DOQ

“Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is ‘the name of the game!”

 

Interview met:
Prof. dr. Leonard Hofstra, cardioloog, Cardiologie Centra Nederland (CCN), en sinds januari hoogleraar voor één dag per week aan het VUMC. Manager van de CCN-kliniek in Utrecht.

Binnen het CCN ziet prof. dr. Leonard Hofstra dagelijks cardiologische patiënten die verwezen worden door huisartsen. Hofstra: “We hebben geen wachttijd en wanneer de patiënt de cardioloog ziet, zijn er binnen het centrum al verschillende onderzoeken gedaan, waarmee we het risicoprofiel van de patiënt kunnen opstellen.”

Cardiologie Centra Nederland (CCN) ontstond 10 jaar geleden toen de cardiologen dr. Aernout Somsen en dr. Igor Tulevski elkaar tegenkwamen. Ze zagen dat in Nederland pogingen om de wachttijd terug te dringen weinig effectief waren. Ze tekenden een plan uit op een bierviltje en hebben wat je nu ziet, bedacht. De CCN bestaat in Nederland uit 9 centra: Amsterdam, Utrecht, Almere, Blaricum, Voorschoten, Dokkum, Hoogvliet, IJmuiden en Middelburg daarmee vormen we de grootste polikliniek van Nederland. Hofstra is voornamelijk verantwoordelijk voor het centrum in Utrecht. Hofstra: “Toen ik in 2010 in Utrecht startte, zagen we 50 patiënten per maand. In Utrecht zien we tegenwoordig 350 nieuwe patiënten per maand. In Amsterdam is dat zo’n 500.”

Zorgpad
Binnen het centrum in Utrecht zijn er verschillende ruimtes die als een zorgpad zijn ingedeeld. Hofstra: “De patiënten komen binnen en krijgen eerst een uitgebreide intake, waar we vragen wat er aan de hand is, we de medicijnen controleren, bloed afnemen. Het bloed gaat naar het lab, daar doen we een bepaling van het cholesterolgehalte, de Hb, bloedarmoede en ook de nierfunctie. Bij de echokamer kijken we vervolgens naar de hartfunctie. Tevens verrichten we een echo van de halsslagader.”

Naast de echokamer is er een kamer met een fiets voor de fietstest, vervolgens komt de patiënt bij de cardioloog voor de resultaten. Hofstra: “We zien aan de gegevens wat er met de patiënt aan de hand is. Patiënten classificeren ‘groen’, ‘oranje’ of ‘rood’. Het is belangrijk om de ‘rode’ mensen te ontdekken. Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is daarbij ‘the name of the game’. Je wil ze vroeg in het vizier hebben en adequaat behandelen of verwijzen. Iemand met een hoogrisicoprofiel gaat meteen door naar het Antonius Ziekenhuis, onze strategische partner. Het onderzoek bij CCN duurt in totaal 1,5 uur. Terwijl in een ziekenhuis de patiënt voor een soortgelijke intake een aantal keer moet terugkomen, waarbij het totale traject ongeveer 8 weken duurt, wij doen dat dus binnen 24 uur.”

Strategische partner
Volgens Hofstra zijn de meningen van Ziekenhuizen en cardiologen verdeeld over de CCN. Hofstra: “Uiteindelijk heb je echter veel voordeel van onze manier van werken als strategische partner. De zorg is gegroeid, maar wij werken de wachttijden van andere ziekenhuizen weg. Wij zijn bovendien de hofleverancier voor ingrepen aan het Antonius Ziekenhuis. Ons gezicht staat naar de eerste lijn. Het is belangrijk dat de huisarts veel zorg zelf doet, en daar krijgen ze een vergoeding voor. We verwijzen sneller terug, maar de huisarts kan ook iets met cardiovasculair risicomanagement doen. Je moet als cardioloog de kennis van de huisarts vergroten, dus doen we veel nascholingen en trainingen.”

Preventie
In Utrecht is de CCN in het afgelopen jaar met zo’n 40% gegroeid. Hofstra: “Mensen realiseren zich dat ze niet langer dan een dag willen wachten op de cardioloog. De wachttijdcultuur wordt niet meer gepikt. We doen daarnaast veel aan preventie en lifestyle. Wanneer patiënten gezonder leven, voelen ze zich fitter en dat geeft ook een reductie in het medicijngebruik.”

