DOQ

Een dokter is geen monteur

Pieter Barnhoorn, huisarts, seksuoloog en docent aan het LUMC, pleit voor bezielde en bezielende zorg. In de praktijk komt dat neer op aandacht voor zingevingsvragen en het aangaan van echt contact met de patiënt. Zijn visie overstijgt het traditionele biomedische model en plaatst kanttekeningen bij het efficiëntiedenken in de zorg.  

Tijdens ons gesprek draagt Barnhoorn een trui met daarop de tekst ‘Ik moet helemaal niks’. Want artsen vertellen elkaar graag het verhaal dat ze van alles moeten. En dat is onterecht, legt hij uit. Een huisarts is vrij om verder te kijken dan het strikt biomedische. En vrij om consulttijd te verlengen zodat er de ruimte is voor echte gesprekken. Gesprekken over zingeving bijvoorbeeld, die mogelijk uitmonden in bezielde en bezielende zorg.

(Foto: Rogier Chang)

“We gaan snel van diagnose naar behandeling om het probleem – technisch – te kunnen oplossen”

Huisarts Pieter Barnhoorn

Waarom is bezielde en bezielende zorg belangrijk? Mensen willen toch gewoon beter worden?

“Vanuit ons huidige model bekijken we de verhalen van patiënten vooral als een biologisch probleem, als het mee zit met een psychosociaal sausje. Maar we gaan snel van diagnose naar behandeling om het probleem – technisch – te kunnen oplossen. Die benadering gaat voorbij aan een andere dimensie: zingeving. Ofwel, aandacht voor hoe iemand in leven staat, en de waarden die voor hem of haar belangrijk zijn in het leven. Als je echt contact maakt met de patiënt, ontstaat er een relatie waarbij je deze lagen kunt aanboren. Die gesprekken zijn niet alleen zingevend voor de patiënt, maar net zo goed voor de zorgverlener zelf. Niemand gaat de zorg in om monteur te worden.”

Hoe ziet zingeving eruit in de spreekkamer: wat vraag of zeg je, hoe reageer je?

“Het begint met het bewustzijn dat niet iedere vraag die in de spreekkamer wordt gesteld, ook vanzelfsprekend een medisch technisch antwoord behoeft. Een voorbeeld: ik krijg vaak de vraag ‘heb ik ADHD?’ Dan kan ik natuurlijk verwijzen naar een ADHD-centrum, waar de ‘diagnose’ ongetwijfeld ADHD zal zijn. Maar ik kan ook mijn vak serieus nemen en in gesprek gaan: wat is jouw verhaal? Wie ben jij? Waar loop je tegenaan en hoe ga je daarmee om?’

Of als iemand zich na de diagnose kanker afvraagt ‘waarom ik?’ hoef je geen direct antwoord te geven. Sta eens stil bij de vraag zelf, en zie wat dat oplevert. Vragen bekijken door denkraam dat breder is dan het biomedische perspectief, kan de doorstroom naar tweedelijnszorg drastisch beperken.”  

“Het geeft de mogelijkheid om met passie en bezieling te werken”

Past die benadering wel in een tijd van robotisering, aanmeldzuilen en zorg op afstand?

“Dat knelt inderdaad. Maar efficiëntie is ook maar een gekozen narratief. Waarom zouden we daarvoor kiezen? Waarom moet alles efficiënt en onpersoonlijk? Dat is toch niet de reden waarom mensen in de zorg zijn gaan werken? Je kunt je niet verschuilen achter ‘dat alles tegenwoordig nu eenmaal snel, efficiënt en steeds onpersoonlijker moet’. We moeten helemaal niets, wij zijn helemaal vrij en daarmee ook helemaal verantwoordelijk voor onze keuzes.”

Is het realistisch artsen te vragen om tijd te besteden aan zingeving, gezien de volle agenda’s?

“Niet elk consult vraagt om diepgaande gesprekken. Maar door bewust minder patiënten te plannen, creëer je ruimte voor gesprekken die er echt toe doen. Dit betekent misschien dat je financieel iets inlevert, maar het geeft de mogelijkheid om met passie en bezieling te werken. En de burnout te voorkomen. Uiteindelijk gaat het om het stellen van prioriteiten.”

“We willen goede dokters, die kunnen levelen met de patiënt, dat is niet zomaar te vangen in competenties”

Zou er in de opleiding meer aandacht voor moeten zijn?

“Ja, en dan graag op de goede manier. Niet in de vorm van meer competenties. We willen goede dokters, die kunnen levelen met de patiënt, dat is niet zomaar te vangen in competenties. Wat nodig is, is ruimte voor gesprekken over: wat zijn voor jou belangrijke waarden, waarom werk je in de zorg, wat zijn je idealen, wat voor dokter wil je zijn? Dat zou je in de opleiding met elkaar moeten onderzoeken.”  

Hoe zit dat bij jou, wat zijn jouw waarden?

“Ik wil als de dokter de ander echt ontmoeten, iets in zijn of haar leven betekenen. Ik probeer mezelf open te stellen en dat levert mooie en leerzame ontmoetingen op. Ik wil me laten raken.”

Referentie: Boek: Barnhoorn, P. Professionaliteit in de zorg. Reflecteren op je professie. BSL, 2021. ISBN 9789036825818
(NB: In 2025 verschijnt zijn tweede boek: Zingeving in de zorg.)

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx
Lees ook: ‘Welzijn op Recept’ in plaats van een pijnstiller

Naar dit artikel »

Lees ook: ‘Practice what you preach’

Naar dit artikel »