DOQ

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Niet alleen de bereidheid om te blijven leren is essentieel voor elke zorgprofessional, ook welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat laatste is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. Zij is opleidingsdirecteur en hoogleraar studentenwelzijn en levenslang leren aan het Radboudumc en de Radboud Universiteit.

Over studentenwelzijn wordt veel gezegd en geschreven, maar de discussies missen volgens Van de Pol een diepere laag van betekenis en nuance. Want wat is stress of burn-out precies? En is welzijn niet veel meer dan moeilijkheden kunnen hanteren? “Over de onderliggende factoren die invloed hebben op welzijn – zoals omgeving, maatschappij en cultuur – is weinig bekend. Wat we wel weten, is dat het geluksniveau onder jongeren sinds de jaren ’90 gedaald is, terwijl we het maatschappelijk en qua opleidingsniveau steeds beter hebben gekregen.”

“Een leven lang leren vereist ruimte in het hoofd en het lichaam”

Opleidingsdirecteur en hoogleraar Marjolein van de Pol

Social media

Volgens Van de Pol heeft de dynamiek op social media dit sterk beïnvloed. Alles moet tegenwoordig leuk zijn. “Dat brengt uitdagingen met zich mee. Jongvolwassenen willen best werken of studeren, maar ook talloze appgroepen bijhouden en daarnaast sporten, uitgaan, deelnemen aan het bestuur van de studentenvereniging, ervaringen delen via de social kanalen…” Dat veel jongeren niet lekker in hun vel zitten, ligt zeker niet alleen aan de opleiding maar ook aan de onrealistische eisen die ze stellen aan zichzelf en hun (sociale) leven.

Een leven lang leren

Een leven lang leren vereist ruimte in het hoofd en het lichaam, legt Van de Pol uit. Anders gezegd: welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En die ontwikkeling stopt niet aan het einde van de studie. Ook een hoogopgeleide professional moet zich blijven ontwikkelen. Dat is meer dan alleen vakinhoudelijk bijblijven en de verplichte nascholingen.  

“In de zorgsector vinden in hoog tempo veel en grote veranderingen plaats. Denk aan nieuwe zorgontwikkelingen, ICT, de manier waarop we het werk moeten inrichten, hoe gegevens ingevoerd moeten worden of hoe we moeten samenwerken. Daar komen personeelstekorten en beperkte budgetten nog bij. De noodzaak om te innoveren is door dit alles sterk toegenomen, en de nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

“Docenten hebben werkgroepen waar het thema plezierig leren en werken aan bod komen”

9 tot 5

Van de Pol heeft de mentaliteit van de jongere generaties zien veranderen van ‘leven om te werken’ naar ‘werken om te leven’. “Studenten willen van alles en stellen veel vragen. Tegelijkertijd willen ze ook een werkritme waarbij ze om vijf uur naar huis kunnen. Dat wringt soms met een lerende houding en met de realiteit van de zorg.”

Vanuit haar rol als opleidingsdirecteur besteedt Van de Pol daarom veel aandacht aan het voorbereiden van studenten op een leven lang leren. “We proberen de studenten een attitude bij te brengen waarmee de bereidheid om te leren langdurig blijft bestaan. Bijvoorbeeld door onze docenten te laten uitstralen dat leren prettig is en je werk interessant maakt. Docenten worden uitgenodigd hun eigen leerervaringen met studenten te delen en we hebben werkgroepen waar het thema plezierig leren en werken aan bod komen.”

“Ik hoop dat de dokters die we afleveren, de toekomst met vertrouwen tegemoet zien”

Zittende generatie

De lerende houding is ook voor zittende dokters een uitdaging. “Het gaat bij hen bijvoorbeeld om het gezamenlijk hanteren van problemen zoals personeelstekorten en administratieve lasten. Als dat begint te knellen is er geen ruimte meer voor het aanleren van nieuwe technieken. Veel jonge dokters twijfelen daardoor of ze nog wel verder willen.”

