DOQ

Voer een open gesprek na diagnose dementie

Praat en luister. Compacter zou onderzoeker Judith Meijers haar advies voor zorgverleners en naasten van iemand met dementie niet kunnen verwoorden. En heel belangrijk: praat en luister in een vroeg stadium, vrij snel na de diagnose dus. “Voor goede palliatieve zorg moet je iemand goed kennen.”

De diagnose dementie is ingrijpend, voor de patiënt en de naasten. De diagnose vraagt om een open gesprek over hoe iemand in het leven staat en waar iemand bang voor is. Zorgverleners doen dat nu te weinig, stelt Judith Meijers. “Als we het doen, dan doen we het vaak te laat, bijvoorbeeld pas bij een verhuizing naar het verpleeghuis.”

“Zorgprofessionals kennen hun patiënt met dementie meestal niet goed genoeg”

Onderzoeker Judith Meijers

Patiënten leren kennen

Meijers is universitair hoofddocent bij de Universiteit van Maastricht, maar ook beleidsmaker bij Zuyderland. Van oorsprong is ze verpleegkundige. Met onderzoeksprojecten bij ZonMw brengt ze in kaart hoe palliatieve zorg bij dementie beter kan. Beginnen met praten en luisteren dus, is haar devies. “Voor goede palliatieve zorg moet je iemand goed kennen. Zorgprofessionals kennen hun patiënt met dementie meestal niet goed genoeg. Wat weten ze van iemands geschiedenis? Van het familieverhaal? Wat weten ze echt over de band die iemand heeft met de kinderen?
Met een open gesprek kun je iemand leren kennen. Vraag wat belangrijk is, hoe iemand wil wonen en leven. Zeker bij dementie moet je die vragen in een vroeg stadium stellen. Je weet dat de cognitieve functies achteruit zullen gaan. Op een gegeven moment is iemand wilsonbekwaam en moet een naaste de beslissingen nemen.”

“Het managen van verwachtingen is erg belangrijk”

Mens achter de dementie

Meijers vindt niet dat zij iets ingewikkelds bepleit. “Ik wil terug naar het menselijke. We lijken de dingen die normaal zijn niet meer op te pakken. Ons onderzoek gaat uit van de mens achter de dementie. We hebben bijvoorbeeld interviews gedaan met mensen met dementie, hun naasten, maar ook met zorgverleners. Daarbij gaan we voorbij aannames.”
Artsen blijken zo’n open gesprek soms lastig te vinden. “Ze zeggen dat ze mensen met dementie geen hoop willen ontnemen tijdens zo’n gesprek over wensen en grenzen. Maar waarom zou je níet vragen naar wat iemand belangrijk vindt? Mijn kanttekening is ook dat het vastleggen van wensen nog niet betekent dat ze uitkomen. Het managen van verwachtingen is erg belangrijk.”

“Niet omdat het moet, niet om iets af te vinken in een dossier, maar om de persoonsgerichte zorg te verbeteren”

Model

Op basis van onderzoek is Meijers met haar team bezig een model te ontwikkelen voor gespreksvoering, met een centrale rol voor de verpleegkundige of verzorgende. “Zorgverleners willen graag houvast met een gespreksmodel om zich comfortabel te voelen. Maar we stuitten ook op een paradox. Modellen kunnen de open gespreksvoering ook in de weg staan. Als je bezig bent met de juiste informatie te zenden sta je minder open voor de reactie. In een goed gesprek reageer je vooral op de persoon met dementie en de naaste. De gespreksvoering is te vergelijken met een dans die je samen uitvoert.”
Meijers ontdekte dat de gesprekken de zorgprofessionals veel opleverden. “Praktisch gezien levert het tijd op als je goed weet wat de patiënt wil. Maar opvallender vond ik dat mensen die deze gesprekken voeren, vertelden dat ze meer voldoening uit hun werk halen.”

Kwaliteit

Het gaat Meijers nadrukkelijk om de kwaliteit van de laatste levensjaren. “Het einde van een leven verdient het om over na te denken. Bij een geboorte bereiden mensen zich voor op de komst van hun kind, ze hebben een geboorteplan met allerlei wensen. Waarom zou je dat voor de laatste periode van je leven niet doen? Wat zou het fantastisch zijn als het open gesprek onderdeel van de dagelijkse praktijk wordt. Niet omdat het moet, niet om iets af te vinken in een dossier, maar om de persoonsgerichte zorg te verbeteren.”

Referentie: Project DEDICATED (Desired Dementia Care Towards End of Life). 2017-2024.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


1
0
Laat een reactie achterx