DOQ

“Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is ‘the name of the game!”

 

Interview met:
Prof. dr. Leonard Hofstra, cardioloog, Cardiologie Centra Nederland (CCN), en sinds januari hoogleraar voor één dag per week aan het VUMC. Manager van de CCN-kliniek in Utrecht.

Binnen het CCN ziet prof. dr. Leonard Hofstra dagelijks cardiologische patiënten die verwezen worden door huisartsen. Hofstra: “We hebben geen wachttijd en wanneer de patiënt de cardioloog ziet, zijn er binnen het centrum al verschillende onderzoeken gedaan, waarmee we het risicoprofiel van de patiënt kunnen opstellen.”

Cardiologie Centra Nederland (CCN) ontstond 10 jaar geleden toen de cardiologen dr. Aernout Somsen en dr. Igor Tulevski elkaar tegenkwamen. Ze zagen dat in Nederland pogingen om de wachttijd terug te dringen weinig effectief waren. Ze tekenden een plan uit op een bierviltje en hebben wat je nu ziet, bedacht. De CCN bestaat in Nederland uit 9 centra: Amsterdam, Utrecht, Almere, Blaricum, Voorschoten, Dokkum, Hoogvliet, IJmuiden en Middelburg daarmee vormen we de grootste polikliniek van Nederland. Hofstra is voornamelijk verantwoordelijk voor het centrum in Utrecht. Hofstra: “Toen ik in 2010 in Utrecht startte, zagen we 50 patiënten per maand. In Utrecht zien we tegenwoordig 350 nieuwe patiënten per maand. In Amsterdam is dat zo’n 500.”

Zorgpad
Binnen het centrum in Utrecht zijn er verschillende ruimtes die als een zorgpad zijn ingedeeld. Hofstra: “De patiënten komen binnen en krijgen eerst een uitgebreide intake, waar we vragen wat er aan de hand is, we de medicijnen controleren, bloed afnemen. Het bloed gaat naar het lab, daar doen we een bepaling van het cholesterolgehalte, de Hb, bloedarmoede en ook de nierfunctie. Bij de echokamer kijken we vervolgens naar de hartfunctie. Tevens verrichten we een echo van de halsslagader.”

Naast de echokamer is er een kamer met een fiets voor de fietstest, vervolgens komt de patiënt bij de cardioloog voor de resultaten. Hofstra: “We zien aan de gegevens wat er met de patiënt aan de hand is. Patiënten classificeren ‘groen’, ‘oranje’ of ‘rood’. Het is belangrijk om de ‘rode’ mensen te ontdekken. Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is daarbij ‘the name of the game’. Je wil ze vroeg in het vizier hebben en adequaat behandelen of verwijzen. Iemand met een hoogrisicoprofiel gaat meteen door naar het Antonius Ziekenhuis, onze strategische partner. Het onderzoek bij CCN duurt in totaal 1,5 uur. Terwijl in een ziekenhuis de patiënt voor een soortgelijke intake een aantal keer moet terugkomen, waarbij het totale traject ongeveer 8 weken duurt, wij doen dat dus binnen 24 uur.”

Strategische partner
Volgens Hofstra zijn de meningen van Ziekenhuizen en cardiologen verdeeld over de CCN. Hofstra: “Uiteindelijk heb je echter veel voordeel van onze manier van werken als strategische partner. De zorg is gegroeid, maar wij werken de wachttijden van andere ziekenhuizen weg. Wij zijn bovendien de hofleverancier voor ingrepen aan het Antonius Ziekenhuis. Ons gezicht staat naar de eerste lijn. Het is belangrijk dat de huisarts veel zorg zelf doet, en daar krijgen ze een vergoeding voor. We verwijzen sneller terug, maar de huisarts kan ook iets met cardiovasculair risicomanagement doen. Je moet als cardioloog de kennis van de huisarts vergroten, dus doen we veel nascholingen en trainingen.”

Preventie
In Utrecht is de CCN in het afgelopen jaar met zo’n 40% gegroeid. Hofstra: “Mensen realiseren zich dat ze niet langer dan een dag willen wachten op de cardioloog. De wachttijdcultuur wordt niet meer gepikt. We doen daarnaast veel aan preventie en lifestyle. Wanneer patiënten gezonder leven, voelen ze zich fitter en dat geeft ook een reductie in het medicijngebruik.”

Wetenschappelijk onderzoek
Hofstra tot slot: “Over 5 jaar hebben we een nog hoger volume poliklinische patiënten. We doen dan meer wetenschappelijk onderzoek, om de HR-patiënten scherper en beter in kaart te brengen. We doen steeds meer aan telemonitoring. We brengen de cardiologische zorg bij de mensen thuis. Daarvoor werkt de CCN samen met FocusCura, een e-health innovator waarmee we Hartwacht ontwikkelen, dat heeft de toekomst.”

Meer informatie: Cardiologie Centra Nederland

 

Auteur & Fotografie: Lennard Bonapart

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: man met opgezette en verkleurde gewrichten en zwelling linkeroor

Een 52-jarige man klaagt over pijnlijke en stijve handen. De gewrichten van beide handen en vingers zijn opgezet en blauw-paars verkleurd. Verder heeft hij klachten van moeheid en malaise. Hij heeft geen koorts. Wat is uw diagnose?

‘Iedereen heeft recht op zorg’

Ongedocumenteerde in je spreekkamer? Er is meer mogelijk dan je denkt, stellen Amarylle van Doorn en Daan Frehe. Een afwerende houding is hierbij als zorgverlener niet gewenst. “De enige voorwaarde is dat je jezelf bij het CAK moet aansluiten. Veel zorgaanbieders weten dat niet.”

Veel kortere wachttijden en 100% tevredenheid bij patiënten: hoe dan?

Door een deel van de planbare behandelingen te organiseren als focuskliniek, zijn wachtlijsten in Gelre ziekenhuizen drastisch verkort, vertellen Harm Willem Palamba en Anneke Oosterwechel. “Voorheen deden we zes operaties per dag, nu kunnen we er negen doen.”

‘Ik heb zo’n ander contact met de patiënt’

Livemuziek stimuleert het herstel van ouderen na een operatie en het contact met de verpleegkundige, vertelt Hanneke van der Wal-Huisman. “Wat de patiënt nodig heeft, gaat niet alleen over technisch dingen. Zorg verlenen gaat ook om medemenselijk contact.”

Casus: vrouw met forse dyspnoe

Een vrouw van 19 jaar met inspanningsastma meldt zich met een snel opgekomen, forse dyspnoe. De dyspnoe kenmerkt zich door een in- en expiratoire hoorbare ademhaling, met stridoreuze momenten. Wat is uw diagnose?

De narcistische patiënt: grenzen stellen met passende vleierij

“Artsen die problemen ervaren van narcistische patiënten voelen zich geïntimideerd, gekleineerd en niet serieus genomen, waardoor ze veel stress ervaren”, aldus Thom van den Heuvel. Hij vertelt over de narcistische patiënt, diens gedrag herkennen en ermee omgaan.

‘Huisartsen en apothekers moeten samen­werken tégen het preferentie­beleid’

Apothekers en huisartsen moeten gaan samenwerken tégen het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars om de geneesmiddeltekorten aan de kaak te stellen, vindt Dennis Boon. Hij wil hier een petitie voor starten. “Er zijn veel aanwijzingen dat het tij aan het keren is.”

‘Groene planeet, groene zorg’: actie in de zorgsector is nodig  

Psychiater Jurjen Luykx is trots op zijn boek ‘Groene planeet, groene zorg’. De beknopte gids moet de zorgsector inspireren en helpen om te verduurzamen. “De zorg is verantwoordelijk voor zeven procent van de CO2-uitstoot.”

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”