Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer
Redactioneel
5 april 2024
Een patiënt voelt een knobbeltje in haar borst en je stelt voor om allereerst een mammografie te doen. Haar antwoord: ‘Nee, absoluut niet, daar krijg je kanker van.’ Dat vertelde een influencer op TikTok. Als je als arts zegt hier nooit van gehoord te hebben, antwoordt de patiënt: ‘Zie je wel, het is maar goed dat ik zelf de nieuwste informatie zoek. De arts weet dat gewoon nog niet.’ Dan sta je al 2-0 achter, legt Jolanda van Boven uit.
Van alle patiënten die op het spreekuur komen, vertrouwt driekwart de arts gewoon. Het is die andere 25% die veel tijd en energie kost. Wat kun je daar aan doen? “Vooral luisteren, goed uitleggen wat het grotere belang is achter de behandeling en wat de consequenties zijn als de patiënt een geïndiceerde behandeling weigert. Andersom gebeurt ook: patiënten komen een bestelling doen. Bijvoorbeeld: ‘Ik kom voor een MRI, het zit in het pakket en wordt vergoed’. Maar zo werkt dat niet”, weet Jolanda van Boven, specialist in gezondheidsrecht. “Als er geen indicatie is, heeft de patiënt er juridisch gezien geen recht op. De norm voor het handelen van een arts is de professionele standaard die in hun specialisme is ontwikkeld.”
(Foto: Lilian van Rooij)
“Dat iets ‘in het pakket zit’ wil nog niet zeggen dat een patiënt er dus recht op heeft”
Specialist in gezondheidsrecht Jolanda van Boven
Recht op zorg
“‘Maar ik heb recht op zorg!’, gaat de patiënt verder. Dat klopt, maar pas wanneer de zorg geïndiceerd is. Als ik een weekendje in de tuin he
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: