Vijf tips voor een goede werking van onze biologische klok

mm
Oda Salomons
Redactioneel,
4 maart 2020

Buiten wandelen helpt om – ook in de winterperiode – voldoende daglicht ‘op te vangen’ en zo onze biologische klok positief te beïnvloeden. Onder invloed van kunstlicht en bijvoorbeeld veel wisselende diensten kan de biologische klok van zorgprofessionals makkelijk verstoord raken. Oda Salomons, psycholoog, trainer en coach bij Touch, training en coaching BV geeft vijf tips voor beter slapen en een goede werking van onze biologische klok. 

Verstoring van onze biologische klok* heeft niet alleen gevolgen voor ons slaapritme, maar ook voor gedrag, hormoonhuishouding, lichaamstemperatuur, bloeddruk en spijsvertering. Kortom: een goede werking van de klok is cruciaal voor een goede gezondheid.** Hierbij een vijftal tips voor een goede werking van onze biologische klok.

(Foto: Pixabay)

1. Zorg voor voldoende daglicht

Daglicht houdt onze interne klok in stand. Daglicht geeft ons energie en het zorgt voor aanmaak van melatonine in de avond, waardoor we makkelijker in slaap vallen. 

2. Kom tot rust door natuurgeluiden en een natuurlijke omgeving

Natuurgeluiden en natuurlijke beelden zetten ons parasympathisch zenuwstelsel aan, waardoor we vertragen. Terwijl kunstmatige beelden en geluiden ons vaak overbelaste sympathisch zenuwstelsel juist activeren en zodoende zorgen voor psychologische en fysiologische stress. In de natuur kom je dan ook sneller tot rust. 

3. Stel jezelf bloot aan meer zonlicht en aan minder kunstlicht

Door blootstelling aan natuurlijk zonlicht te verhogen, en die van elektrisch licht te verlagen, kan de interne klok verzet

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, ,
Deel dit artikel