DOQ

Verpleegkundig specialist reumatologie Walter: ‘De Reuma App kan bijdragen aan meer gerichte gesprekken tussen arts en patiënt’

Ruim vier op de tien gebruikers van de Reuma App, die in het Erasmus MC is ontwikkeld, zeggen dankzij dit hulpmiddel ‘meer grip’ te krijgen op hun ziekte. Dat zegt promovendus Margot Walter, verpleegkundig specialist reumatologie. “Dit is onder meer te danken aan de persoonlijke tips. Via de app kan de patiënt informatie op maat krijgen over de thema’s die hij belangrijk vindt.”

Panklare ziekte-informatie. Oefeningen op een serveerblaadje. Altijd en overal antwoorden op specifieke vragen. De mogelijkheid een logboek bij te houden over de aandoening. Het zijn voorbeelden van wat de Reuma App patiënten te bieden heeft.

Oefeningen op maat

De afdeling Reumatologie van het Erasmus MC ziekenhuis lanceerde de applicatie voor smartphone- en iPhone-gebruikers in 2015. Het uitgangspunt: patiënten die meer grip op hun aandoening krijgen dankzij individuele tips om het dagelijks leven net iets makkelijker te maken, maar ook dankzij oefeningen op maat en inzicht in de eigen ziekteactiviteit. Inmiddels is de app 1500 keer gedownload, ook door patiënten die niet worden gezien in het Erasmus MC.

App-Reumatologie-VS_-Margot-Walter

Margot Walter, verpleegkundig specialist reumatologie

Interventies onder de loep

Margot Walter, verpleegkundig specialist reumatologie in het Rotterdamse academisch ziekenhuis, promoveerde in december op een onderzoek naar interventies die het zelfmanagement stimuleren van patiënten met een reumatische aandoening. Zij heeft onder meer de effecten van de Reuma App in kaart gebracht.

Persoonlijke tips

“379 patiënten hebben onze digitale vragenlijsten hierover beantwoord”, vertelt Walter. “42% zegt dankzij de app meer grip te hebben gekregen op de ziekte. Dat betekent dat zij nu gemakkelijker met de aandoening omgaan in hun dagelijks leven. Dit is onder meer te danken aan de persoonlijke tips. Via de app kan de patiënt informatie op maat krijgen over de thema’s die hij belangrijk vindt. Denk bijvoorbeeld aan tips tegen vermoeidheid, tips voor omgaan met de ziekte in het dagelijks leven en tips voor de aandoening in combinatie met seksualiteit. 81% van de ondervraagden zou de app adviseren aan andere patiënten.”

Waarde benadrukken

Hoe positiever de verwachtingen die de patiënt heeft van de app, hoe groter de kans dat hij deze daadwerkelijk downloadt en er structureel gebruik van maakt. Dat is een andere onderzoekconclusie. Walter: “Hier ligt een belangrijke taak voor de zorgverlener. Toon in de spreekkamer tips en filmpjes op je eigen smartphone en vertel de patiënt over het nut ervan. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels ook dat iemand de app eerder gaat gebruiken nadat je de waarde ervan hebt benadrukt.”

Stimuleren

Redenen om de app niette gebruiken? Walter: “De patiënt is niet geïnteresseerd. Of zijn ziekte is op dit moment rustig, zodat hij er niet steeds aan wil worden herinnerd. En sommigen vinden het een te grote technische opgave om een app te downloaden. Bij al deze redenen kun je als zorgverlener tóch stimuleren. Wordt de patiënt tijdens het consult bijvoorbeeld vergezeld door een dochter of zoon? Dan kan deze wellicht de app downloaden op de smartphone van pa of ma.”

Uitbreiding zelfmanagement

Patiënten blijken de persoonlijk tips het meest te waarderen. Dat bleek toen Walter expliciet vroeg naar hun meest positieve ervaringen. “Daarom willen we de zelfmanagement-tool graag uitbreiden. We hopen in het nieuwe jaar te kunnen beginnen aan een update van de app. Uiteindelijk zou de gebruiker dan persoonlijke adviezen kunnen krijgen binnen veertien thema’s: van ‘reuma en mijn sociale netwerk’ tot ‘reuma en huishoudelijke taken’.”

Gericht gesprek

Walters boodschap aan andere zorgverleners? “De app is geen vervanging van bestaande patiëntvoorlichting, maar wel een handig aanvullend hulpmiddel. Het kan bijdragen aan meer gerichte gesprekken tussen arts en patiënt. Hoe duidelijker de vraag of behoefte van de patiënt, hoe beter de arts hierop de zorg kan afstemmen.”

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”