Wetenschappelijk onderzoek
Hofstra tot slot: “Over 5 jaar hebben we een nog hoger volume poliklinische patiënten. We doen dan meer wetenschappelijk onderzoek, om de HR-patiënten scherper en beter in kaart te brengen. We doen steeds meer aan telemonitoring. We brengen de cardiologische zorg bij de mensen thuis. Daarvoor werkt de CCN samen met FocusCura, een e-health innovator waarmee we Hartwacht ontwikkelen, dat heeft de toekomst.”

Meer informatie: Cardiologie Centra Nederland

 

Auteur & Fotografie: Lennard Bonapart

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met mogelijke pneumonie

Een 64-jarige vrouw presenteert zich op de spoedeisende hulp vanwege verdenking op een pneumonie. Ze heeft een voorgeschiedenis van COPD en twee maanden eerder had zij een symptomatische COVID-19-infectie. Wat is uw diagnose?

Bij complexe casuïstiek is meedenken huisarts waardevol voor specialist

Carel Veldhoven, de eerste Academische Generalist in een academisch ziekenhuis, wil dat de specialist bij complexe problematiek de huisarts laat meedenken. “Huisartsen hebben een andere pragmatiek, kennis en kunde, die ook in een academisch ziekenhuis meerwaarde heeft.”

‘De tijd is rijp om mensen integraal te behandelen’

Kelly Dollenkamp leidt het spreekuur integrale geneeskunde oncologie, waar patiënten leren hoe ze zelf hun gezondheid en kwaliteit van leven kunnen verbeteren naast hun reguliere behandeling. “Patiënten kunnen zelf veel doen om hun gezondheid te bevorderen.”

‘Allergie of nie?’: beoordeling van antibiotica in de allergiebanner

Hanneke Oude Elberink geeft adviezen om onterechte vermelding van antibiotica-allergieën in de allergiebanner tegen te gaan. “Als een patiënt aangeeft allergisch te zijn voor antibiotica, vraag dan de aard van de klachten goed uit.”

Over bias, gezondheids­verschillen en racisme in de gezond­heidszorg

Alana Helberg-Proctor legt uit hoe ‘de witte man’ nog steeds de standaard is in de gezondheidszorg, met gevolgen voor andere bevolkingsgroepen. “Iedereen die niet tot deze referentiegroep behoort, kan benadeeld kan worden. Want de zorg is niet primair op hen afgestemd.”

Casus: man met zwelling in de hals

Een 60-jarige man heeft al vele jaren een zwelling mediaan in de hals. Voorheen nooit last van gehad. Echter, het laatste jaar is de afwijking langzaam progressief in omvang gegroeid en is er toenemende last van een globusgevoel. Wat is uw diagnose?

‘Euthanasie heeft ethische, psycho­logische en sub­jectieve aspecten’

Intervisiebegeleider Jacintha Verhallen deelt de uitdagingen waar euthanasieartsen voor staan, van ethische dilemma's tot psychisch lijden bij jongeren. “De intervisiegroepen vormen een leercirkel, waarin de deelnemers reflecteren op hun ervaringen.”

Limburgse apotheek wil chronisch gebruik slaap­medi­catie voorkomen

Apotheker Waan Yasen startte in samenwerking met huisartsen en de gemeente Reuver een project om chronisch gebruik van slaapmedicatie te voorkomen. “We willen patiënten bewust maken van de risico’s. Een alternatief voor medicatie is bijvoorbeeld slaaptherapie.”

‘Zorg dat je digitaal geletterd blijft’

Maartje Schermer deelt enkele ethische vraagstukken die spelen bij technologische ontwikkelingen in de zorg, zoals AI. “Wees er niet bang voor, probeer het uit, en vooral: blijf je er vragen bij stellen. Want één ding is zeker: dit gaat niet meer weg.”

‘Oud worden is meer dan aftakelen, het kan ook groeien en schenken zijn’

Geïnspireerd door haar eigen leven verkent Machteld Huber inzichten en praktische handvatten over de laatste levensfase onder de titel ‘De laatste 1000 dagen’. “Artsen richten zich vaak puur op het fysieke, terwijl de mens een combinatie is van lichaam en geest.”