DOQ

‘De opname van het consult is straks alleen afspeelbaar via het patiëntportaal, nergens anders’

Patiënten onthouden schrikbarend weinig van hun consult met de dokter. Hoe zwaarder de diagnose, des te minder informatie ook bij de patiënt blijft hangen. Voor het Erasmus MC aanleiding om te starten met project ‘Consult replay’, dat de mogelijkheden onderzoekt om consulten op te nemen zodat patiënten deze via het patiëntenportaal van het ziekenhuis kunnen terugluisteren of -zien. 

In 2015 is er onderzoek gedaan onder 260 kankerpatiënten naar wat zij hadden onthouden van hun laatste consultgesprek met de dokter. Een onthutsende 40 tot 80% van de mondeling overgedragen informatie bleek niet te zijn beklijfd en hoe zwaarder de diagnose, des te meer informatie verloren was gegaan.

Meepraten over eigen behandeling
Voor het Erasmus MC was het aanleiding voor het project ‘Consult replay’, waarbij ze de mogelijkheden onderzoeken om consulten op te nemen en vervolgens beschikbaar te maken op het patiëntportaal van het ziekenhuis. Het project heeft subsidie gekregen van het Citrienfonds van de NFU en van ZonMw.

“Voor de patiënt is het ideaal. Die kan achteraf, in eigen omgeving het gesprek terugluisteren of -kijken en zo alsnog goed geïnformeerd raken”, vertelt Coline de Jong in een interview met ZonMw. De Jong is projectleider van ‘Consult replay’ en organisatieadviseur bij Management Advies, het interne adviesbureau van het Erasmus MC. “Vooral ook met het oog op de plannen die we hebben met shared decision making, waarbij de patiënt als een partner meepraat over diens eigen behandeling, is dat van grote waarde.”

Confronterend voor artsen
De Jong staat op het punt om met enkele focusgroepen, bestaande uit patiënten en artsen, aan de slag te gaan om te horen wat zij ervan verwachten en of ze risico’s ervaren. “Dat laatste verwacht ik vooral van de kant van de medici. Voor artsen kan dit behoorlijk confronterend zijn. Dat bemerk ik ook als we afdelingen benaderen om mee te doen in de pilot die we in het tweede kwartaal van dit jaar gaan starten.”

Onder artsen leeft de angst dat patiënten achteraf gesprekken uit hun context halen en online zetten. Of dat patiënten zelfs in de opnames gaan knippen en plakken. De Jong: “Maar het mooie is juist dat wij met deze aanpak als ziekenhuis de regie in handen houden. Een audio- of videofragment dat straks op het patiëntportaal terug te zien zal zijn, kan alleen daar afgespeeld worden en nergens anders. Als ik dat aan onze artsen vertel, merk ik vaak dat ze al een stuk ontspannener reageren.”

Bron: ZonMw

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?