Gesprekskaart over diabetestechnologie
Redactioneel
10 april 2024
Niet alle mensen met diabetes krijgen dezelfde informatie over de bestaande technologieën, zegt Sasja Huisman, medisch psycholoog in het LUMC en de maker van de Diatech-kaart. Zij wilde daarin voorzien en bedacht daarom deze kaart, zodat alle patiënten dezelfde informatie en keuzes krijgen: “Dit geeft mensen met type-1 diabetes gelijkere kansen en mogelijkheden.”
Dat niet iedere persoon met diabetes dezelfde informatie over diabetestechnologie krijgt, heeft meerdere oorzaken. Niet overal geeft een arts zelf voorlichting, soms wordt dat overgelaten aan een fabrikant. Het komt ook voor dat er al een keuze is gemaakt voor een aantal pompen waar een ziekenhuis mee werkt. Dan heeft de patiënt geen keuzemogelijkheid. “Daardoor komen patiënten niet direct wat tekort, maar ze krijgen geen keuze. Overigens speelt ook de zorgverzekeraar hier een rol in, die vergoeden bijvoorbeeld niet alle typen sensoren”, zegt medisch psycholoog Sasja Huisman van het LUMC.
“Patiënten hebben behoefte aan duidelijke taal die is afgestemd op hun taalniveau”
Medisch psycholoog Sasja Huisman
Kwaliteit van leven
Voor het ontwikkelen van de gesprekskaart had de adviesgroep onder leiding van Huisman veel gesprekken met belanghebbenden, zoals artsen, verpleegkundigen, patiënten, het NDF en de naasten van patiënten. “Veel mensen met diabetes zijn van mening dat er niet helder en gestructureerd over hun behandeling gesproken wordt. Om de gesprekken overal meer uniform te maken, is de kaart een goede hulp. Ook helpt het om d
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
🧦 Onder de aanmeldingen tot 6 mei 2024 verloten wij 20 paar Medsocks.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: