DOQ

Tolkdienst tijdelijk vergoed voor huisarts

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport heeft een contract gesloten met Tolk en Vertaalcentrum Nederland TVcN zodat de telefonische ad hoc tolkdienst en conference calls per 1 mei de komende twee jaar worden vergoed voor huisartsen.

De voorziening is bedoeld om de communicatie tussen huisartsen en statushouders soepeler te laten verlopen. Dit zou minder miscommunicatie geven en de zorg voor asielzoekers met een status te verbeteren.

Barrière
“Wanneer iemand kort in Nederland is, kan dat nogal een barrière geven bij de huisarts”, meent Vroman van TVcN in een interview. Maar bij gezondheidsproblematiek is communicatie uiteraard belangrijk voor het krijgen en geven van de juiste hulp en diagnostiek. Een telefonische tolk kan deze belemmeringen wegnemen, waardoor een huisarts sneller en beter kan handelen, aldus Vroman.

Statushouders
Het ministerie van Volksgezondheid hoopt met het extra geld het grootste knelpunt voor zo’n 10.000 nieuwe statushouders op te kunnen vangen. Het gaat alleen om statushouders die een voorlopig verblijfsdocument kregen na 1 juli 2016 om in Nederland te mogen blijven. Na inschrijving in de HAP is het dus 6 maanden mogelijk om tolkdiensten aan te vragen voor de betreffende statushouder.

LHV
De woordvoerder van de LHV is erg tevreden over de ontwikkeling en meldt dat in de Volkskrant. De LHV is echter wel van mening dat de tolkentelefoon eigenlijk voor elke anderstalige patiënt gebeld zou moeten kunnen worden. Wanneer dat niet gebeurt, blijft de situatie onveilig. Iemand anders meenemen, is ook niet altijd gewenst, omdat het soms om psychische of traumatische problematiek gaat, dan komt vaak de privacy in het geding, aldus Huisarts Rob Jansen. Er is volgens de huisarts nog wel een minpuntje te noemen over de regeling want de nieuwe maatregel geldt tot er voor de statushouders in tijdelijke woningen een collectieve zorgverzekering komt. “In die verzekering is zover bekend geen tolkenvergoeding in opgenomen.”

 

Tolkdienst aanvragen


  • Stap 1: Bel met 088 – 255 52 10 voor uw aanvraag.
  • Stap 2: Geef aan de medewerker het AGB-nummer van de praktijk door.
  • Stap 3: Geef aan de medewerker het documentnummer van het verblijfsdocument van de statushouder, de gewenste taal en duur door.
    Betreft het een aanvraag voor een nieuwe patiënt in de praktijk, dient u ook de inschrijfdatum in de praktijk door te geven.
  • Stap 4: Blijft u aan de lijn, u wordt automatisch doorverbonden met een tolk.

 

Bronnen:

AUTEUR: LENNARD BONAPART
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”