DOQ

Tolkdienst tijdelijk vergoed voor huisarts

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport heeft een contract gesloten met Tolk en Vertaalcentrum Nederland TVcN zodat de telefonische ad hoc tolkdienst en conference calls per 1 mei de komende twee jaar worden vergoed voor huisartsen.

De voorziening is bedoeld om de communicatie tussen huisartsen en statushouders soepeler te laten verlopen. Dit zou minder miscommunicatie geven en de zorg voor asielzoekers met een status te verbeteren.

Barrière
“Wanneer iemand kort in Nederland is, kan dat nogal een barrière geven bij de huisarts”, meent Vroman van TVcN in een interview. Maar bij gezondheidsproblematiek is communicatie uiteraard belangrijk voor het krijgen en geven van de juiste hulp en diagnostiek. Een telefonische tolk kan deze belemmeringen wegnemen, waardoor een huisarts sneller en beter kan handelen, aldus Vroman.

Statushouders
Het ministerie van Volksgezondheid hoopt met het extra geld het grootste knelpunt voor zo’n 10.000 nieuwe statushouders op te kunnen vangen. Het gaat alleen om statushouders die een voorlopig verblijfsdocument kregen na 1 juli 2016 om in Nederland te mogen blijven. Na inschrijving in de HAP is het dus 6 maanden mogelijk om tolkdiensten aan te vragen voor de betreffende statushouder.

LHV
De woordvoerder van de LHV is erg tevreden over de ontwikkeling en meldt dat in de Volkskrant. De LHV is echter wel van mening dat de tolkentelefoon eigenlijk voor elke anderstalige patiënt gebeld zou moeten kunnen worden. Wanneer dat niet gebeurt, blijft de situatie onveilig. Iemand anders meenemen, is ook niet altijd gewenst, omdat het soms om psychische of traumatische problematiek gaat, dan komt vaak de privacy in het geding, aldus Huisarts Rob Jansen. Er is volgens de huisarts nog wel een minpuntje te noemen over de regeling want de nieuwe maatregel geldt tot er voor de statushouders in tijdelijke woningen een collectieve zorgverzekering komt. “In die verzekering is zover bekend geen tolkenvergoeding in opgenomen.”

 

Tolkdienst aanvragen


  • Stap 1: Bel met 088 – 255 52 10 voor uw aanvraag.
  • Stap 2: Geef aan de medewerker het AGB-nummer van de praktijk door.
  • Stap 3: Geef aan de medewerker het documentnummer van het verblijfsdocument van de statushouder, de gewenste taal en duur door.
    Betreft het een aanvraag voor een nieuwe patiënt in de praktijk, dient u ook de inschrijfdatum in de praktijk door te geven.
  • Stap 4: Blijft u aan de lijn, u wordt automatisch doorverbonden met een tolk.

 

Bronnen:

AUTEUR: LENNARD BONAPART
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?