DOQ

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

De Nederlandse zorg wordt steeds rijker aan culturen en talen. Daarbij gaat het niet alleen om een toenemend aantal patiënten met een niet-Nederlandse achtergrond, maar ook om een groeiende groep zorgverleners die naast Nederlands ook andere talen beheerst. “Het is zonde om die taaltalenten niet in te zetten voor het leveren van betere zorg”, vindt Daan Frehe, anios huisartsgeneeskunde en medeoprichter van de nieuwe website ikspreekmeerdan.nl.

Het onlineplatform ikspreekmeerdan.nl is kortgeleden opgericht door Lianne Mulder, Ahmed Bayoumy, Emiel de Smidt en Daan Frehe. Als anios huisartsgeneeskunde merkte Frehe dat er patiënten met enorm veel verschillende nationaliteiten langskwamen in zijn praktijk in Amsterdam. “Toen ik een telling deed, kwam ik tot 65 verschillende nationaliteiten. In het ene consult spraken we bijvoorbeeld een patiënt met een Franse achtergrond, in het volgende iemand uit Marokko en daarna een Russisch persoon.”

“Ondersteuning gaat niet alleen om taal, maar ook om het navigeren binnen ons zorgsysteem”

Anios huisartsgeneeskunde Daan Frehe

Gedeelde taal en (zorg)cultuur

Daarbij kreeg Frehe geregeld van patiënten de vraag of hij hen kon doorverwijzen naar een zorgverlener die hun taal spreekt. “Vooral bij mensen met chronische ziekten, psychische problemen of vage klachten was het lastig om de juiste zorgverlener te vinden”, legt Frehe uit. “En hoewel de tolkentelefoon in veel situaties uitkomst biedt, is het in sommige gevallen echt handig

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Snel en agressief koelen essentieel bij hitteberoerte

Pas op voor oververhitting: SEH-arts Amber Hoek waarschuwt voor inspanningsgebonden hitteberoerte bij hardlopers en legt uit hoe dit te behandelen en te voorkomen. “Snel en agressief koelen is essentieel om een fatale afloop te voorkomen.”

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »