DOQ

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve stereotypen en vooroordelen. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in de zorg zelf. Ze worden op tal van manieren gediscrimineerd, waardoor de kwaliteit van zorg vermindert. Meestal is er geen sprake van kwade opzet, maar meer bewustzijn rond een juiste bejegening is nodig, zegt Paige Crompvoets, onderzoeker bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) in Rotterdam.

Crompvoets vroeg een panel van 590 patiënten met obesitas klasse I tot en met III naar hun ervaringen met bejegening door zorgverleners. Recent publiceerde ze hierover,1 als onderdeel van haar promotieonderzoek. Ze voerde dit onderzoek uit samen met collega’s van de ESHPM en het Erasmus MC. “Obesitas is een groter wordend probleem. De cijfers liegen er niet om. Inmiddels heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders overgewicht en heeft 16% obesitas. In mijn panelonderzoek zag ik dat veel mensen met obesitas de manier waarop zorgverleners hen bejegenen als onprettig ervaren.”

( Foto: Creative Desk)

“Stigma’s komen zelfs voor bij medisch specialisten die obesitas behandelen”

Onderzoeker Paige Crompvoets

Complex

Obesitas is een chronische en complexe ziekte, zegt Crompvoets. “Er wordt vaak alleen aan leefstijl gedacht als oorzaak, maar er zijn allerlei factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Zowel op maatschappelijk als individueel niveau. Denk aan sociaaleconomische factoren, zoals armoede, laaggeletterdheid, psychische problematiek en chronische stress. De leefstijl is vaak wel een belangrijk puzzelstuk, maar het is belangrijk om te onderzoeken wat daarachter zit. Als dat niet gebeurt, voelen mensen zich niet gehoord. Misschien heeft een patiënt in eerste instantie meer baat bij psychologische begeleiding. Een nieuwe en efficiënte manier om hierop te screenen is door een patiënt met overgewicht thuis de diagnostische vragenlijst www.checkoorzakenovergewicht.nl in te laten vullen en de uitslag met een zorgverlener te bespreken.”

Stigma’s

Patiënten ervaren verschillende soorten stigma’s die door zorgverleners al dan niet bewust worden geuit, geeft Crompvoets aan. “Deze stigma’s komen onder alle lagen van de zorgverleners voor, zelfs bij medisch specialisten die obesitas behandelen. Door de manier van bejegenen kunnen patiënten het gevoel krijgen dat zorgverleners vinden dat obesitas hun eigen schuld is. Of dat dit samenhangt met luiheid of gebrek aan zelfdiscipline. Daarbij is er weinig oog voor de complexiteit van deze aandoening. ‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting. Meestal zijn zorgverleners zich er niet van bewust dat hun manieren van vragen stellen of bepaalde opmerkingen stigmatiserend kunnen zijn. Maar soms is het wel meer bewust. Uit mijn onderzoek en diverse andere studies bleek dat mensen – met name met klasse III obesitas, ernstige obesitas –  soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners, door hun houding of woorden. In ons onderzoek ging het zelfs om een kwart van de patiënten met ernstige obesitas, die wordt beledigd of uitgescholden. Daarnaast zijn er ook fysieke barrières, bijvoorbeeld te kleine stoelen in de wachtruimte. Een derde van de patiënten met ernstige obesitas gaf dat probleem aan. Ze voelen zich dan vernederd of ze schamen zich.”

Ongevraagde adviezen

Veel negatieve ervaringen ontstaan ook door ongevraagde adviezen van zorgverleners, zegt Crompvoets. “Deze adviezen sluiten vaak niet aan op de behoefte van patiënten. Zo komt het regelmatig voor dat patiënten die soms al levenslang worstelen met hun gewicht steeds maar weer horen dat ze moeten afvallen, terwijl ze geen mogelijkheden daarvoor geboden krijgen. Vaak zijn die adviezen goed bedoeld, maar dit kan enorm frustrerend zijn voor patiënten. Wij willen benadrukken dat de manier waarop zorgverleners patiënten met obesitas benaderen echt het verschil maakt. Meestal doen ze dit niet bewust negatief. En soms kunnen ze ook huiverig zijn om het probleem van obesitas aan te kaarten, omdat ze weten dat dit erg gevoelig kan liggen.”

Hoe kunnen zorgverleners dit op tactische wijze doen? “Een tip die ik zou willen meegeven – stap 1 in de nieuwe multidisciplinaire richtlijn overgewicht en obesitas2: vraag de patiënt om toestemming. ‘Vindt u het goed om het over uw gewicht te hebben?’ Veel patiënten willen dit graag bespreken, weten niet goed hoe ze erover moeten beginnen. Ze zijn blij als hun zorgverlener er dan op een niet veroordelende manier over begint.”

“De complexiteit van obesitas moet bekender worden”

Veel werk

Er is nog veel werk aan de winkel, zo stelt Crompvoets op basis van haar onderzoek. “De complexiteit van obesitas moet bekender worden. Ook is meer bewustwording nodig van de stigma’s die er zijn en de mogelijk negatieve gevolgen hiervan. Door stigma’s kan de kwaliteit van de zorg afnemen, bijvoorbeeld als patiënten minder tijd krijgen tijdens een consult of minder vaak de juiste zorg. Daarnaast zijn er veel patiënten die door een onheuse bejegening de zorg geheel gaan mijden. Er zijn studies die laten zien dat stigma’s directe gevolgen hebben voor de gezondheid. Op psychisch vlak kan dit bijvoorbeeld leiden tot stress, depressie en angst. Het verhoogde stresslevel kan ook fysieke gevolgen hebben. Het zou bijvoorbeeld helpen als er vroeg in de opleiding van zorgverleners aandacht komt voor de complexiteit van obesitas en de stigma’s.”  

Referenties:
1. Crompvoets PI, Nieboer AP, Van Rossum EFC, Cramm JM. Perceived weight stigma in healthcare settings among adults living with obesity: a cross-sectional investigation of the relationship with patient characteristics and person-centred care. Health Expect. 2024 Feb; 27(1);e13954. Published online 2024 Jan 15.
2. Partnerschap Overgewicht Nederland. Multidisciplinaire richtlijn Overgewicht en obesitas bij volwassenen en kinderen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?