Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Tolkdienst tijdelijk vergoed voor huisarts
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport heeft een contract gesloten met Tolk en Vertaalcentrum Nederland TVcN zodat de telefonische ad hoc tolkdienst en conference calls per 1 mei de komende twee jaar worden vergoed voor huisartsen.
De voorziening is bedoeld om de communicatie tussen huisartsen en statushouders soepeler te laten verlopen. Dit zou minder miscommunicatie geven en de zorg voor asielzoekers met een status te verbeteren.
Barrière
“Wanneer iemand kort in Nederland is, kan dat nogal een barrière geven bij de huisarts”, meent Vroman van TVcN in een interview. Maar bij gezondheidsproblematiek is communicatie uiteraard belangrijk voor het krijgen en geven van de juiste hulp en diagnostiek. Een telefonische tolk kan deze belemmeringen wegnemen, waardoor een huisarts sneller en beter kan handelen, aldus Vroman.
Statushouders
Het ministerie van Volksgezondheid hoopt met het extra geld het grootste knelpunt voor zo’n 10.000 nieuwe statushouders op te kunnen vangen. Het gaat alleen om statushouders die een voorlopig verblijfsdocument kregen na 1 juli 2016 om in Nederland te mogen blijven. Na inschrijving in de HAP is het dus 6 maanden mogelijk om tolkdiensten aan te vragen voor de betreffende statushouder.
LHV
De woordvoerder van de LHV is erg tevreden over de ontwikkeling en meldt dat in de Volkskrant. De LHV is echter wel van mening dat de tolkentelefoon eigenlijk voor elke anderstalige patiënt gebeld zou moeten kunnen worden. Wanneer dat niet gebeurt, blijft de situatie onveilig. Iemand anders meenemen, is ook niet altijd gewenst, omdat het soms om psychische of traumatische problematiek gaat, dan komt vaak de privacy in het geding, aldus Huisarts Rob Jansen. Er is volgens de huisarts nog wel een minpuntje te noemen over de regeling want de nieuwe maatregel geldt tot er voor de statushouders in tijdelijke woningen een collectieve zorgverzekering komt. “In die verzekering is zover bekend geen tolkenvergoeding in opgenomen.”
Tolkdienst aanvragen
- Stap 1: Bel met 088 – 255 52 10 voor uw aanvraag.
- Stap 2: Geef aan de medewerker het AGB-nummer van de praktijk door.
- Stap 3: Geef aan de medewerker het documentnummer van het verblijfsdocument van de statushouder, de gewenste taal en duur door.
Betreft het een aanvraag voor een nieuwe patiënt in de praktijk, dient u ook de inschrijfdatum in de praktijk door te geven. - Stap 4: Blijft u aan de lijn, u wordt automatisch doorverbonden met een tolk.
Bronnen:
- de Volkskrant
- https://www.tvcn.nl
- LHV
- Nationale Zorggids
- Afbeelding: Max Pixel