DOQ

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

De huidige populatie geneeskundestudenten is geen goede weerspiegeling van onze samenleving. In het medisch onderwijs is een tekort aan diversiteit. Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs aan het Amsterdam UMC, benadrukt dat er nog veel vooruitgang geboekt kan worden. “Patiënten met een migratieachtergrond krijgen op dit moment geen topzorg.”

Uit onderzoek onder leiding van Rashmi Kusurkar blijkt dat jongeren met een niet-Europese migratieachtergrond of een lage sociaaleconomische status minder kans hebben om te worden toegelaten tot medische opleidingen. Deze bevindingen, gebaseerd op gegevens van Statistics Netherlands, wijzen op een gebrek aan diversiteit binnen Nederlandse gezondheidszorgopleidingen.

“Studenten met een migratieachtergrond hebben geen rolmodel omdat het overgrote deel van de artsen wit is”

Hoogleraar Rashmi Kusurkar

Stereotyperingen

Naast verminderde kansen op toelating tot medische opleidingen, worden geneeskundestudenten met een migratieachtergrond geconfronteerd met stereotypen. Een veelvoorkomende veronderstelling vanuit de meerderheidsgroep is bijvoorbeeld dat studenten vanuit India geneeskunde gaan studeren om aan de verwachtingen van hun ouders te voldoen. Kusurkar heeft zelf ook persoonlijk te maken gehad met stereotyperingen toen ze als afgestudeerd arts en docent medisch onderwijs vanuit India naar Nederland verhuisde. Wanneer ze haar ervaringen als docent in de gezondheidszorg in India deelde met Nederlandse collega’s, kreeg ze vaak als reactie: “Maar dat was in India, dat is niet relevant voor de Nederlandse context.”

Ongelijke kansen

Tevens tonen resultaten uit het onderzoek van Kusurkar’s onderzoeksgroep aan dat artsen met een migratieachtergrond, vooral uit Turkije, Marokko en andere niet-Europese landen, minder vaak worden geselecteerd voor specialistische medische opleidingen. Deze groep studenten rondt weliswaar met succes de opleiding geneeskunde af maar stroomt niet in dezelfde getale door naar een specialisatie als geneeskundestudenten zonder migratieachtergrond.

Medische studenten met een migratieachtergrond hebben geen rolmodel om tegenop te kijken binnen het artsenvak. “Omdat het overgrote deel van de artsen wit is, er is niemand die op hen lijkt”, aldus Kusurkar. Ze krijgen te maken met een gevoel van othering, wat verwijst naar het gevoel dat iemand ‘anders’ is en niet bij de groep hoort. “Ze beschouwen zichzelf niet als deel van de meerderheidsgroep. Dit kan veel invloed hebben op het zelfbeeld.”

“Ik breng veel andere academische en medische vaardigheden met me mee naar de Nederlandse samenleving”

Het oncomfortabele aangaan

De Black Lives Matter beweging heeft meer bewustzijn gecreëerd rondom diversiteit en inclusie. Racisme is meer bespreekbaar en mensen zijn sneller bereid om over inclusie te praten. Er is echter nog veel ongemak als het gaat om het uitsluiten van mensen met een migratieachtergrond, vindt Kusurkar. “Het is makkelijk voor mensen om te praten over inclusie, maar wanneer het over exclusie gaat vinden mensen dit confronterend. Weinig mensen zijn zich ervan bewust dat vragen als ‘Waar kom je vandaan?’ ook deel uitmaken van discriminatieve opmerkingen”, vervolgt ze. Om inclusiviteit van deze groep studenten te bevorderen, moet er daarom juist worden gesproken over oncomfortabele onderwerpen.

Betere zorg bij meer diversiteit

Het is belangrijk dat er diversiteit is onder geneeskundestudenten in de gezondheidszorg, omdat dit bijdraagt aan het verbeteren van de zorg voor een gevarieerde patiëntenpopulatie. Daarnaast verbetert diversiteit de educatieve ervaring en academische ontwikkeling van de studentenpopulatie. Bovendien draagt het bij aan een hogere patiënttevredenheid, betere communicatie en meer begrip tussen zorgverlener en patiënt. Het bieden van goede zorg is niet alleen van belang voor de patiënt, maar ook voor de familie. Kusurkar benadrukt de aanzienlijke voordelen van een biculturele identiteit: “Ik breng veel academische en medische vaardigheden met me mee naar de Nederlandse samenleving die iemand zonder mijn achtergrond wellicht onbekend zijn. Hierdoor kan ik een grotere bijdrage leveren aan de maatschappij.”

“Door het mixed classroom model kan een nieuw perspectief ontstaan op patiëntenzorg”

Mixed classroom model

Op dit moment worden onderwerpen in het medisch onderwijs benaderd vanuit één perspectief, namelijk dat van de meerderheid. Om inclusie en diversiteit te integreren in het onderwijs, wijst Kusurkar op het mixed classroom model. In dit model wordt het perspectief van elke leerling meegenomen in het onderwijs. Studenten maken in groepen een casus en doen een brainstormsessie. Vervolgens presenteert elke groep de casus en krijgen ze zelf autonomie over hoe ze dit willen doen. Op deze manier heeft iedere leerling de kans om zijn of haar eigen perspectief voor te dragen aan de groep. Dit zorgt ervoor dat alle lagen van de samenleving worden vertegenwoordigd, ook van studenten met een migratieachtergrond en verschillende sociaal-economische status. “Op deze manier kan een nieuw perspectief ontstaan op patiëntenzorg.”

Referentie: Mulder, L., Wouters, A., Twisk, J. W., Koster, A. S., et al. Selection for health professions education leads to increased inequality of opportunity and decreased student diversity in The Netherlands, but lottery is no solution: A retrospective multi-cohort studyMedical teacher44(7), 2022, 790-799.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met pijnlijke oorschelp

Een 55-jarige vrouw heeft een hoed in haar hand als ze uw spreekkamer binnenkomt. Sinds een maand heeft zij ’s nachts last van pijn aan het linkeroor. Op de oorrand ziet u een nodulus die bij druk zeer pijnlijk is. Wat is uw diagnose?

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”

Ons zorgsysteem loopt vast: geef prioriteit aan mensen die écht zorg nodig hebben

Juist kwetsbare patiënten vallen vaak tussen wal en schip in ons zorgsysteem. Huisarts Danka Stuijver stipt dit en andere problemen aan in haar boek Dit kost ons de zorg, dat recent uitkwam. “Als maatschappij moeten we goed nadenken over wat we willen met de zorg.”

Iedereen die overlijdt heeft recht op zorgvuldig onderzoek

Als forensisch arts en beroepsduiker heeft Karen van den Hondel zich ontwikkeld tot dé specialist op het gebied van overlijdensgevallen in en onder water. “Het verbaasde me dat het water niet altijd als plaats delict wordt gezien. Terwijl sporen juist onder water snel verloren gaan.”

Casus: vrouw met pijn en rode vlekken in de blaas

Een 38-jarige vrouw klaagt over hevige pijn onderin de buik, die erger wordt naarmate de blaas voller raakt. Ook moet zij heel vaak plassen. Bij cystoscopie ziet u opvallend veel bloedvaatjes en rode vlekken. Wat is uw diagnose?