DOQ

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Patiënten voelen wat ze verwachten. Dat is de essentie van placebo- en nocebo-effecten, vertelt Henriët van Middendorp, hoofddocent gezondheids- en medische psychologie aan de Universiteit Leiden. Verwachtingen kunnen stress en pijn verminderen, of juist versterken. “Als zorgverlener kun je daar op een integere manier gebruik van maken, bij kinderen én volwassenen.”

Van Middendorp vindt het fascinerend dat een behandeluitkomst voor een groot deel niet voortkomt uit het medicijn zelf. Bij pijnstilling bijvoorbeeld kan 25 tot 50% van het effect komen door het placebo-mechanisme. “Verwachting is geen vaag gevoel, maar een neurobiologisch proces dat via het brein de lichamelijke reactie beïnvloedt.”
Placebo-effecten kunnen de werking van een behandeling versterken. Nocebo-effecten ontstaan juist als iemand negatieve verwachtingen heeft. “Zelfs wie een placebo krijgt, kan klachten ervaren, simpelweg omdat er van tevoren is gewezen op mogelijke bijwerkingen.”

“Je kunt placebo-effecten bewust inzetten om behandelingen effectiever of prettiger te maken”

Hoofddocent gezondheids- en medische psychologie Henriët van Middendorp

Geen vervanging, maar versterking

Betekent dit dat we medicijnen kunnen schrappen als we goed communiceren? “Nee”, zegt Van Middendorp. “Placebo-effecten werken het best in combinatie met echte behandeling. Het brein moet iets hebben om mee te associëren, zoals een bekende vorm, een geur, een context. Die koppeling ontstaat door eerdere l

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Snel en agressief koelen essentieel bij hitteberoerte

Pas op voor oververhitting: SEH-arts Amber Hoek waarschuwt voor inspanningsgebonden hitteberoerte bij hardlopers en legt uit hoe dit te behandelen en te voorkomen. “Snel en agressief koelen is essentieel om een fatale afloop te voorkomen.”

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »