DOQ

Hartdokters: cardiologen in de eerste lijn

In 2017 start cardioloog Paul van Rugge Hartdokters in ‘de bezemkast’ van een huisartsenpraktijk. Tegenwoordig werken hij en zijn collega’s op acht goed ingerichte locaties. “Mensen met hartklachten kunnen bij ons terecht in plaats van in het ziekenhuis. Voordelen: wij zitten dichtbij, de lijnen zijn kort, geen wachttijden, directe uitslagen, minder toeloop naar de tweede lijn en lagere kosten.”

“Waarom begin je niet voor jezelf, vroegen mensen mij zo’n zes jaar geleden”, aldus cardioloog Paul van Rugge, oprichter van Hartdokters. Hij had het minder naar zijn zin op zijn toenmalige twee werkplekken. “Dat zette mij aan het denken. Toen ik enkele collega’s trof met dezelfde gedachten ging het snel.” Samen met collega-cardiologen Jakub Regieli en Ahmed Hassan geeft Van Rugge Hartdokters verder vorm. Zij richten zich in eerste instantie op diagnostiek van hartziekten. “We doen in principe alle niet-acute cardiologische zorg op verwijzing van de huisarts, hetzelfde poliklinische werk als in het ziekenhuis. Het verschil is dat je bij Hartdokters sneller en dicht bij huis, in de eerste lijn, geholpen wordt.”

“We begonnen bij nul, deden alles zelf. De onderzoeken, afspraken inplannen, contact leggen met huisartsen en onderhandelen met zorgverzekeraars”

Cardioloog Paul van Rugge

Positieve reacties

“We begonnen bij nul, deden alles zelf”, vertelt Van Rugge. “De onderzoeken, de afspraken inplannen, contact leggen met huisartsen en onderhandelen met zorgverzekeraars. Iets wat we nooit eerder hadden gedaan. Daar hebben we veel van geleerd. Voor de coronatijd heb ik veel huisartsen persoonlijk benaderd om kennis te maken. En om na te gaan of er behoefte was aan een initiatief als Hartdokters. In 90% van de gevallen reageerden zij positief.” Die behoefte blijkt ook in de praktijk. Steeds meer huisartsen zien de voordelen van de korte lijnen met de cardiologen. Hun patiënten kunnen er bovendien snel terecht. Zodoende maken de Hartdokters een aardige groei door. Inmiddels zijn zij gevestigd op acht locaties in de omgeving van Amsterdam, Den Haag en Westland. “Bewust in gebieden waar het zorgaanbod kleiner is en waar de ziekenhuizen verder weg liggen”, aldus van Rugge.

“Alleen voor MRI-onderzoek en ingrepen verwijzen wij naar het ziekenhuis”

Directe uitslag

Gemiddeld zien Van Rugge en zijn collega’s nu elk acht tot twaalf patiënten per dag. Bijvoorbeeld voor een ECG, een echocardiogram, ergometrie of een 24-uurs bloeddrukmeting. De kosten worden vergoed door de zorgverzekeraars, met inachtneming van het jaarlijkse eigen risico. “Bij Hartdokters doen wij als cardiologen alle onderzoeken zélf. Wij bespreken de uitslagen met de patiënt direct na het onderzoek. Is er medicatie nodig, dan schrijven we die meteen voor. Medicijnen voor ritmestoornissen stellen we direct in. Zodra de patiënt stabiel is, kan hij of zij terug naar de huisarts. Zo gaat 90 tot 95% van de patiënten die wij zien uiteindelijk terug naar de huisarts. Alleen voor MRI-onderzoek en voor ingrepen, zoals het plaatsen van een pacemaker of dotteren, verwijzen wij naar het ziekenhuis. Zo kan het ziekenhuis zich meer toeleggen op operaties.”

“Voor elke patiënt nemen we ruim de tijd; gemiddeld een half tot anderhalf uur. Zij kunnen al hun vragen rustig stellen”

Meer tijd voor patiënt

Gaandeweg zijn de Hartdokters hun praktijk efficiënter gaan organiseren, waardoor het steeds beter loopt. Zij hebben nu iemand in dienst die de agenda’s van de cardiologen bijhoudt en iemand die de financiën doet. “Dat deden we eerst allemaal zelf. Dat kon heel druk zijn, met soms 20 verwijzingen in enkele dagen tijd. Zeker omdat we ruim de tijd nemen voor elke patiënt; wij zien iemand gemiddeld een half tot anderhalf uur. De patiënten waarderen dit erg, zij kunnen al hun vragen rustig stellen. Door onze korte lijnen met huisartsen kunnen we gemakkelijk overleggen over ‘twijfelgevallen’. Met enkele grote ziekenhuizen hebben we inmiddels een partnerschap en zorgpaden ontwikkeld, zodat die samenwerking ook adequaat verloopt.”

“Als meer managers in ziekenhuizen zouden plaatsmaken voor artsen en verpleegkundigen dan kan de wachttijd aardig worden gedecimeerd”

Niet té groot

Van Rugge en zijn collega’s willen ook hartrevalidatie gaan bieden in samenwerking met fysiotherapeuten. Dit zijn ze nu aan het opzetten. Zij willen nog wel iets groeien maar niet té groot worden. “Dan krijg je weer langere wachttijden, zoals in de ziekenhuizen. Onze wachttijd is gemiddeld één week. Wij zijn autonoom en hebben geen managers die ‘in de weg lopen’. Als meer managers in ziekenhuizen zouden plaatsmaken voor artsen en verpleegkundigen dan kan de wachttijd aardig worden gedecimeerd! Van die bureaucratie hebben wij gelukkig geen last. We zijn toegankelijk en laagdrempelig voor huisarts en patiënt. En dat werkt!”

Meer informatie: www.hartdokters.nl

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”