DOQ

‘Ik heb medewerkers meegenomen naar waar ze het best op hun plek zijn’

In het Radboudumc Expertise Centrum Late Effecten na Kanker in Nijmegen gaan de persoonsgerichte visie op de patiëntenzorg en de organisatie van de afdeling hand in hand. Kinderarts-oncoloog Jacqueline Loonen geeft inspirerend leiding aan een afdeling waar alles empathie en compassie ademt: “Wij hebben een zorgmodel ontwikkeld en hebben een team kunnen opbouwen dat het leuk vindt om hierbij betrokken te zijn en het verder wil ontwikkelen.”

“Ieder die hier werkt, draagt persoonsgerichte zorg uit,” zo omschrijft Jacqueline Loonen de werksfeer op haar afdeling. “Aandacht voor de patiënt, tijd nemen en zorg op maat bieden, dat vinden alle hulpverleners ontzettend fijn. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Daarvan moet je je telkens bewust zijn.” Bij de eerste audit van de afdeling door Planetree International, kreeg de poli meteen al het predicaat ‘Goud’ voor excellente mensgerichte zorg. Loonen is nu betrokken bij het Europese studieproject PanCareFollowUp om vanuit de Nederlandse ervaringen met persoonsgerichte zorg voor overlevers van kanker, het zorgmodel verder te ontwikkelen in vier Europese landen.

“Ik realiseerde mij dat deze mensen niet alleen andere zorg nodig hadden, maar ook een andere dokter”

Kinderarts-oncoloog Jacqueline Loonen

Zorg voor late effecten

De omslag naar persoonsgerichte zorg begon ongeveer tien jaar geleden. Loonen, die tot dan als kinderoncoloog transplantatiezorg verleende, werd verantwoordelijk voor de zorg voor late effecten van de eerder verleende kankerzorg bij overlevers van kinderkanker. “De patiënten die ik op de LATER-poli zag waren hele krachtige mensen, echte survivors, die precies wisten welke zorg voor hen nodig was. Ik was gewend om volgens richtlijnen vooral restricties aan kinderen op te leggen, maar realiseerde mij dat deze mensen niet alleen andere zorg nodig hadden, maar ook een andere dokter. Een dokter die niet moet voorschrijven, maar vooral moet luisteren. Een dokter die geen ziekte bestrijdt, maar de patiënt terug het leven in leidt.”

Gezondheid en gedrag

De zorg voor late effecten was destijds nieuw, vervolgt Loonen. Uitgangspunt was het concept ‘van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag’, waarbij de patiënt eigen regie en verantwoordelijkheid heeft en de dokter zich vanuit een holistische benadering sterk richt op preventie. Voor het eerste consult van een patiënt trekt de arts of verpleegkundige drie kwartier uit. Om uit te diepen welke behandelingen een patiënt gehad heeft, welke klachten er zijn, waar die bij passen en wat de wensen van de patiënt zijn. De screening op late effecten en gezondheidsvoorlichting zijn de belangrijkste pijlers van het consult. Dit om klachten te voorkomen of zo vroeg mogelijk op het spoor te komen.

Afhankelijk van de klacht wordt advies ingewonnen bij een arts uit het expertteam of hiernaar verwezen. Het expertteam bestaat uit alle relevante specialisten, zoals huisarts, cardioloog, nefroloog, gynaecoloog, KNO-arts, oogarts of psycholoog. In twee aparte multidisciplinaire overleggen per week, wordt op medisch inhoudelijk en psychosociaal gebied het beleid voor de patiënt besproken. Als eenmaal de nodige zorg is ingezet, hoeft de patiënt maar eens per vijf jaar terug te komen voor een consult.

“Ik ben niet voor de troepen uit gaan lopen, maar heb de mensen meegenomen naar waar ze het best op hun plek zijn en zich verder kunnen ontwikkelen”

Rol personeel en organisatie

Loonen kreeg alle ruimte van het Radboudumc om persoonsgerichte zorg te ontwikkelen omdat dit precies binnen de strategie van het ziekenhuis paste. Vanuit haar zorgvisie richtte zij ook de organisatie persoonsgericht in. ‘Wat zou jouw rol binnen de polikliniek kunnen zijn? Wat vind jij leuk?’, vroeg ze aan alle medewerkers, met het idee dat ieder binnen het gezamenlijk doel zijn of haar eigen ambities kon vervullen. En dat geldt voor de arts, de verpleegkundige en het ondersteunend personeel. “Ik ben niet voor de troepen uit gaan lopen, maar heb de mensen meegenomen naar waar ze het best op hun plek zijn en zich verder kunnen ontwikkelen. Wij hebben een team kunnen opbouwen dat bij persoonsgerichte zorg betrokken wil zijn en het model verder wil brengen. Dat was ontzettend leuk.”

“Ontwikkelingen moeten harmonieus verlopen en in balans blijven”

Continu proces

Verbetering van de zorg en de organisatie is een continu proces. “Iedereen komt vanuit zijn of haar expertise met voorstellen tot verbetering. Ik sta altijd open voor feedback en vragen van patiënten en het is voor medewerkers duidelijk dat ze altijd aan de bel kunnen trekken.” Voor de regie van het proces is het belangrijk om niet te snel te gaan. “Ontwikkelingen moeten harmonieus verlopen en in balans blijven.”

Daarbij hoort dat je ook de successen aan elkaar gunt, vervolgt Loonen. “Verpleegkundigen hebben samen met de survivors een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van eHealth-interventies voor leefstijl en vermoeidheid, waarbij zij nu zelf consulent zijn. Secretaresses van de patiëntenzorg hebben het aantal ‘no shows’ weten terug te dringen door vanuit compassie met de patiënt mee te denken bij het plannen van een afspraak. Ondersteunend personeel maakt het mogelijk dat zorgverleners en onderzoekers hun werk kunnen doen.”

Er zullen nog kosteneffectiviteitsstudies worden gedaan naar het zorg- en organisatiemodel. Loonen is ervan overtuigd dat zij de persoonsgerichte zorg – ook bij de zorgverzekeraar – kan verantwoorden. “Een consult van drie kwartier is niet gebruikelijk, maar voor de vele problemen van patiënten, gezondheidsvoorlichting en preventie wel nodig. Als je problemen vroeg ontdekt en patiënten daarin goed begeleidt, zal de zorgvraag afnemen. De patiënt en zorgverlener zijn samen verantwoordelijk. De patiënten kunnen altijd aan de bel trekken, en dat doen ze echt niet onnodig.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx
Lees ook: Mensgericht leiderschap: minder burn-out en betere zorg

Naar dit artikel »