Zo voer je gesprekken met kinderen met een levensbedreigende ziekte

mm
Astrid van den Hoek
Redactioneel,
27 januari 2021

Hoe houd je als zorgprofessional rekening met de wensen van een jong patiëntje in een moeilijke situatie, zoals bij een levensbedreigende ziekte? En wat als de jeugdige patiënt en zijn of haar familie verschillende doelen van zorg voor ogen hebben? Communicatiemethode IMPACT biedt hierbij uitkomst. Dit artikel beschrijft de stappen die een zorgprofessional kan volgen tijdens een IMPACT-gesprek.  

Gesprekken over de toekomst met een ongeneeslijk zieke zijn voor veel artsen en andere zorgprofessionals moeilijke gesprekken, zeker als het om kinderen of jongeren gaat. Daarom ontwikkelde en evalueerde kinderarts i.o. Jurrianne Fahner* met haar begeleiders de IMplementing Pediatric Advance Care Planning Toolkit, kortweg de IMPACT-methode genaamd.  

(Foto: Pixabay)

Wensen centraal 

Sommige zorgverleners voeren al Advance Care Planning-gesprekken met kinderen en hun ouders, maar nu is er een gestructureerde methode voor, die hen helpt de zorg en behandeling beter op de waarden van het gezin te laten aansluiten. De belangrijkste insteek van de gespreksmethode is dat voor artsen vaak het medisch handelen centraal staat in de gesprekken met ouders en patiënten, en minder de wensen en waarden van de ouders en kinderen. Met methode IMPACT wordt ook daar aandacht aan besteed.  

“Tijdens het gesprek bleek juist dat ouders dachten dat het kind zich een gevangene voelde van alle apparatuur om zich heen. En dat dit misschien niet goed voor hem was” 

Doorvragen 

Een voorbeeld uit de praktijk: zorgprofessionals dachten dat ouders alles

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , ,
Deel dit artikel