DOQ

E-health: “ Hartwacht is een goed voorbeeld van value based healthcare en Triple Aim”

Betere cardiologische zorg leveren en tegelijk ook de zorg betaalbaarder maken, dat is wat Hartwacht beoogt. Bij dit e-health concept voor hartmonitoring houden ervaren cardiologen hartpatiënten via een wearable op afstand in de gaten. Niet alleen initiatiefnemer Cardiologie Centra Nederland (CCN) is enthousiast over Hartwacht, maar ook diverse grote zorgverzekeraars.

Hoewel wereldwijd inmiddels meer dan 259 duizend medische apps zijn ontwikkeld, zijn zorgverzekeraars maar mondjesmaat geïnteresseerd in vergoeding van de toepassing van deze apps.

Totaalconcept

Maar Zilveren Kruis, VGZ, DSW, ONVZ en De Friesland vergoeden Hartwacht wél, en met de andere zorgverzekeraars lopen gesprekken. “Hartwacht is dan ook geen app maar een totaalconcept voor hartmonitoring, waarbij de patiënt op afstand bij Cardiologie Centra Nederland in de gaten wordt gehouden door ervaren cardiologen en verpleegkundigen”, zegt cardioloog Igor Tulevki, een van de initiatiefnemers.

Betaalbare zorg

“We kijken ook naar de schadelast op langere termijn”, zegt hij. “En we hebben met de zorgverzekeraars de afspraak dat wij het financiële risico dragen als de kosten hoger zijn dan de schadelast die nu wordt gedeclareerd. Dat we die afspraak konden maken, komt doordat we de ruimte zagen om op die kosten te besparen. Daarvoor moet je een schaalbaar concept hebben en je moet toegevoegde waarde kunnen leveren. En dat kan ons concept, want wij zijn echt bezig om de zorg betaalbaarder te maken.”

Hartwacht: monitoring op afstand

Inmiddels zijn al meer dan zeshonderd patiënten geïncludeerd. “Al een vrij groot cohort dus”, zegt Tulevski. “Voor het einde van het jaar zullen het er tweeduizend zijn. De resultaten zijn echt veelbelovend.”

De kern van het succes, stelt Tulevski, is eenvoud en een robuust systeem. “De patiënt krijgt een wearable”, legt hij uit. “We hebben een koppeling met het elektronisch patiëntendossier en dat bepaalt de relevantie van de data. De cardioloog kan daaruit trends afleiden en als het nodig is beleid uitzetten en doorgeven aan de patiënt welke actie nodig is.”

Van tweede naar nulde lijn

In recente berichtgeving stelde Tulevski dat de eerste resultaten uit onderzoek naar de waarde van Hartwacht dermate positief zijn, dat bewezen is dat e-health geen belofte meer is maar écht werkt in de praktijk. “Dat zoveel patiënten nu op deze manier kunnen worden geholpen, scheelt heel veel poli- en SEH-bezoeken”, zegt hij. “Het scheelt ook kosten voor de patiënt. Die hoeft geen vrij te nemen van zijn werk voor ziekenhuisbezoek, hoeft niemand mee te nemen, geen parkeergeld te betalen. De patiënt gaat rechtstreeks van tweede naar nulde lijn. Hartwacht is hiermee een duidelijk voorbeeld van value based healthcare en van Triple Aim, maar het belangrijkste is natuurlijk dat vooral de patiënt beter af is. Die heeft veel meer gevoel van controle. En hij heeft een groter gevoel van veiligheid omdat de cardioloog voortdurend meekijkt. Het concept polikliniek is niet meer van deze tijd”, stelt Tulevski. “Daar kom je als de cardioloog tijd heeft, niet als je klachten hebt. Dan is de cardioloog er niet en de huisarts weet niet wat hij moet doen. Dus gaat de patiënt naar de SEH, waar heel veel patiënten zitten te wachten. Met Hartwacht kunnen we dit systeem op zijn kop zetten.”

Toenemende acceptatie

De meeste cardiologen zijn positief over Hartwacht, zegt Tulevski. “We staan open voor kritiek, want dat helpt alleen maar om het systeem beter te maken. Maar we zijn natuurlijk heel blij met collega’s die het nu al omarmen. En vooral met patiënten die dit doen. Begrijpelijkerwijs zitten er op dit moment nog mensen tussen die niet vertrouwd zijn met de techniek, maar dat is niet erg. Aan e-mail en internet hebben mensen ook moeten wennen. De acceptatie zal in de komende jaren vanzelf verder toenemen.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?