DOQ

Transit: de juiste zorg op de juiste plek

De zorg is van oudsher ingericht in hokjes, waarbij de patiënt van de een naar de ander gaat. Dat kan anders, vindt Markus Oei, KNO-arts in het Flevoziekenhuis. Hij is initiator van Transits in de regio Almere: transmurale en integrale samenwerking tussen verschillende zorglijnen. “Dat begint bij de patiënt thuis.”

‘De patiënt centraal’ is een uitgangspunt van veel zorgverleners en partijen in de zorg. Dat gebeurt ook wel, maar volgens Oei nog steeds onvoldoende. “Tot nu toe gebeurt het vooral met ‘eigen’ populaties patiënten. Zo ziet en behandelt een KNO-arts een heel andere groep mensen dan een huisarts. Iedereen in de zorg doet z’n best, maar als je het hele traject van een patiënt bekijkt dan zie je dat het nog beter kan.”

“Het gaat erom dat de juiste persoon de juiste informatie heeft voor passende zorg op de juiste plek”

KNO-arts Markus Oei

Thuissituatie

Oei wil de patiënt volgen vanaf de thuissituatie. Die kan te maken krijgen met de huisarts, verpleegkundigen, medisch specialisten en paramedici. “Al die contacten moeten we samenvoegen, door na te gaan wie op welk moment wat kan doen en welke informatie daarvoor nodig is. En ook wat de patiënt nodig heeft. Het gaat erom dat de juiste persoon de juiste informatie heeft voor passende zorg op de juiste plek.”

Geen vast protocol

Het initiatief heet een Transit: een Transmuraal Situatie-georiënteerd Integratie Traject. In zo’n traject werken alle zorgverleners transparant en geïntegreerd met elkaar samen. In de ideale situatie is er samenwerking tussen alle zorglijnen: van de eerste tot de derdelijn maar eventueel nog breder met ook de nuldelijn en paramedici. Nieuw in een Transit is dat zorgverleners gezamenlijk nagaan wat er met de patiënt gebeurt. “Dat is geen vast protocol. We zeggen: doe vooral wat je denkt dat op dit moment goed is voor deze patiënt. Samen kunnen we werken vanuit de situatie van de patiënt.”

“Omdat wij een neusbloeding regelmatig zien, hebben wij al instructiefilmpjes en informatie voor patiënten en ouders”

Neusbloeding

Oei geeft als voorbeeld een neusbloeding. Veel mensen komen daarmee via de huisarts bij de KNO-arts. “Wij stellen basale vragen: aan welke kant is de bloeding en heeft u al gezalfd en gespoeld? Vaak is dat niet goed gebeurd. Omdat wij een neusbloeding regelmatig zien, hebben wij al instructiefilmpjes en informatie voor patiënten en ouders: waar kun je zalf kopen en hoe breng je het aan? Deze informatie kan al veel eerder worden gegeven, namelijk als een patiënt belt naar de huisarts. De informatie uit de tweedelijn verhuist dan helemaal naar de voorkant van het traject, naar de thuissituatie.”
De KNO-arts of huisarts kan de filmpjes naar de patiënt mailen. Met goede informatie gaan misschien minder mensen naar de dokter, of anders kan men alsnog een afspraak maken. Oei: “De patiënt krijgt ook specifieke informatie bij doorverwijzing naar de KNO-arts. Wij moeten bijvoorbeeld weten of de bloeding links of rechts is, maar vaak is dat niet bekend in de tweedelijn. De patiënt moet dat dus vooraf noteren.”

“De transmurale module combineert patiënten- en zorgverlenersinformatie, dat bevordert de samenwerking die we voor ogen hebben”

Transmurale module

Het delen van informatie tussen zorgverleners in verschillende lijnen gebeurt in de regio Almere in Inforium, een transmurale module die is geïntegreerd in de systemen van ziekenhuizen, huisartsen en apothekers. “Het combineert patiënten- en zorgverlenersinformatie”, zegt Oei, die in 2012 zelf aan de wieg ervan stond. “Dat bevordert de samenwerking die we voor ogen hebben en die ook in het Integraal Zorg Akkoord wordt beoogd. Zo’n transmurale tool is hiervoor cruciaal.”
Samen met regionale huisartsen gaat de KNO-afdeling van Oei nu 5 KNO-hulpvragen testen met een Transit: bloedneuzen, allergische rhinitis, plotselinge doofheid, gehoorverlies bij kinderen en globus (brok in de keel). “Als het gaat lukken, is het winst voor iedereen”, stelt Oei. “En dat kan niet alleen bij de KNO-zorg, maar ook bij bijvoorbeeld palliatieve zorg. Helaas is het momenteel bij met name de huisartsen erg druk vanwege een groot tekort hier in de regio. Maar ik hoop dat we snel aan de slag kunnen. Want hiermee kan de zelfredzaamheid van patiënten toenemen, de medische zorgvraag dalen en kunnen we de zorg ontlasten. Meer kennis bij de patiënt leidt tot minder zorgvragen. Zo komt de juiste zorg op de juiste plek.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve vooroordelen, ook in de zorg. Daardoor vermindert de kwaliteit van zorg, legt Paige Crompvoets uit. “Uit mijn onderzoek bleek dat mensen met obesitas soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners.”

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Joris Castermans ontwikkelde Whispp, een app die met behulp van AI fluister- en aangedane spraak kan omzetten in een heldere en natuurlijke stem. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren.”

Artsen voor Kinderen helpt kinderen met een chronische ziekte of beperking

Michel Weijerman van Stichting Artsen voor Kinderen vertelt over hun projecten voor betere zorg en welzijn voor kinderen met een chronische aandoening. “Zo’n 200 zorgprofessionals zijn op vrijwillige basis bij onze poli betrokken. Binnen 48 uur krijg je antwoord.”


0
Laat een reactie achterx