DOQ

‘De opname van het consult is straks alleen afspeelbaar via het patiëntportaal, nergens anders’

Patiënten onthouden schrikbarend weinig van hun consult met de dokter. Hoe zwaarder de diagnose, des te minder informatie ook bij de patiënt blijft hangen. Voor het Erasmus MC aanleiding om te starten met project ‘Consult replay’, dat de mogelijkheden onderzoekt om consulten op te nemen zodat patiënten deze via het patiëntenportaal van het ziekenhuis kunnen terugluisteren of -zien. 

In 2015 is er onderzoek gedaan onder 260 kankerpatiënten naar wat zij hadden onthouden van hun laatste consultgesprek met de dokter. Een onthutsende 40 tot 80% van de mondeling overgedragen informatie bleek niet te zijn beklijfd en hoe zwaarder de diagnose, des te meer informatie verloren was gegaan.

Meepraten over eigen behandeling
Voor het Erasmus MC was het aanleiding voor het project ‘Consult replay’, waarbij ze de mogelijkheden onderzoeken om consulten op te nemen en vervolgens beschikbaar te maken op het patiëntportaal van het ziekenhuis. Het project heeft subsidie gekregen van het Citrienfonds van de NFU en van ZonMw.

“Voor de patiënt is het ideaal. Die kan achteraf, in eigen omgeving het gesprek terugluisteren of -kijken en zo alsnog goed geïnformeerd raken”, vertelt Coline de Jong in een interview met ZonMw. De Jong is projectleider van ‘Consult replay’ en organisatieadviseur bij Management Advies, het interne adviesbureau van het Erasmus MC. “Vooral ook met het oog op de plannen die we hebben met shared decision making, waarbij de patiënt als een partner meepraat over diens eigen behandeling, is dat van grote waarde.”

Confronterend voor artsen
De Jong staat op het punt om met enkele focusgroepen, bestaande uit patiënten en artsen, aan de slag te gaan om te horen wat zij ervan verwachten en of ze risico’s ervaren. “Dat laatste verwacht ik vooral van de kant van de medici. Voor artsen kan dit behoorlijk confronterend zijn. Dat bemerk ik ook als we afdelingen benaderen om mee te doen in de pilot die we in het tweede kwartaal van dit jaar gaan starten.”

Onder artsen leeft de angst dat patiënten achteraf gesprekken uit hun context halen en online zetten. Of dat patiënten zelfs in de opnames gaan knippen en plakken. De Jong: “Maar het mooie is juist dat wij met deze aanpak als ziekenhuis de regie in handen houden. Een audio- of videofragment dat straks op het patiëntportaal terug te zien zal zijn, kan alleen daar afgespeeld worden en nergens anders. Als ik dat aan onze artsen vertel, merk ik vaak dat ze al een stuk ontspannener reageren.”

Bron: ZonMw

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: man met opgezette en verkleurde gewrichten en zwelling linkeroor

Een 52-jarige man klaagt over pijnlijke en stijve handen. De gewrichten van beide handen en vingers zijn opgezet en blauw-paars verkleurd. Verder heeft hij klachten van moeheid en malaise. Hij heeft geen koorts. Wat is uw diagnose?

‘Iedereen heeft recht op zorg’

Ongedocumenteerde in je spreekkamer? Er is meer mogelijk dan je denkt, stellen Amarylle van Doorn en Daan Frehe. Een afwerende houding is hierbij als zorgverlener niet gewenst. “De enige voorwaarde is dat je jezelf bij het CAK moet aansluiten. Veel zorgaanbieders weten dat niet.”

Veel kortere wachttijden en 100% tevredenheid bij patiënten: hoe dan?

Door een deel van de planbare behandelingen te organiseren als focuskliniek, zijn wachtlijsten in Gelre ziekenhuizen drastisch verkort, vertellen Harm Willem Palamba en Anneke Oosterwechel. “Voorheen deden we zes operaties per dag, nu kunnen we er negen doen.”

‘Ik heb zo’n ander contact met de patiënt’

Livemuziek stimuleert het herstel van ouderen na een operatie en het contact met de verpleegkundige, vertelt Hanneke van der Wal-Huisman. “Wat de patiënt nodig heeft, gaat niet alleen over technisch dingen. Zorg verlenen gaat ook om medemenselijk contact.”

Casus: vrouw met forse dyspnoe

Een vrouw van 19 jaar met inspanningsastma meldt zich met een snel opgekomen, forse dyspnoe. De dyspnoe kenmerkt zich door een in- en expiratoire hoorbare ademhaling, met stridoreuze momenten. Wat is uw diagnose?

De narcistische patiënt: grenzen stellen met passende vleierij

“Artsen die problemen ervaren van narcistische patiënten voelen zich geïntimideerd, gekleineerd en niet serieus genomen, waardoor ze veel stress ervaren”, aldus Thom van den Heuvel. Hij vertelt over de narcistische patiënt, diens gedrag herkennen en ermee omgaan.

‘Huisartsen en apothekers moeten samen­werken tégen het preferentie­beleid’

Apothekers en huisartsen moeten gaan samenwerken tégen het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars om de geneesmiddeltekorten aan de kaak te stellen, vindt Dennis Boon. Hij wil hier een petitie voor starten. “Er zijn veel aanwijzingen dat het tij aan het keren is.”

‘Groene planeet, groene zorg’: actie in de zorgsector is nodig  

Psychiater Jurjen Luykx is trots op zijn boek ‘Groene planeet, groene zorg’. De beknopte gids moet de zorgsector inspireren en helpen om te verduurzamen. “De zorg is verantwoordelijk voor zeven procent van de CO2-uitstoot.”

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”


0
Laat een reactie achterx