DOQ

Vijf tips voor een goede werking van onze biologische klok

Buiten wandelen helpt om – ook in de winterperiode – voldoende daglicht ‘op te vangen’ en zo onze biologische klok positief te beïnvloeden. Onder invloed van kunstlicht en bijvoorbeeld veel wisselende diensten kan de biologische klok van zorgprofessionals makkelijk verstoord raken. Oda Salomons, psycholoog, trainer en coach bij Touch, training en coaching BV geeft vijf tips voor beter slapen en een goede werking van onze biologische klok. 

Verstoring van onze biologische klok* heeft niet alleen gevolgen voor ons slaapritme, maar ook voor gedrag, hormoonhuishouding, lichaamstemperatuur, bloeddruk en spijsvertering. Kortom: een goede werking van de klok is cruciaal voor een goede gezondheid.** Hierbij een vijftal tips voor een goede werking van onze biologische klok.

biologische klok-natuur
(Foto: Pixabay)

1. Zorg voor voldoende daglicht

Daglicht houdt onze interne klok in stand. Daglicht geeft ons energie en het zorgt voor aanmaak van melatonine in de avond, waardoor we makkelijker in slaap vallen. 

2. Kom tot rust door natuurgeluiden en een natuurlijke omgeving

Natuurgeluiden en natuurlijke beelden zetten ons parasympathisch zenuwstelsel aan, waardoor we vertragen. Terwijl kunstmatige beelden en geluiden ons vaak overbelaste sympathisch zenuwstelsel juist activeren en zodoende zorgen voor psychologische en fysiologische stress. In de natuur kom je dan ook sneller tot rust. 

3. Stel jezelf bloot aan meer zonlicht en aan minder kunstlicht

Door blootstelling aan natuurlijk zonlicht te verhogen, en die van elektrisch licht te verlagen, kan de interne klok verzet worden.

4. Maak regelmatig een ochtend- en/of avondwandeling

Een ochtendwandeling helpt om melatonine, het slaaphormoon, te reguleren. Een avondwandeling kan je helpen om sneller in slaap te vallen. De beweging en het feit dat je even je hoofd leegmaakt, helpen je om sneller in slaap te vallen. Diverse studies hebben aangetoond dat een avondwandeling goed is voor je bloeddruk en je slaappatroon kan verbeteren. Maak er een gewoonte van om, voordat je naar bed gaat, even een ommetje te maken. Het werkt ontspannen en je duikt stressvrij en vermoeid je bed in. 

5. Ga sporten na een nacht slecht slapen

Wist je dat je na een slechte nachtrust ’s ochtends het beste een half uurtje kunt sporten of bewegen om weer energie te krijgen? Dat helpt beter dan een half uur langer uitslapen.***


Bronnen: 
Persbericht Nobelprijswinnaar biologische klok 

** Jules Pretty, Mike Rogerson and Jo Barton, Green Mind Theory: How Brain-Body-Behaviour Links into Natural and Social Environments for Healthy Habits, Int. J. Environ. Res. Public Health 2017, 14(7), 706; doi:10.3390/ijerph14070706 //www.mdpi.com/1660-4601/14/7/706/htm
*** Jim Loehr & Tony Schwartz, Altijd scherp. Manage je energie, niet je tijd. Het geheim van High Performance, Maven Publishing, 2017

Dit artikel is geschreven voor Touch, training en coaching BV voor persoonlijke en beroepsmatige ontwikkeling van professionals in de zorgsector. Het artikel is eerder gepubliceerd op hun website. In de workshop ‘Leer beter omgaan met alledaagse stress. Is het tijd voor een groen medicijn?’ kunnen geïnteresseerden zelf ervaren hoe ze beter kunnen slapen door vaker bewust kalmerende activiteiten in te plannen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

De lessen van de langst­vliegende MMT-arts van Nederland

MMT-arts Nico Hoogerwerf vertelt over zijn ervaringen als medisch specialistische zorgverlener per helikopter. “Wij dóen vooral, we voeren handelingen uit. Wij voelen niet de machteloosheid die politiemensen wel kunnen voelen.”

Casus: patiënt met zwelling in de mond

Een patiënte komt op het spreekuur met sinds 2 maanden een zwelling in de mond aan de linkerzijde. Het was destijds 1-2cm, welke spontaan ontlastte met dik taai slijm. Sindsdien komt het in wisselende grootte regelmatig terug. Wat is uw diagnose?

Verslaving onder zorgprofessionals: anonieme hulp is voorhanden

Verslaving is ook onder zorgprofessionals een reëel probleem. Marlies de Rond vertelt over het KNMG-programma ABS-zorgprofessionals, dat anonieme hulp en ondersteuning biedt aan zorgprofessionals die worstelen met problematisch middelengebruik en verslaving.

‘Zoveel artsen willen hun bezieling terug’

MDL-arts Marieke Gielen vindt het huidige zorgsysteem niet houdbaar voor medisch specialisten. “Ik heb mijn bezieling terug en wil nu een bruggenbouwer zijn tussen de reguliere zorg en het bredere zorgveld.”

Het Calamiteiten­­hospi­taal: in dertig minuten opera­tioneel na een ramp 

Mirjam de Jong vertelt hoe het Calamiteitenhospitaal in Utrecht bij een ramp razendsnel operationeel wordt gemaakt en hoe het een cruciale rol speelt in de nationale zorg. “Bij een grote groep slachtoffers moet je bedenken hoe je zoveel mogelijk levens kunt redden.”

Casus: man met toenemende pijn bovenbuik

Een man heeft sinds 2 weken toenemende pijn in de bovenbuik, ter plaatse van het maagkuiltje. De pijn is vooral aanwezig bij het eten en is brandend van karakter. Wat is uw diagnose?

‘Ik wil mensen helpen die het meest in nood zitten’

Werken in oorlogsgebieden geeft Zafer Altunbezel (Artsen zonder Grenzen) voldoening. Dagelijks ziet hij patiënten met oorlogstrauma, soldaten en burgers. “Als je wordt uitgestuurd naar een oorlogsgebied moet je oplossingen kunnen bedenken in zeer atypische situaties.”

‘Te veel welzijns­kwesties komen in het medisch domein’

Karine van ‘t Land is voorzitter van KAMG: een beroepsvereniging, maar ook een lobbyclub die de volksgezondheid wil verbeteren. “Wat Artsen Maatschappij + Gezondheid bindt is dat ze bezig zijn met drie dingen: met preventie, met volksgezondheid en met grote groepen.”

Aanpak onder­voeding moet multi­discipli­nair

Ongeveer een kwart van alle patiënten is bij opname ondervoed. Dit kan leiden tot minder snel herstel en langere opnameduur. De aanpak ervan is een zaak van het hele ziekenhuis, vertellen Emma Koster en Wesley Visser. “Ondervoeding is veel meer dan te weinig eten.”

Casus: jonge patiënt met heftige oorpijn

De 9-jarige patiënt voor u heeft de hele nacht heftige oorpijn gehad rechts. Zijn gehoor is beiderzijds goed en hij heeft geen koorts. Hij is een weinig snotterig. Wat is uw diagnose?


0
Laat een reactie achterx