DOQ

Trauma’s als gevolg van slechte bejegening tijdens bevalling

Veel vrouwen hebben negatieve ervaringen met de geboortezorg, zo blijkt uit promotieonderzoek van Marit van der Pijl van Amsterdam UMC. Zij analyseerde honderden verhalen: “Ze geven inzicht in hoe een slechte bejegening kan leiden tot een negatieve of traumatische bevallingservaring. We kunnen hier veel van leren.” Het onderzoek is gepubliceerd in het internationale tijdschrift Plos One.

In 2016 riep de Stichting Geboortebeweging vrouwen via Facebook op om hun verhaal te doen over negatieve ervaringen met de zorg rondom de bevalling onder de noemer #genoeggezwegen. De Stichting Geboortebeweging maakt zich sterk voor rechten van vrouwen tijdens hun zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Ruim 400 vrouwen gaven gehoor aan de oproep.

(Foto: Pixabay)

Machteloos

De afdeling Midwifery Science van Amsterdam UMC onderzocht de verhalen. Daaruit blijkt dat het gevoel van machteloosheid bij de vrouwen overheerst. Van der Pijl: “Gebrek aan toestemming was het meest genoemde onderwerp. Vrouwen beschreven hoe handelingen tijdens de bevalling werden uitgevoerd zonder dat zij hierover geïnformeerd waren of om hun toestemming was gevraagd. Bijvoorbeeld bij het zetten van een knip. De vrouwen spraken hier over het verlies van controle en autonomie.”

Buitenspel gezet

Vrouwen gaven bovendien aan dat ze zich vaak niet serieus genomen voelden tijdens de bevalling. Ze beschreven dat niet naar hen werd geluisterd als zij zorgen of pijn uitten naar zorgverleners. Zo voelden zij zich buitenspel gezet, alsof de bevalling was overgenomen en zij er niet toe deden. Vrouwen beschreven ook een gebrek aan steun en compassie.

Enkele vrouwen meldden dat zij lichamelijke handelingen hadden ervaren als gewelddadig. Bijvoorbeeld het hardhandig op de buik drukken of het gedwongen vasthouden van de benen tijdens de bevalling.

Nog steeds nachtmerries

Sommige ervaringen waren al van langer geleden, maar vrouwen gaven aan nog steeds nachtmerries te hebben. Van der Pijl: “In deze publicatie gaat het om een kwalitatieve analyse van bestaande verhalen van vrouwen die zijn gedeeld als reactie op de oproep #genoeggezwegen. Wij hebben geen contact met deze vrouwen gehad. We gaan daarom vervolgonderzoek doen: een gedegen vragenlijst uitzetten onder bevallen vrouwen, met als doel meer informatie verzamelen over dit belangrijke aspect van de geboortezorg in Nederland.”

De geboortebeweging heeft alle reacties op Facebook geplaatst.

Bron: Vroeg
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”