DOQ

Controle en gips na botbreuk vaak onnodig

Mensen met bepaalde botbreuken in OLVG, locatie West hoeven na behandeling op de Spoedeisende Hulp niet meer terug te komen voor controle. Ook gips is niet altijd nodig. ‘We willen onnodige ziekenhuisbezoeken voorkomen en alleen die zorg bieden die écht waarde toevoegt’, aldus arts-onderzoeker Thijs Geerdink.

OLVG is het eerste ziekenhuis in Nederland dat op zo’n grote schaal de behandeling van deze letsels verandert. Zilveren Kruis omarmt het initiatief en financiert een deel vanuit de transformatiegelden, bedoeld om de beweging van de juiste zorg op de juiste plek op gang te brengen.

Voordeel voor patiënt

Patiënten worden nu nog standaard teruggezien op de polikliniek of gipskamer. Echter, de ervaring leert dat sommige letsels in principe altijd goed genezen, waardoor de controle op de polikliniek of gipskamer overbodig is. Denk aan bepaalde breuken van de teen, vinger, onderarm en enkel.

Geen gips meer

Mensen met deze breuken krijgen voortaan geen gips, maar een brace of drukverband die zij zelf kunnen verwijderen. Uiteraard ontvangt de patiënt hier de nodige instructies voor. In de OLVG Trauma app zijn informatie en oefeningen te vinden. Het standaard controlebezoek en de röntgenfoto komen hiermee te vervallen.

Goede resultaten in het VK en Schotland

Deze nieuwe werkwijze is gebaseerd op een zorgreorganisatie uit het Verenigd Koninkrijk en Schotland.

Uit onderzoek blijkt dat herhaalconsulten daar met 88% afnamen en beeldvorming met 75%. De patiënttevredenheid bleef met 95-98% hoog en gelijk aan patiënten die wel terugkwamen voor controle. Ook de uitkomst van de behandeling bleef gelijk.

OLVG doet wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van deze nieuwe werkwijze op medisch inhoudelijk, financieel en logistiek gebied in Nederland.

Vervolg

Na een succesvolle pilot op OLVG, locatie West wordt de werkwijze uitgebreid naar de Spoedeisende Hulp van OLVG, locatie Oost. Komende jaren worden de zorgprocessen voor alle botbreuken onder de loep genomen en aangepast om de patiënt zo goed mogelijk te kunnen informeren en zo efficiënt mogelijk te behandelen.

Bron: OLVG
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”