Waarom een goede administratie belangrijk is voor uw praktijkvoering

mm
Frits Stünkel
Redactioneel,
16 oktober 2019

Een goed opgezette administratie is belangrijk voor de eigen praktijkvoering, maar het is ook een wettelijke eis vanwege de diverse belastingen. Frits Stünkel van Van helder accountancy, belastingadvies en consultancy voor de zorg, geeft aan waar op te letten.

Een goed opgezette en overzichtelijke administratie is vooral belangrijk voor uw eigen praktijkvoering. Maar een goede administratie hebt u ook nodig om te voldoen aan uw wettelijke verplichtingen, zoals het invullen van uw aangifte inkomsten- en/of vennootschapsbelasting en als bewijs. U bent dan ook verplicht een goede administratie bij te houden die is afgestemd op de aard en omvang van uw praktijk. Hebt u personeel in dienst, dan krijgt u ook te maken met de administratieve verplichtingen voor de loonheffingen. U moet dan een loonadministratie bijhouden.

Goede administratie

Als zorgondernemer bent u wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren die is afgestemd op de aard van uw bedrijf. Zorg daarom dat u een goede administratie opzet (eventueel met de hulp van uw accountant, belastingadviseur of administrateur).

Omkering bewijslast

Met een goed bijgehouden administratie hebt u snel de beschikking over de cijfers en resultaten van uw praktijk om inzicht te krijgen in uw kosten, uw omzet en uw winst. Voor het invullen van uw aangifte vormt de administratie de basis. De belastingdienst moet bij een controle deze aangifte snel en goed kunnen controleren. Als uw administratie niet volledig is en niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw administratie niet lang genoeg bewaart, kan

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , ,
Deel dit artikel