Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Begrijpelijk informeren als voorwaarde voor goed behandelen
Meer dan een miljoen berichten zijn er al vanuit zorginformatieplatform Inforium verstuurd. Het platform bestaat sinds 2008 maar maakt vooral de laatste twee jaar een ongekende groei door. Eenvoud is de sleutel van het succes, zegt Markus Oei, initiatiefnemer en KNO-arts in het Flevoziekenhuis. “Inforium is niet alleen gemakkelijk in het gebruik, we zorgen ook dat alle beschikbare content begrijpelijk is voor iedereen. Dat leidt tot efficiënte consulten en behandelingen.”
“Probeer maar eens om dit gesprek, zonder pen en papier of opnameapparaat, morgen nog te reproduceren”, start Markus Oei. “Dat lukt je niet. Je onthoudt niet meer dan 20 procent. En het is de vraag of wat je je herinnert, ook nog klopt. Dat geldt voor patiënten in de spreekkamer net zo goed, maar daar staan de meeste artsen niet bij stil.” Oei vertelt bevlogen over zijn gedachte achter Inforium. In zijn ogen krijgen de meeste patiënten tijdens een consult een overdaad aan informatie die ze niet 1,2,3 kunnen verwerken, laat staan onthouden. Hierdoor ontstaan veel misverstanden en nemen patiënten soms niet goed overwogen beslissingen.
Kinderlijk eenvoudig
Oei omschrijft Inforium als een distributietool van betrouwbare informatie. “De interface is kinderlijk eenvoudig; meer dan een browser is het eigenlijk niet. Na het invoeren van een medische zoekterm verschijnen er tal van resultaten die behalve tekst ook filmpjes, animaties en afbeeldingen kunnen bevatten. Die informatie is door de zorgverlener met enkele muisklikken af te stemmen op de patiënt en te versturen via een mail of chatbericht. Deze is ook te integreren in het persoonlijke onlinedossier van de patiënt.”
“Langs toelichtingen, achtergronden, filmpjes kan de patiënt verder de diepte in”
Zwembadconstructie
Om de opbouw van de content te illustreren gebruikt Oei het beeld van een zwembad. “Dat begint meestal met een kleuterbadje waar iedereen in terecht kan. Naarmate je verder wilt en kunt zwemmen, wordt het bad steeds dieper. Die aanpak gebruiken we ook bij onze informatie. Ieder item begint met een blok essentiële informatie op B1-niveau. Dat kan vrijwel iedereen tot zich nemen.” Oei schetst dat de lezer langs toelichtingen, achtergronden, filmpjes verder de diepte in kan. Iemand die het naadje van de kous wil weten, kan zelfs terechtkomen bij wetenschappelijke publicaties.
Ook voor anderstaligen
Een licentiehouder heeft beschikking over content die bestaat uit een mix van eigen informatie en betrouwbare publieke informatie waarvoor Inforium onder meer samenwerkt met de Stichting Betrouwbare Bron. Ook anderstaligen zijn blij met Inforium. De Nederlandstalige informatie kan eenvoudig gedeeld worden met kennissen of familieleden die het Nederlands goed beheersen. En dankzij de medewerking van Pharos is er veel (audio/visuele) informatie in verschillende talen beschikbaar, zoals in het Arabisch en Pools. Voor mensen zonder computer of smartphone is een Inforiumbericht ook te printen.
“Onderzoek van Saxion Hogeschool toonde aan dat Inforium met een video over longinhalatiegebruik een enorme stijging in therapietrouw teweegbracht”
Effect
Inforium kent inmiddels meer dan 150 licentiehouders door heel Nederland, variërend van huisartsen en apothekers tot ziekenhuizen en JGZ-instellingen. In Almere werkt zelfs de complete nulde, eerste en tweede lijn met Inforium. Oei ziet een duidelijk effect. “Na de introductie van Inforium bij de afdeling kaakchirurgie kregen de assistenten 25 procent minder telefonische medische vragen. Onderzoek van de Saxion Hogeschool toonde aan dat Inforium met het versturen van een video over longinhalatiegebruik een enorme stijging in therapietrouw teweegbracht. De patiënten bekeken het Inforiumbericht en het filmpje drie tot vijf keer.”
“De informatie hoeft niet in één keer verwerkt en onthouden te worden. Als mensen meer tijd krijgen, nemen ze andere beslissingen”
De kracht van herhaling
Volgens Oei is met name de mogelijkheid van herhaling een grote kracht. “De informatie hoeft niet in één keer verwerkt en onthouden te worden. Als mensen meer tijd krijgen, nemen ze andere beslissingen. In een Samen Beslissen-traject over oorbuisjes, daalde het aantal ingrepen enorm. Mensen begrepen de informatie beter. Dat zorgde ervoor dat velen – weloverwogen – besloten om de buisjes achterwege te laten. Kortom, Inforium is ook een instrument dat overbehandeling tegengaat en kosten vermindert.”
Een klein team is verantwoordelijk voor het verzamelen, indexeren en distribueren van informatie. Naast ICT-ontwikkelaars zijn er enkele mensen betrokken voor de administratie en verkoop. Met elkaar zorgen ze dat alle informatie door de licentiehouders op een uniforme manier ingezet kan worden, en ook dat er ruimte is voor een eigen afzendersignatuur. Doordat het gaat om bestaande en publieke informatie zijn de kosten relatief beperkt; een distributielicentie is er al vanaf minder dan tien euro per maand.
“Het gaat veel opleveren als die onnodige verwijzingen wegvallen”
Minder verwijzingen
Oei wil graag gerichte acties ondernemen om huisartsen over te halen tot het gebruik van Inforium. “Als patiënten de juiste informatie krijgen en daardoor doen wat goed voor ze is, scheelt dat veel complicaties en doorverwijzingen naar de specialist. Ik krijg vaak mensen in de spreekkamer die bijvoorbeeld te kort een neusspray hebben gebruikt omdat ze niet wisten hoe lang het eigenlijk moest. Het gaat veel opleveren als die onnodige verwijzingen wegvallen.”
Meer informatie: https://nl.inforium.nl