DOQ

Voer een open gesprek na diagnose dementie

Praat en luister. Compacter zou onderzoeker Judith Meijers haar advies voor zorgverleners en naasten van iemand met dementie niet kunnen verwoorden. En heel belangrijk: praat en luister in een vroeg stadium, vrij snel na de diagnose dus. “Voor goede palliatieve zorg moet je iemand goed kennen.”

De diagnose dementie is ingrijpend, voor de patiënt en de naasten. De diagnose vraagt om een open gesprek over hoe iemand in het leven staat en waar iemand bang voor is. Zorgverleners doen dat nu te weinig, stelt Judith Meijers. “Als we het doen, dan doen we het vaak te laat, bijvoorbeeld pas bij een verhuizing naar het verpleeghuis.”

“Zorgprofessionals kennen hun patiënt met dementie meestal niet goed genoeg”

Onderzoeker Judith Meijers

Patiënten leren kennen

Meijers is universitair hoofddocent bij de Universiteit van Maastricht, maar ook beleidsmaker bij Zuyderland. Van oorsprong is ze verpleegkundige. Met onderzoeksprojecten bij ZonMw brengt ze in kaart hoe palliatieve zorg bij dementie beter kan. Beginnen met praten en luisteren dus, is haar devies. “Voor goede palliatieve zorg moet je iemand goed kennen. Zorgprofessionals kennen hun patiënt met dementie meestal niet goed genoeg. Wat weten ze van iemands geschiedenis? Van het familieverhaal? Wat weten ze echt over de band die iemand heeft met de kinderen?
Met een open gesprek kun je iemand leren kennen. Vraag wat belangrijk is, hoe iemand wil wonen en leven. Zeker bij dementie moet je die vragen in een vroeg stadium stellen. Je weet dat de cognitieve functies achteruit zullen gaan. Op een gegeven moment is iemand wilsonbekwaam en moet een naaste de beslissingen nemen.”

“Het managen van verwachtingen is erg belangrijk”

Mens achter de dementie

Meijers vindt niet dat zij iets ingewikkelds bepleit. “Ik wil terug naar het menselijke. We lijken de dingen die normaal zijn niet meer op te pakken. Ons onderzoek gaat uit van de mens achter de dementie. We hebben bijvoorbeeld interviews gedaan met mensen met dementie, hun naasten, maar ook met zorgverleners. Daarbij gaan we voorbij aannames.”
Artsen blijken zo’n open gesprek soms lastig te vinden. “Ze zeggen dat ze mensen met dementie geen hoop willen ontnemen tijdens zo’n gesprek over wensen en grenzen. Maar waarom zou je níet vragen naar wat iemand belangrijk vindt? Mijn kanttekening is ook dat het vastleggen van wensen nog niet betekent dat ze uitkomen. Het managen van verwachtingen is erg belangrijk.”

“Niet omdat het moet, niet om iets af te vinken in een dossier, maar om de persoonsgerichte zorg te verbeteren”

Model

Op basis van onderzoek is Meijers met haar team bezig een model te ontwikkelen voor gespreksvoering, met een centrale rol voor de verpleegkundige of verzorgende. “Zorgverleners willen graag houvast met een gespreksmodel om zich comfortabel te voelen. Maar we stuitten ook op een paradox. Modellen kunnen de open gespreksvoering ook in de weg staan. Als je bezig bent met de juiste informatie te zenden sta je minder open voor de reactie. In een goed gesprek reageer je vooral op de persoon met dementie en de naaste. De gespreksvoering is te vergelijken met een dans die je samen uitvoert.”
Meijers ontdekte dat de gesprekken de zorgprofessionals veel opleverden. “Praktisch gezien levert het tijd op als je goed weet wat de patiënt wil. Maar opvallender vond ik dat mensen die deze gesprekken voeren, vertelden dat ze meer voldoening uit hun werk halen.”

Kwaliteit

Het gaat Meijers nadrukkelijk om de kwaliteit van de laatste levensjaren. “Het einde van een leven verdient het om over na te denken. Bij een geboorte bereiden mensen zich voor op de komst van hun kind, ze hebben een geboorteplan met allerlei wensen. Waarom zou je dat voor de laatste periode van je leven niet doen? Wat zou het fantastisch zijn als het open gesprek onderdeel van de dagelijkse praktijk wordt. Niet omdat het moet, niet om iets af te vinken in een dossier, maar om de persoonsgerichte zorg te verbeteren.”

Referentie: Project DEDICATED (Desired Dementia Care Towards End of Life). 2017-2024.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met pijnlijke oorschelp

Een 55-jarige vrouw heeft een hoed in haar hand als ze uw spreekkamer binnenkomt. Sinds een maand heeft zij ’s nachts last van pijn aan het linkeroor. Op de oorrand ziet u een nodulus die bij druk zeer pijnlijk is. Wat is uw diagnose?

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”

Ons zorgsysteem loopt vast: geef prioriteit aan mensen die écht zorg nodig hebben

Juist kwetsbare patiënten vallen vaak tussen wal en schip in ons zorgsysteem. Huisarts Danka Stuijver stipt dit en andere problemen aan in haar boek Dit kost ons de zorg, dat recent uitkwam. “Als maatschappij moeten we goed nadenken over wat we willen met de zorg.”

Iedereen die overlijdt heeft recht op zorgvuldig onderzoek

Als forensisch arts en beroepsduiker heeft Karen van den Hondel zich ontwikkeld tot dé specialist op het gebied van overlijdensgevallen in en onder water. “Het verbaasde me dat het water niet altijd als plaats delict wordt gezien. Terwijl sporen juist onder water snel verloren gaan.”

Casus: vrouw met pijn en rode vlekken in de blaas

Een 38-jarige vrouw klaagt over hevige pijn onderin de buik, die erger wordt naarmate de blaas voller raakt. Ook moet zij heel vaak plassen. Bij cystoscopie ziet u opvallend veel bloedvaatjes en rode vlekken. Wat is uw diagnose?