DOQ

Amsterdam UMC opent hightech medisch trainingscentrum voor chirurgen

Op 4 februari opent het Amsterdam Skills Centre (ASC) zijn deuren. Het trainingscentrum biedt chirurgen en andere snijdende specialisten van over de hele wereld een innovatieve leeromgeving met twaalf hightech operatiekamers, operatierobots, virtual reality simulatoren en onderwijsfaciliteiten. Met een ‘new way of learning skills’ ontwikkelt het ASC snellere, veiligere en efficiëntere opleidingsmodules waarmee medisch specialisten in korte tijd – lastige – ingrepen onder de knie krijgen.

Chirurgen en andere snijdende specialisten leren en trainen hun hele leven door. Een deel van hun opleiding en bijscholing vindt nu plaats tijdens hun reguliere werk – on the job. Dat vergt een lange tijd – er zijn immers maar zoveel patiënten per keer in te plannen, en een chirurg moet vaak oefenen om zich een vaardigheid eigen te maken. Het skills centre biedt leergangen aan waarmee chirurgen op efficiënte manier kunnen worden getraind – off the job. Het ASC voorziet de leermethoden met oefenmateriaal, virtuele omgevingen en weefsel van overledenen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld aan de wetenschap. Doordat zo vaker, sneller en efficiënter kan worden geoefend zijn vaardigheden sneller aangeleerd. Dit verkort de training van snijdend specialisten en verbetert de patiëntveiligheid.

Amsterdam Skills Centre (ASC)

Slimmer leren

Prof.dr. Jaap Bonjer, hoogleraar Chirurgie van Amsterdam UMC en CEO van het skills centre: “Ons werk is door de jaren heen ingrijpend veranderd, denk aan kijkoperaties en hartkatheterisatie. Hybride OK’s hebben inmiddels veel weg van een ruimtestation. Slimmer en sneller leren, helpt om de opleidingsduur en de zorgkosten te beperken. Daarvoor moeten zorgprofessionals overstappen van training on the job naar training off the job. Dat vergt een grote omschakeling. Met het ASC zetten we hierin een grote stap.”

In de toekomst wil het ASC cursussen opzetten voor laag- en midden inkomenslanden, waar toegang tot goed medisch onderwijs nog minimaal is. Wereldwijd hebben  5 miljard mensen geen toegang tot basale chirurgische zorg, stelt ook de WHO. Elke minuut worden meer dan 250 noodzakelijke operaties niet uitgevoerd door een gebrek aan chirurgen en anesthesiologen. Het Amsterdam Skills Centre heeft tot doel een betaalbare en mobiele leeromgeving te creëren die overal ter wereld geïmplementeerd kan worden. Iedere partij die wil bijdragen aan die missie is van harte welkom om zich aan te sluiten bij het Amsterdam Skills Centre initiatief.

Centrum voor Life Sciences

Met de opening van het ASC beoogt Amsterdam UMC bij te dragen aan de ontwikkeling van het Amsterdam Life Science District (ALSD). Het ondersteunt daarin de ambities van de gemeente Amsterdam. Steeds meer medische bedrijven en organisaties, zoals het Europese EMA en een vestiging van de Amerikaanse FDA, strijken neer in de hoofdstad. Dit heeft een aanzuigende werking op andere medisch technische bedrijven die zich op of rondom het ALSD-terrein willen vestigen, waarmee Amsterdam steeds verder uitgroeit tot een internationaal centrum voor Life Sciences.

De oprichting van het Amsterdam Skills Centre is één van de eerste grote initiatieven van het onlangs gefuseerde Amsterdam UMC. Het heeft voor het opzetten van de faciliteit de handen ineengeslagen met medisch-technologiebedrijf Stryker. Stryker investeerde in het gebouw en leverde de apparatuur die gebruikt wordt voor de trainingen. Het ASC is gevestigd op het terrein van Amsterdam UMC, locatie AMC.

Bron: AMC

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”