DOQ

FysioZelfCheck-app helpt bij herstel na COVID-19

Veel mensen die COVID-19 gehad hebben, ervaren nog lange tijd daarna klachten als vermoeidheid, verlies van kracht en een verminderde conditie. Bij ernstige klachten is een verwijzing naar een revalidatiearts of ergotherapeut gewenst. Voor mensen die kampen met mildere klachten kan de FysioZelfCheck-app uitkomst bieden. Via deze app van Menzis en Anderzorg helpen specialisten bij het herstel door middel van diverse oefeningen.

Met deze app kunnen herstellende COVID-19 patiënten die nog altijd last hebben van lichte lichamelijke klachten met hulp van fysiotherapeuten zelf aan hun verdere herstel werken. FysioZelfCheck is ontwikkeld door fysiotherapeuten. De app is geen onderdeel van e-health-oplossingen die sinds enkele maanden steeds meer ingezet worden voor het thuis verder herstellen van COVID-19-patiënten na een ziekenhuisopname. FysioZelfCheck is onder andere bedoeld voor het stadium daarna, wanneer de genoemde (lichte) klachten aanhouden.

(Foto: Pixabay)

Aan de slag

Voordat de app gebruikt kan worden moet eerst een vragenlijst ingevuld worden. Die is van belang voor het bepalen of en welke aangeboden informatie, tips en oefeningen in de app passen bij de klachten van de gebruiker. Daarna kan de patiënt met de app, adviezen en oefeningen aan de slag. Hiervoor zijn ook verschillende instructiefilmpjes en vlogs van fysiotherapeuten beschikbaar.
Voor mensen met lichte klachten na corona geven fysiotherapeuten diverse fitness-, adem- en hoestoefeningen. Een longarts vertelt over het herstel na corona en een logopedist adviseert over slikken en ademen. Daarnaast biedt de app voedingsadviezen van een diëtist. Van een psycholoog krijgen de gebruikers suggesties om het dagelijks leven weer op te pakken.
Wanneer uit de ingevulde vragenlijst blijkt dat een gebruiker zwaardere zorg nodig heeft, dan volgt het advies om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut of huisarts.

Website

Naast de digitale zelfzorg in de FysioZelfCheck-app, hebben de fysiotherapeuten een website ontwikkeld met meer informatie en toelichting over het herstel na COVID-19. Beide zijn opgebouwd en ingericht volgens de richtlijn vanuit het WHO.
Sinds 1 januari 2021 wordt de FysioZelfCheck aangeboden aan alle klanten van Menzis en Anderzorg die een aanvullende verzekering met fysiotherapie hebben. In de app kunnen gebruikers ook tips, informatie en oefeningen vinden voor andere lichte lichamelijke klachten, bijvoorbeeld aan rug, nek of schouders. Voor de ontwikkeling van de app is de kennis van ict-zaken gecombineerd met een netwerk met (medisch) specialisten.

Bron: ICT&Health
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”