Begrijpelijk informeren als voorwaarde voor goed behandelen

mm
Ruth Seidell
Redactioneel,
13 april 2022

Meer dan een miljoen berichten zijn er al vanuit zorginformatieplatform Inforium verstuurd. Het platform bestaat sinds 2008 maar maakt vooral de laatste twee jaar een ongekende groei door. Eenvoud is de sleutel van het succes, zegt Markus Oei, initiatiefnemer en KNO-arts in het Flevoziekenhuis. “Inforium is niet alleen gemakkelijk in het gebruik, we zorgen ook dat alle beschikbare content begrijpelijk is voor iedereen. Dat leidt tot efficiënte consulten en behandelingen.”

“Probeer maar eens om dit gesprek, zonder pen en papier of opnameapparaat, morgen nog te reproduceren”, start Markus Oei. “Dat lukt je niet. Je onthoudt niet meer dan 20 procent. En het is de vraag of wat je je herinnert, ook nog klopt. Dat geldt voor patiënten in de spreekkamer net zo goed, maar daar staan de meeste artsen niet bij stil.” Oei vertelt bevlogen over zijn gedachte achter Inforium. In zijn ogen krijgen de meeste patiënten tijdens een consult een overdaad aan informatie die ze niet 1,2,3 kunnen verwerken, laat staan onthouden. Hierdoor ontstaan veel misverstanden en nemen patiënten soms niet goed overwogen beslissingen.  

KNO-arts Markus Oei

Kinderlijk eenvoudig

Oei omschrijft Inforium als een distributietool van betrouwbare informatie. “De interface is kinderlijk eenvoudig; meer dan een browser is het eigenlijk niet. Na het invoeren van een medische zoekterm verschijnen er tal van resultaten die behalve tekst ook filmpjes, animaties en afbeeldingen kunnen bevatten. Die informatie is door de zorgverlener met enkele muisklikken af te stemmen op de patiënt en te versturen via een mail of chatbericht. Deze

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel