor de cardiovasculaire gezondheid. Ook zegt de bloeddruk iets over de effectiviteit van de thuismeetapparatuur, omdat de bloeddruk rechtstreeks afhankelijk is van het volgen van de behandeladviezen”, legt onderzoeker Roderick Treskes uit. 

Ook op het gebied van gezondheid van patiënten en de tevredenheid met de zorg waren geen verschillen tussen de groepen. Negentig procent van de patiënten die The Box kregen, was daar tevreden mee. “Daaruit leiden wij af dat we gelijkwaardige zorg leveren via digitale technologie als het ‘oude’ face-to-face protocol”, aldus Treskes.

Opschalen in COVID-pandemie

Hun resultaten bieden volgens de onderzoekers aanleiding om meer zorg digitaal te gaan organiseren. “Met de COVID-pandemie in het achterhoofd, komt dit nu als geroepen. We kunnen nu snel gaan opschalen”, aldus onderzoeksleider prof. Martin Schalij.

Video

Meer weten over The Box? Bekijk onderstaande video of lees het artikel in LUMC Magazine waarin patiënten Jasper en Liesbeth over hun ervaringen met The Box vertellen. 


Lees voor meer informatie het artikel Effect of smartphone-enabled health monitoring devices vs regular follow-up on blood pressure control among patients after myocardial infarction – a randomized clinical trial. 

Bron: LUMC
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”