DOQ

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Wereldwijd zijn er 300 miljoen mensen die ernstig stotteren of een stemaandoening hebben, maar nog wel goed kunnen articuleren. Voor deze groep bedacht Joris Castermans Whispp. De app zet fluister- en aangedane spraak om in een heldere en natuurlijke stem naar keuze. Zo worden (telefoon)gesprekken met familie, vrienden maar bijvoorbeeld ook artsen veel eenvoudiger.

“Ik stotter al mijn hele leven”, vertelt Joris Castermans. “Vroeger was het erger dan nu maar de pijn van niet jezelf kunnen zijn, herinner ik me nog goed. Tijdens mijn stage moest ik mensen bellen die ik niet kende. Ik was enorm gespannen, met als resultaat dat ik nog meer ging stotteren. Het was zelfs zo erg dat sommige mensen de verbinding verbraken. Heel stressvol en frustrerend!”

“De stotterfrequentie blijkt met gemiddeld 85 procent af te nemen als mensen fluisteren”

Joris Castermans

Fluisterspraak converteren

Mensen die zwaar stotteren, spreken wél vloeiend als ze fluisteren. “Dat had ik zelf al ondervonden”, zegt Castermans. “Maar tijdens mijn zoektocht in wetenschappelijke literatuur werd dat bevestigd. De stotterfrequentie blijkt met gemiddeld 85 procent af te nemen als mensen fluisteren. Dat bracht mij een jaar of zes geleden op een gedachte: kun je een app ontwikkelen die met behulp van AI zonder vertraging fluisterspraak in de natuurlijke stem converteert?”
 

Castermans legde zijn idee voor aan David van Leeuwen, hoogleraar Data Science aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Hij reageerde enthousiast en zei: dit is weliswaar erg complex, maar het moet wel mogelijk zijn.” Van daaruit ging het balletje rollen. Met subsidies kon Castermans twee AI-developers in dienst nemen om de Whispp-app te ontwikkelen. Inmiddels is hij CEO van een onderneming met negen mensen.

“Wie nog opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren”

Ook bij stem(band)problemen

De Whispp-app is voor zowel iOS als Android gratis te downloaden en testen. Afgelopen januari lanceerden Castermans en zijn team de belfunctie van Whispp. “Mensen die stotteren, kunnen met de app fluisterend bellen en videobellen”, legt Castermans uit. “De persoon aan de andere kant van de lijn hoort de eigen, normale stem van de beller. Hij of zij merkt niet eens dat de beller eigenlijk fluistert.”

Tijdens de ontwikkeling van Whispp deed het team een waardevolle ontdekking: de app is namelijk óók bruikbaar voor mensen met stem(band)problemen door onder andere ouderdom, de Ziekte van Parkinson, ALS of kanker aan het strottenhoofd of de stembanden. Whispp werkt zelfs bij een totale laryngectomie. “Een voorwaarde is dat mensen nog goed kunnen articuleren”, aldus Castermans. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren. Anders is er de optie om in de app een Whispp-stem te kiezen.”

“We werken aan de mogelijkheid om ook face-to-facegesprekken mogelijk te maken”

Ook face-to-facegesprekken

“We werken verder aan de mogelijkheid om ook face-to-facegesprekken mogelijk te maken”, vertelt Castermans. “Dat kan met behulp van een klein draadloos microfoontje voor de gebruiker en een speakertje of oordopjes voor de gesprekspartner. We hopen deze functionaliteit uiterlijk aan het eind van dit jaar te lanceren.” Voor de ontwikkeling van de Whispp-app werkt het team samen met Stichting Support Stotteren, Patiëntenvereniging Hoofd-Hals, Dystonie Vereniging, StotterFonds, Antoni van Leeuwenhoek, National eHealth Living Lab, Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit.

Internationale erkenning

De Whispp-app is taalonafhankelijk. Het team heeft daarom ook internationale ambities. Castermans: “We gaan regelmatig naar internationale beurzen om ons product te demonstreren en hebben al veel grote prijzen gewonnen.” Whispp stond, met vier andere organisaties, in de finale van de Four Years From Now (4YFN)-Awards 2024. Dat is een wereldwijde competitie met duizenden deelnemers voor beste digitale startups.Castermans is blij met de internationale erkenning. “Die helpt ons bij het waarmaken van onze missie: communicatie voor iedereen gemakkelijker en toegankelijker maken.”

