DOQ

Spraakherkenning zorgt voor minder administratielast

Minder administratielast voor de arts, meer transparantie en vooral: meer tijd voor de patiënt in de spreekkamer. Spraakherkenning leidt tot snellere en meer efficiënte dossiervoering. Dat heeft voor zowel arts als patiënt veel voordelen. In het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) doen ze er positieve ervaringen mee op.

Dossiervoering in de medische wereld is tijdrovend. Medisch specialisten kunnen daardoor minder zorg leveren of zijn soms gedwongen tot doorwerken in de avonduren om hun rapportage op orde te krijgen. Door gesproken woord direct om te zetten in geschreven tekst, zijn zorgprofessionals minder tijd kwijt aan documentatie. “Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut met spraakherkenning. Dat is drie keer sneller dan typen,” legt Harm Wesseling uit, Chief Information Officer (CIO) in het MCL. “Dat resulteert in aanzienlijke tijdwinst.”

“De tekst komt nagenoeg foutloos in het patiëntendossier”

Chief Information Officer Harm Wesseling

Steeds minder fouten

Met spraakherkenning spreekt de arts zijn of haar rapportage in in een spraakherkenningstool met microfoon. De tekst wordt vervolgens direct verwerkt in het elektronisch patiëntendossier (EPD). “Voorheen ging dat laatste nog wel eens fout,” vertelt Wesseling. “De arts sprak dan de tekst in, maar moest deze vervolgens doorlezen op mogelijke fouten. Dat kostte dan toch weer tijd. Door de verbeterde spraakherkenningstechnologie de afgelopen jaren zijn die foutjes vrijwel verdwenen. De tekst komt daardoor nagenoeg foutloos in het patiëntendossier. Dat leidt tot een verhoogde nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie.”

Meeluisteren en corrigeren

De afdelingen Radiologie en Nucleaire geneeskunde van het MCL maken al langer gebruik van spraakherkenning, als toelichting bij de beeldvorming, vertelt Joke Anna Loonstra, adviseur Digitale Zorg. “Sinds dit voorjaar draait er bij ons een pilot bij de poliklinieken. De artsen gebruiken het in de spreekkamer als de patiënt – en naasten – erbij zit. Doordat de arts niet hoeft te typen terwijl hij met de patiënt praat, houdt hij beter contact. Hij zit niet meer continu achter het beeldscherm. Bovendien zorgt het voor meer transparantie. De patiënt luistert mee en kan de arts tijdens het inspreken eventueel corrigeren. Bijvoorbeeld als deze de woorden van de patiënt niet goed begrepen heeft.”

“Artsen kunnen eerder hun rapportage afronden”

Adviseur Digitale Zorg Joke Anna Loonstra

Begrijpelijke taal

Wesseling vult aan: “Patiënten waarderen dit enorm. Ze worden steeds mondiger, willen tijd voor een gesprek met de arts, willen gezien en gehoord worden. Dit beantwoordt daaraan. Daarnaast stellen ze het op prijs dat ze ter plekke hun eigen dossier kunnen meelezen. Des te meer omdat het ons door de inzet van AI – ook daar experimenteren we mee – steeds beter lukt het medisch jargon van de arts om te zetten in voor de patiënt begrijpelijke taal. Zodat deze snapt wat er in het dossier staat. De dossiervoering wordt daarmee steeds meer teamwork tussen arts en patiënt.”

En ook de arts profiteert ervan, vult Loonstra aan. “Sommige artsen hebben fysieke klachten doordat ze de hele dag achter het scherm zitten. Dat hoeft niet langer. Ze kunnen staan, lopen of bewegen terwijl ze de tekst inspreken. En ze kunnen eerder hun rapportage afronden. Dat hoeven ze niet ’s avonds nog eens te doen.”

“Hoe sneller de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg”

Betere informatie-uitwisseling

Wesseling en Loonstra verwachten dat spraakherkenning voor efficiënte dossiervoering, de toekomst heeft. Wesseling: “Het draagt bij aan het échte gesprek tussen arts en patiënt. Dat past bij Samen Beslissen. Maar het gaat ook bijdragen aan een betere informatie-uitwisseling tussen ketenpartners, zoals ziekenhuizen, huisartsen, de ggz en de care-units. Hoe sneller, beter en eenduidiger de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg. De patiënt profiteert daarvan.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


1
0
Laat een reactie achterx
Lees ook: Een medifoor gebruiken in medische gesprekken: zeven tips

Naar dit artikel »

Lees ook: Hoe kun je samen beslissen in de zorg bevorderen?

Naar dit artikel »