Lessons learned

In haar persoonlijk leven reflecteert Van de Pol iedere dag op wat ze geleerd heeft. Dat kan iets zijn uit een wetenschappelijk artikel, een roman of de krant. “Daar haal ik de inspiratie vandaan waarmee ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van jonge mensen. Ik hoop dat de dokters die we afleveren, de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Limburgse apotheek wil chronisch gebruik slaap­medi­catie voorkomen

Apotheker Waan Yasen startte in samenwerking met huisartsen en de gemeente Reuver een project om chronisch gebruik van slaapmedicatie te voorkomen. “We willen patiënten bewust maken van de risico’s. Een alternatief voor medicatie is bijvoorbeeld slaaptherapie.”

‘Zorg dat je digitaal geletterd blijft’

Maartje Schermer deelt enkele ethische vraagstukken die spelen bij technologische ontwikkelingen in de zorg, zoals AI. “Wees er niet bang voor, probeer het uit, en vooral: blijf je er vragen bij stellen. Want één ding is zeker: dit gaat niet meer weg.”

‘Het is belangrijk om de hele mens te zien als arts’

Geïnspireerd door haar eigen leven verkent Machteld Huber inzichten en praktische handvatten over de laatste levensfase onder de titel ‘De laatste 1000 dagen’. “Artsen richten zich vaak puur op het fysieke, terwijl de mens een combinatie is van lichaam en geest.”

Ook medisch specialisten kunnen Bloeizones inzetten

Dyane Stolwijk-Woudstra wil medisch specialisten inspireren om Bloeizones door te zetten naar de tweedelijnszorg. “Het gaat er niet om dat je een probleem signaleert en dat ook meteen moet oplossen, maar maak het bespreekbaar, daar gaat het om!”

Casus: man met hinderlijk nachtplassen

Een 67-jarige man bezoekt uw spreekuur met al langer bestaande hinderlijke klachten van nycturie. De ochtendplas niet meegerekend moet hij er zeker drie keer per nacht uit, maar ook wel vaker. Wat is uw diagnose?

Casus: jongen met klachten na operatie keelamandelen

Op de dienstpost verschijnt de 6-jarige Daan, die afgelopen woensdag is geopereerd aan zijn keelamandelen. Hij wil niet drinken, heeft keelpijn, ruikt naar uit zijn mond, is hangerig en heeft witte plekken achter in de mond. Wat is uw diagnose?

Geneeskunde­­student­en krijgen bijsluiter bij AI

Eerstejaars studenten geneeskunde in Leiden krijgen les in de betekenis van AI en medische technologie. Marcel Haas probeert de studenten te laten nadenken over hun rol als arts in de toekomst. “Hoe kunnen artsen technologie inzetten in het contact met patiënten?”

‘Ergo­therapie is het meest bewaarde geheim in de gezond­heids­zorg’

De meerwaarde van ergotherapie in de eerste lijn is bij veel artsen onbekend, terwijl het vak hen juist helpt om zorg dicht bij huis te kunnen bieden, vertelt Lucelle van de Ven. “De paramedische zorg in de eerste lijn moet groeien, dus ook de ergotherapie.”

Winst in levensjaren met persoonlijke aanpak bijwerk­ingen immuun­therapie

De onderzoeksgroep van Karijn Suijkerbuijk ontdekte dat prednison het effect van immuuntherapie bij kanker onderdrukt. Prednison is vaak nodig voor de bijwerkingen, maar zou persoonlijker ingezet moeten worden. “Mijns inziens moet de richtlijn worden aangepast.”

‘Wil je het komende jaar zwanger worden?’

De vraag ‘Wil je het komend jaar zwanger worden?’ zou veel vaker gesteld moeten worden door álle hulpverleners, stelt Annemarie Mulders. “Gezond zwanger worden begint bij bewustwording en kennis over het belang van de periode vóór de zwangerschap.”


0
Laat een reactie achterx