DOQ

Wat vindt de patiënt werkelijk belangrijk?

De Consumer Quality Index, het meetinstrument dat sinds 2006 werd gebruikt om kwaliteit van zorg te meten, was niet meer van deze tijd, vindt fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer. Enkele maanden geleden promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit. Zij deed onderzoek naar patiëntwaarden en een compacte, simpele vragenlijst die toepasbare resultaten oplevert om de zorg te verbeteren.

De stap om wetenschappelijk onderzoek te gaan doen zette Carla Bastemeijer toen ze zichzelf kritische vragen ging stellen over kwaliteitseisen en het meetbaar maken van de zorg. “In de praktijk had ik steeds minder tijd voor de patiënten, terwijl ik in toenemende mate bezig was met allerlei randvoorwaarden: zitten de juiste stickers wel op de brandblussers? Staan alle vinkjes wel op de juiste plek in het dossier en is er een actueel noodplan? Tijdens een audit in mijn praktijk dacht ik: wat heeft dit in vredesnaam nog met kwaliteit van zorg te maken?”

“Een professional redeneert vooral vanuit ziekte en behandelopties, terwijl de patiënt uitgaat vanuit zijn persoonlijke situatie”

Fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer

Vertaling naar goede zorg

Bastemeijer besloot te gaan onderzoeken wat de patiënt werkelijk belangrijk vindt. Al snel kreeg ze het verzoek van de NFU of ze wilde meedenken over de vragen die ziekenhuizen eigenlijk moeten stellen om te achterhalen wat patiënten belangrijk vinden. En hoe dat vertaald kan worden naar goede zorg. In het verlengde daarvan startte ze met het ontwikkelen van een meetinstrument dat eenvoudig ingevuld kan worden en tegelijk voldoende informatie oplevert voor concrete verbetermogelijkheden.

Verschillende werelden

Dat daar behoefte aan was, had Bastemeijer net als de NFU geconcludeerd. “In de afgelopen jaren is er een sterke focus ontstaan op wetenschappelijke evidentie en het objectiveren van resultaten. Maar in veel gevallen past dat soort grootschalig onderzoek niet bij de individuele waarden die een patiënt toekent aan kwaliteit. Bovendien, een professional redeneert vooral vanuit ziekte en behandelopties. Terwijl de patiënt uitgaat van zijn persoonlijke situatie en de onmogelijkheden in het dagelijks leven. Die werelden kunnen totaal verschillend zijn en moeten elkaar ergens ontmoeten.”

“De oude vragenlijsten, zoals de CQ-index, zijn te lang, de vragen te complex en via de post versturen is niet praktisch”

Patient Ervarings Monitor

In samenwerking met het Picker Institute in Oxford ontwikkelde Bastemeijer een vragenlijst die gebaseerd is op acht patiëntwaarden: toegankelijkheid van zorg, continuïteit van zorg, betrokkenheid van familie en vrienden, emotionele ondersteuning, fysiek comfort, informatie en educatie, gecoördineerde zorg en respect voor de voorkeuren van de patiënt.
Maar hoe kom je erachter of de patiënt zich op deze terreinen gekend voelt?  Niet met verouderde vragenlijsten, zoals de CQ-index, ontdekte Bastemeijer. De lijsten zijn te lang, de vragen te complex en via de post versturen is niet praktisch. Ze ontwikkelde in samenwerking met de NFU de PEM: de Patient Ervarings Monitor. De PEM bestaat uit circa 15 vragen die mensen via de pc of andere devices in vijf minuten kunnen invullen.

Varianten

De vragen zijn compact, begrijpelijk en concreet, variërend van ‘Mocht u meebeslissen met uw behandeling?’ en ‘Mocht uw familie meebeslissen?’ tot ‘Had de arts het dossier goed gelezen?’ en ‘Heeft uw arts goed naar u geluisterd?’ Ook zijn er enkele open vragen waar de patiënt in eigen woorden zijn ervaring kan formuleren.
De lijst geeft ook ruimte om enkele specifieke vragen te stellen, bijvoorbeeld over een actueel thema of om de waardering van een protocolwijziging te peilen. De PEM is beschikbaar in verschillende varianten: voor de kliniek, de polikliniek, kinderen, ouders van kinderen en voor spoedeisende hulp.

“Met de PEM ontstaat een benchmarkinstrument waarmee afdelingen en instellingen van elkaar kunnen leren”

Vergelijken

De PEM-resultaten zijn voor hulpverleners in te zien via een dashboard en trends zijn goed te volgen. Ook kunnen de resultaten tussen afdelingen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden, maar ook met afdelingen in andere ziekenhuizen. “Zo ontstaat een benchmarkinstrument waarmee afdelingen en instellingen van elkaar kunnen leren.” Alle UMC’s zijn overgestapt op de PEM, binnen de NVZ is een pilot met de vragenlijsten positief geëvalueerd.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx