DOQ

‘Grow It!’ app steunt jongeren tijdens de coronacrisis

Het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis en de Tilburg University hebben de ‘Grow It!’ app gelanceerd. Met deze app krijgen jongeren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar meer inzicht in hoe ze zich voelen en krijgen ze dagelijks een leuke challenge ter ondersteuning van de dagelijkse stress tijdens de coronacrisis.

(Foto: Pixabay)

Jongeren kwetsbaar

Veel jongeren hebben momenteel te maken met onzekerheid door de coronacrisis. Zij kunnen niet naar school, moeten hun contact met leeftijdgenoten beperken en zoveel mogelijk in huis blijven. Ook  zijn sport- en hobbyclubs grotendeels nog gesloten. Er kunnen bovendien spanningen ontstaan in de thuissituatie door financiële problemen of onzekerheid over de gevolgen van de coronacrisis op de toekomst. Dit alles maakt jongeren in deze crisistijd kwetsbaar voor stress, sociale isolatie, eenzaamheid, angst en somberheid.

Ondersteuning

Met het doel om inzicht te krijgen in de emoties van de jongeren en hen te helpen met de vreemde situatie om te gaan is de ‘Grow It!’- app ontwikkeld door een onderzoeksteam onder leiding van prof. dr. Manon Hillegers, afdelingshoofd Kinder- en Jeugdpsychiatrie/psychologie in het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis, in samenwerking met Loes Keijsers van de Tilburg University. Hillegers: “Het is voor jongeren nu een heel lastige tijd. De normale structuur ontbreekt. Niet iedereen heeft thuis een laptop om schoolwerk op te doen. En juist contact met leeftijdgenoten is voor jongeren heel belangrijk. Dat kan nu niet. Ook kennen we allemaal de berichten in de media over jongeren die helemaal buiten beeld zijn geraakt. De Grow It! app kan hen ondersteuning bieden.”

Gamified

Voor zover bekend wordt ‘Grow It!’ de eerste gamified smartphone app in Nederland die jongeren gericht steunt bij gevoelens van angst, somberheid, eenzaamheid en stress tijdens de coronacrisis. Jongeren kunnen de app gratis downloaden op hun telefoon, kiezen een naam van een dier als nickname, komen in een team en spelen mee. Elke dag ontvangen ze op vijf willekeurige momenten een korte vragenlijst met vragen over hun slaap, beweging, emoties, sociaal gedrag, eenzaamheid en stress. Ook doen ze mee aan opdrachten, zogeheten challenges. Bijvoorbeeld: bak of kook iets lekkers voor je buren of vertel je vriendin wat je leuk aan haar vindt. De opdrachten helpen de jongeren gevoelens te delen of een activiteit te ontplooien. De app werkt tegelijkertijd als een soort dagboek.


Zie www.growitapp.nl voor meer informatie over de partners in de ontwikkeling van de app en het onderzoek. Er is ook een video beschikbaar met meer uitleg op YouTube.  


In eerste instantie wordt de app via een samenwerking met het voortgezet onderwijs aangeboden aan jongeren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar in de regio Rotterdam Rijnmond, maar in principe kan iedereen de app downloaden en meedoen. Het eerste doel is om rond de 1.000 deelnemers te werven. 

Bron: Erasmus MC
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”