Wie Whispp na de gratis testperiode wil blijven gebruiken, kan voor € 19,99 per maand een abonnement nemen. Dat bedrag geeft recht op 360 minuten (video)bellen met bijvoorbeeld vrienden, familie en artsen die de app ook hebben gedownload. Whispp is gratis voor hen en zij kunnen via de app ook de gebruiker bellen. Verder kunnen abonnees zestig minuten (video)bellen met mensen die de app niet hebben geïnstalleerd. Het bellen geldt voor zowel vaste als mobiele nummers.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

De lessen van de langst­vliegende MMT-arts van Nederland

MMT-arts Nico Hoogerwerf vertelt over zijn ervaringen als medisch specialistische zorgverlener per helikopter. “Wij dóen vooral, we voeren handelingen uit. Wij voelen niet de machteloosheid die politiemensen wel kunnen voelen.”

Casus: patiënt met zwelling in de mond

Een patiënte komt op het spreekuur met sinds 2 maanden een zwelling in de mond aan de linkerzijde. Het was destijds 1-2cm, welke spontaan ontlastte met dik taai slijm. Sindsdien komt het in wisselende grootte regelmatig terug. Wat is uw diagnose?

Verslaving onder zorgprofessionals: anonieme hulp is voorhanden

Verslaving is ook onder zorgprofessionals een reëel probleem. Marlies de Rond vertelt over het KNMG-programma ABS-zorgprofessionals, dat anonieme hulp en ondersteuning biedt aan zorgprofessionals die worstelen met problematisch middelengebruik en verslaving.

‘Zoveel artsen willen hun bezieling terug’

MDL-arts Marieke Gielen vindt het huidige zorgsysteem niet houdbaar voor medisch specialisten. “Ik heb mijn bezieling terug en wil nu een bruggenbouwer zijn tussen de reguliere zorg en het bredere zorgveld.”

Het Calamiteiten­­hospi­taal: in dertig minuten opera­tioneel na een ramp 

Mirjam de Jong vertelt hoe het Calamiteitenhospitaal in Utrecht bij een ramp razendsnel operationeel wordt gemaakt en hoe het een cruciale rol speelt in de nationale zorg. “Bij een grote groep slachtoffers moet je bedenken hoe je zoveel mogelijk levens kunt redden.”

Casus: man met toenemende pijn bovenbuik

Een man heeft sinds 2 weken toenemende pijn in de bovenbuik, ter plaatse van het maagkuiltje. De pijn is vooral aanwezig bij het eten en is brandend van karakter. Wat is uw diagnose?

‘Ik wil mensen helpen die het meest in nood zitten’

Werken in oorlogsgebieden geeft Zafer Altunbezel (Artsen zonder Grenzen) voldoening. Dagelijks ziet hij patiënten met oorlogstrauma, soldaten en burgers. “Als je wordt uitgestuurd naar een oorlogsgebied moet je oplossingen kunnen bedenken in zeer atypische situaties.”

‘Te veel welzijns­kwesties komen in het medisch domein’

Karine van ‘t Land is voorzitter van KAMG: een beroepsvereniging, maar ook een lobbyclub die de volksgezondheid wil verbeteren. “Wat Artsen Maatschappij + Gezondheid bindt is dat ze bezig zijn met drie dingen: met preventie, met volksgezondheid en met grote groepen.”

Aanpak onder­voeding moet multi­discipli­nair

Ongeveer een kwart van alle patiënten is bij opname ondervoed. Dit kan leiden tot minder snel herstel en langere opnameduur. De aanpak ervan is een zaak van het hele ziekenhuis, vertellen Emma Koster en Wesley Visser. “Ondervoeding is veel meer dan te weinig eten.”

Casus: jonge patiënt met heftige oorpijn

De 9-jarige patiënt voor u heeft de hele nacht heftige oorpijn gehad rechts. Zijn gehoor is beiderzijds goed en hij heeft geen koorts. Hij is een weinig snotterig. Wat is uw diagnose?


0
Laat een reactie achterx