DOQ

In 10 stappen naar een eerstelijns gezondheidscentrum

Huisartsen die overwegen om in te stappen bij een gezondheidscentrum, lopen tegen veel verschillende vragen aan. Bijvoorbeeld vragen over financiën, over het huren of kopen van een pand, of over een passende ondernemingsstructuur. Een 10-stappenplan biedt houvast tijdens de allereerste verkennende fase tot aan de uiteindelijke uitvoering.

Vóórdat eerstelijns zorgondernemers kiezen om in te stappen bij een gezondheidscentrum, doorlopen zij diverse fases; de verkennende fase, de fase van het concretiseren van de plannen, en tot slot (eventueel) de uitvoeringsfase. Gezamenlijk met andere professionals heeft Van Ree Accountants, gebaseerd op haar eigen ruime ervaring met het begeleiden van huisartsen en eerstelijns zorgprofs, een 10-stappenplan ontwikkeld om deze ondernemers hier stap voor stap doorheen te leiden. Van Ree deelt met de lezers van DOQ de samenvatting van het stappenplan.

Fase 1: DE VERKENNENDE FASE

Stap 1. Algemene oriëntatie starten
De betrokken eerstelijns zorgondernemers kijken bij deze stap naar hoe ze het opzetten van een gezondheidscentrum zouden willen aanpakken. Hierbij gaat de aandacht naar de individuele belangen van de mogelijke participanten en naar de organisatorische en financiële consequenties voor de praktijken en voor het samenwerkingsverband.
Resultaat:De mogelijke participanten zijn goed geïnformeerd over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het gezondheidscentrum.

Stap 2. Inventariseren van relevante aspecten
Individuele exploratie van visie op en doelstellingen voor huisartsenzorg, huisartsen en andere deelnemers, praktijkorganisatie, financiële (on)mogelijkheden, huisvesting.
Resultaat:Een overzicht van visie(s) en mitsen van alle deelnemers.

Stap 3. Oriënteren met mogelijke samenwerkingspartners
Het bespreken van doelstellingen, de eerste onderhandeling, welke externe ondersteuning is er wenselijk, het maken van afspraken.
Resultaat:De keuze voor mogelijke gezondheidscentrum-partner(s) en afspraken over een ontwikkelingstraject.

Stap 4. Uitgebreid inventariseren van huidige situatie
Hierbij gaat het om nadere detaillering, zoals huidige praktijkorganisaties, knelpunten, (juridische) afspraken, financiën, huisvesting, en ontwikkelingen in de regio.
Resultaat:Een overzicht van verschillen die makkelijk en moeilijk te overbruggen zijn.

Fase 2: DE FASE VAN HET CONCRETISEREN VAN PLANNEN

Stap 5. Gemeenschappelijke uitgangspunten bepalen
Bij deze stap vindt de vaststelling van diverse zaken plaats, zoals praktijkorganisatie, personeel, taakverdeling, financiën, huisvesting, juridische aspecten, en ontwikkelingen op langere termijn.
Resultaat:De conclusies op hoofdlijnen voor het gezondheidscentrum.

Stap 6. Financiën uitwerken
Bij het uitwerken van de financiën gaat het onder meer om het vaststellen van het gewenste maximale investeringsniveau (ook bij huur), het bepalen van verschillen ten opzichte van reële getallen, om het overleggen en onderhandelen met de gemeente (grondprijs, parkeren), met de bank, en met derden (bijvoorbeeld de zorgverzekeraar). Maar ook om het plannen van investeringsmomenten ter maximale benutting van fiscale investeringssubsidies, en om de keuzebepaling “koop of huur”.
Resultaat: Het besluit van een “go”of “no go”.

Stap 7. Huisvesting uitwerken
Bij deze stap worden alle huisvestingsaspecten uitgewerkt, van vergunningaanvraag tot eindafrekening.
Resultaat: De start van de (ver)bouw.

Stap 8. Concrete werkafspraken maken
Concrete afspraken maken over de praktijkorganisatie, taakverdeling, aanschaf van apparatuur, inrichting van het gezondheidscentrum, en over de verhuizing.
Resultaat:Een draaiboek voor de verhuizing en een overzicht voor de praktijkorganisatie van het gezondheidscentrum.

Fase 3: DE UITVOERINGSFASE

Stap 9. Verhuizen naar het gezondheidscentrum
Tijdens deze stap wordt het draaiboek voor de verhuizing uitgevoerd. Ook gaat de aandacht uit naar het informeren van patiënten.
Resultaat: Een soepele start van het gezondheidscentrum.

Stap 10. Goed laten functioneren van het gezondheidscentrum
Om het gezondheidscentrum voortdurend goed te laten functioneren, is het belangrijk om regelmatig te evalueren, om inspirerende en haalbare doelen vast te stellen, en om aandacht te besteden aan communicatie en samenwerking.
Resultaat: Een stimulerende, duurzame en plezierige werksituatie.

Van Ree Accountants heeft de uiterste zorg besteed aan de totstandkoming van deze publicatie. Voor informatie die nochtans onvolledig of onjuist is opgenomen, aanvaardt Van Ree geen enkele aansprakelijkheid. Voor eventuele verbeteringen van de opgenomen gegevens houdt zij zich aanbevolen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx