Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Veel kortere wachttijden en 100% tevredenheid bij patiënten: hoe dan?
Veel kortere wachtlijsten en 100% tevredenheid bij patiënten. Die indrukwekkende resultaten heeft Gelre ziekenhuizen (Apeldoorn/Zutphen) bereikt door een deel van de planbare operaties en onderzoeken te organiseren als focuskliniek. Dat begon een jaar geleden met galblaas- en liesbreukoperaties. Sinds kort wordt deze manier van werken ook toegepast binnen de oogheelkunde, MDL, orthopedie en gynaecologie.
Sinds een jaar staat een operatiekamer in de locatie Zutphen twee vaste dagen per week geheel gereserveerd voor galblaas- en liesbreukoperaties. De ‘focus’ ligt dan dus helemaal op deze operaties. “Het zijn veel voorkomende ingrepen”, vertelt chirurg Harm Willem Palamba. “De afgelopen tijd waren de wachttijden ervoor behoorlijk opgelopen, vooral vanwege de coronacrisis. We wilden daarom een meer efficiënte manier van werken, om meer ingrepen per dag te kunnen doen. Voorheen deden we zes operaties per dag, in de focuskliniek kunnen we er negen doen.”
“We hoeven niet steeds de OK te veranderen. Dat geeft tijdwinst en meer efficiëntie”
Chirurg Harm Willem Palamba
Geen onderbrekingen
In de focuskliniek wordt ’s ochtends alles klaargezet en kan het chirurgisch team de hele dag achter elkaar doorwerken aan dezelfde soort operaties. Verpleegkundige Anneke Oosterwechel legt uit: “Voorheen konden we een OK niet de hele dag volplannen, omdat er altijd spoedoperaties tussendoor konden komen vanuit bijvoorbeeld de spoedeisende hulp. Nu kunnen we heel gericht doorwerken zonder onderbrekingen. Acute ingrepen vinden nu plaats in de locatie Apeldoorn.”
Palamba voegt hieraan toe: “Doordat we in de focuskliniek steeds dezelfde ingreep doen, staat alles daarvoor klaar. We hoeven niet steeds de OK te veranderen. Dat geeft tijdwinst en meer efficiëntie.”
Goede afstemming
Bij het ontwikkelen van de focuskliniek is eerst een flowschema gemaakt voor de logistieke processen rondom de OK en is nagegaan hoe het ziekenhuis die kon optimaliseren. Daar waren ook bijvoorbeeld de verpleegafdelingen bij betrokken en medewerkers van transport- en serviceafdelingen. “Alles moest op elkaar aansluiten”, zegt Oosterwechel. “Dat is goed gelukt, het loopt nu als een goed geoliede machine.”
Ook met de fysiotherapie zijn goede afspraken gemaakt, licht Palamba toe. “Zij hebben met name een belangrijke rol voor de orthopedie, na een heup- of knieoperatie. Als na de operatie niet tijdig een fysiotherapeut beschikbaar is, blijven patiënten te lang in het ziekenhuis. Dan hebben we de operaties goed geregeld, maar loopt het daarna alsnog vast. Daarom is van begin tot eind goede afstemming nodig.”
“Je ziet veel patiënten maar je hebt meer tijd voor hen”
Verpleegkundige Anneke Oosterwechel
Meer tijd voor patiënt
De focuskliniek betekent voor de betrokken verpleegkundigen een andere manier van werken. Zo is een deel van de afdeling ingericht als ontvangstruimte voor de patiënten die die dag worden geopereerd. “Daar werk je dan de hele dag”, vertelt Oosterwechel. “Je ziet veel patiënten maar je hebt meer tijd voor hen. Dat komt doordat je niet wordt gestoord door andere zaken die op een afdeling gebeuren, zoals visites, telefoontjes en piepers van andere patiënten. Bij de focuskliniek ervaar je veel meer rust. Je kunt echt aandacht besteden aan de patiënt.”
Ook patiënten zelf vinden dat heel prettig, blijkt uit evaluatiegesprekken. De tevredenheid over deskundigheid, gastvrijheid en nakomen van afspraken steeg naar 100 procent. Oosterwechel: “Als verpleegkundige weet je beter wat je moet doen, de patiënten zijn goed geïnformeerd over de gang van zaken en zij krijgen allemaal dezelfde informatie van de medewerkers. Dat zijn allemaal pluspunten die we van patiënten horen.”
“We zien nu dat patiënten uit andere adherentiegebieden naar ons komen”
Chirurg Harm Willem Palamba
Selecteren
Palamba laat weten dat een focuskliniek niet voor alle patiënten geschikt is. Bijvoorbeeld een alleenstaande oudere met hart- of longproblemen, of iemand met een uitgebreide galblaasontsteking, zal er niet voor in aanmerking komen. “Want als zo’n patiënt ’s avonds niet naar huis kan of als complicaties optreden, dan moet de patiënt in het ziekenhuis blijven en loopt het systeem vast. Een focuskliniek vraagt een strakke planning. Daarom is het belangrijk dat we patiënten goed selecteren. Dat doet de arts die de patiënt op de poli ziet.”
Sneller geholpen
De wachtlijst voor een liesbreukoperatie is nu vijf dagen, voor een galblaasoperatie twee weken. Voorheen moesten patiënten zo’n acht maanden wachten, dus dit is een enorme verbetering. “We zien nu dat patiënten uit andere adherentiegebieden naar ons komen, omdat zij hier veel sneller terecht kunnen”, aldus Palamba.
Maar wordt het werken in de focuskliniek geen ‘lopendebandwerk’? Palamba ervaart dat niet zo: “Ik ben gewoon geconcentreerd op een bepaalde ingreep voor die dag. Dat is heel prettig. Je kunt doorwerken en alles loopt soepel. Veel chirurgen hebben een hekel aan wachten tussen de ingrepen door, bijvoorbeeld omdat het druk is op de afdeling of de patiënt er nog niet is. Dat speelt nu niet meer. We zijn nog steeds aan het finetunen, maar het raderwerk loopt heel mooi.”