Meer rolmodellen nodig in het medisch onderwijs
Redactioneel
5 april 2024
De huidige populatie geneeskundestudenten is geen goede weerspiegeling van onze samenleving. In het medisch onderwijs is een tekort aan diversiteit. Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs aan het Amsterdam UMC, benadrukt dat er nog veel vooruitgang geboekt kan worden. “Patiënten met een migratieachtergrond krijgen op dit moment geen topzorg.”
Uit onderzoek onder leiding van Rashmi Kusurkar blijkt dat jongeren met een niet-Europese migratieachtergrond of een lage sociaaleconomische status minder kans hebben om te worden toegelaten tot medische opleidingen. Deze bevindingen, gebaseerd op gegevens van Statistics Netherlands, wijzen op een gebrek aan diversiteit binnen Nederlandse gezondheidszorgopleidingen.
“Studenten met een migratieachtergrond hebben geen rolmodel omdat het overgrote deel van de artsen wit is”
Hoogleraar Rashmi Kusurkar
Stereotyperingen
Naast verminderde kansen op toelating tot medische opleidingen, worden geneeskundestudenten met een migratieachtergrond geconfronteerd met stereotypen. Een veelvoorkomende veronderstelling vanuit de meerderheidsgroep is bijvoorbeeld dat studenten vanuit India geneeskunde gaan studeren om aan de verwachtingen van hun ouders te voldoen. Kusurkar heeft zelf ook persoonlijk te maken gehad met stereotyperingen toen ze als afgestudeerd arts en docent medisch onderwijs vanuit India naar Nederland verhuisde. Wanneer ze haar ervaringen als docent in de gezondheidszorg in India deelde met Nederlandse collega’s, kreeg ze vaa
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
🧦 Onder de aanmeldingen tot 6 mei 2024 verloten wij 20 paar Medsocks.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: