DOQ

“Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is ‘the name of the game!”

 

Interview met:
Prof. dr. Leonard Hofstra, cardioloog, Cardiologie Centra Nederland (CCN), en sinds januari hoogleraar voor één dag per week aan het VUMC. Manager van de CCN-kliniek in Utrecht.

Binnen het CCN ziet prof. dr. Leonard Hofstra dagelijks cardiologische patiënten die verwezen worden door huisartsen. Hofstra: “We hebben geen wachttijd en wanneer de patiënt de cardioloog ziet, zijn er binnen het centrum al verschillende onderzoeken gedaan, waarmee we het risicoprofiel van de patiënt kunnen opstellen.”

Cardiologie Centra Nederland (CCN) ontstond 10 jaar geleden toen de cardiologen dr. Aernout Somsen en dr. Igor Tulevski elkaar tegenkwamen. Ze zagen dat in Nederland pogingen om de wachttijd terug te dringen weinig effectief waren. Ze tekenden een plan uit op een bierviltje en hebben wat je nu ziet, bedacht. De CCN bestaat in Nederland uit 9 centra: Amsterdam, Utrecht, Almere, Blaricum, Voorschoten, Dokkum, Hoogvliet, IJmuiden en Middelburg daarmee vormen we de grootste polikliniek van Nederland. Hofstra is voornamelijk verantwoordelijk voor het centrum in Utrecht. Hofstra: “Toen ik in 2010 in Utrecht startte, zagen we 50 patiënten per maand. In Utrecht zien we tegenwoordig 350 nieuwe patiënten per maand. In Amsterdam is dat zo’n 500.”

Zorgpad
Binnen het centrum in Utrecht zijn er verschillende ruimtes die als een zorgpad zijn ingedeeld. Hofstra: “De patiënten komen binnen en krijgen eerst een uitgebreide intake, waar we vragen wat er aan de hand is, we de medicijnen controleren, bloed afnemen. Het bloed gaat naar het lab, daar doen we een bepaling van het cholesterolgehalte, de Hb, bloedarmoede en ook de nierfunctie. Bij de echokamer kijken we vervolgens naar de hartfunctie. Tevens verrichten we een echo van de halsslagader.”

Naast de echokamer is er een kamer met een fiets voor de fietstest, vervolgens komt de patiënt bij de cardioloog voor de resultaten. Hofstra: “We zien aan de gegevens wat er met de patiënt aan de hand is. Patiënten classificeren ‘groen’, ‘oranje’ of ‘rood’. Het is belangrijk om de ‘rode’ mensen te ontdekken. Het vroeg opsporen van de hoogrisicopatiënten is daarbij ‘the name of the game’. Je wil ze vroeg in het vizier hebben en adequaat behandelen of verwijzen. Iemand met een hoogrisicoprofiel gaat meteen door naar het Antonius Ziekenhuis, onze strategische partner. Het onderzoek bij CCN duurt in totaal 1,5 uur. Terwijl in een ziekenhuis de patiënt voor een soortgelijke intake een aantal keer moet terugkomen, waarbij het totale traject ongeveer 8 weken duurt, wij doen dat dus binnen 24 uur.”

Strategische partner
Volgens Hofstra zijn de meningen van Ziekenhuizen en cardiologen verdeeld over de CCN. Hofstra: “Uiteindelijk heb je echter veel voordeel van onze manier van werken als strategische partner. De zorg is gegroeid, maar wij werken de wachttijden van andere ziekenhuizen weg. Wij zijn bovendien de hofleverancier voor ingrepen aan het Antonius Ziekenhuis. Ons gezicht staat naar de eerste lijn. Het is belangrijk dat de huisarts veel zorg zelf doet, en daar krijgen ze een vergoeding voor. We verwijzen sneller terug, maar de huisarts kan ook iets met cardiovasculair risicomanagement doen. Je moet als cardioloog de kennis van de huisarts vergroten, dus doen we veel nascholingen en trainingen.”

Preventie
In Utrecht is de CCN in het afgelopen jaar met zo’n 40% gegroeid. Hofstra: “Mensen realiseren zich dat ze niet langer dan een dag willen wachten op de cardioloog. De wachttijdcultuur wordt niet meer gepikt. We doen daarnaast veel aan preventie en lifestyle. Wanneer patiënten gezonder leven, voelen ze zich fitter en dat geeft ook een reductie in het medicijngebruik.”

Wetenschappelijk onderzoek
Hofstra tot slot: “Over 5 jaar hebben we een nog hoger volume poliklinische patiënten. We doen dan meer wetenschappelijk onderzoek, om de HR-patiënten scherper en beter in kaart te brengen. We doen steeds meer aan telemonitoring. We brengen de cardiologische zorg bij de mensen thuis. Daarvoor werkt de CCN samen met FocusCura, een e-health innovator waarmee we Hartwacht ontwikkelen, dat heeft de toekomst.”

Meer informatie: Cardiologie Centra Nederland

 

Auteur & Fotografie: Lennard Bonapart

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”