DOQ

Spraakherkenning zorgt voor minder administratielast

Minder administratielast voor de arts, meer transparantie en vooral: meer tijd voor de patiënt in de spreekkamer. Spraakherkenning leidt tot snellere en meer efficiënte dossiervoering. Dat heeft voor zowel arts als patiënt veel voordelen. In het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) doen ze er positieve ervaringen mee op.

Dossiervoering in de medische wereld is tijdrovend. Medisch specialisten kunnen daardoor minder zorg leveren of zijn soms gedwongen tot doorwerken in de avonduren om hun rapportage op orde te krijgen. Door gesproken woord direct om te zetten in geschreven tekst, zijn zorgprofessionals minder tijd kwijt aan documentatie. “Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut met spraakherkenning. Dat is drie keer sneller dan typen,” legt Harm Wesseling uit, Chief Information Officer (CIO) in het MCL. “Dat resulteert in aanzienlijke tijdwinst.”

“De tekst komt nagenoeg foutloos in het patiëntendossier”

Chief Information Officer Harm Wesseling

Steeds minder fouten

Met spraakherkenning spreekt de arts zijn of haar rapportage in in een spraakherkenningstool met microfoon. De tekst wordt vervolgens direct verwerkt in het elektronisch patiëntendossier (EPD). “Voorheen ging dat laatste nog wel eens fout,” vertelt Wesseling. “De arts sprak dan de tekst in, maar moest deze vervolgens doorlezen op mogelijke fouten. Dat kostte dan toch weer tijd. Door de verbeterde spraakherkenningstechnologie de afgelopen jaren zijn die foutjes vrijwel verdwenen. De tekst komt daardoor nagenoeg foutloos in het patiëntendossier. Dat leidt tot een verhoogde nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie.”

Meeluisteren en corrigeren

De afdelingen Radiologie en Nucleaire geneeskunde van het MCL maken al langer gebruik van spraakherkenning, als toelichting bij de beeldvorming, vertelt Joke Anna Loonstra, adviseur Digitale Zorg. “Sinds dit voorjaar draait er bij ons een pilot bij de poliklinieken. De artsen gebruiken het in de spreekkamer als de patiënt – en naasten – erbij zit. Doordat de arts niet hoeft te typen terwijl hij met de patiënt praat, houdt hij beter contact. Hij zit niet meer continu achter het beeldscherm. Bovendien zorgt het voor meer transparantie. De patiënt luistert mee en kan de arts tijdens het inspreken eventueel corrigeren. Bijvoorbeeld als deze de woorden van de patiënt niet goed begrepen heeft.”

“Artsen kunnen eerder hun rapportage afronden”

Adviseur Digitale Zorg Joke Anna Loonstra

Begrijpelijke taal

Wesseling vult aan: “Patiënten waarderen dit enorm. Ze worden steeds mondiger, willen tijd voor een gesprek met de arts, willen gezien en gehoord worden. Dit beantwoordt daaraan. Daarnaast stellen ze het op prijs dat ze ter plekke hun eigen dossier kunnen meelezen. Des te meer omdat het ons door de inzet van AI – ook daar experimenteren we mee – steeds beter lukt het medisch jargon van de arts om te zetten in voor de patiënt begrijpelijke taal. Zodat deze snapt wat er in het dossier staat. De dossiervoering wordt daarmee steeds meer teamwork tussen arts en patiënt.”

En ook de arts profiteert ervan, vult Loonstra aan. “Sommige artsen hebben fysieke klachten doordat ze de hele dag achter het scherm zitten. Dat hoeft niet langer. Ze kunnen staan, lopen of bewegen terwijl ze de tekst inspreken. En ze kunnen eerder hun rapportage afronden. Dat hoeven ze niet ’s avonds nog eens te doen.”

“Hoe sneller de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg”

Betere informatie-uitwisseling

Wesseling en Loonstra verwachten dat spraakherkenning voor efficiënte dossiervoering, de toekomst heeft. Wesseling: “Het draagt bij aan het échte gesprek tussen arts en patiënt. Dat past bij Samen Beslissen. Maar het gaat ook bijdragen aan een betere informatie-uitwisseling tussen ketenpartners, zoals ziekenhuizen, huisartsen, de ggz en de care-units. Hoe sneller, beter en eenduidiger de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg. De patiënt profiteert daarvan.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Limburgse apotheek wil chronisch gebruik slaap­medi­catie voorkomen

Apotheker Waan Yasen startte in samenwerking met huisartsen en de gemeente Reuver een project om chronisch gebruik van slaapmedicatie te voorkomen. “We willen patiënten bewust maken van de risico’s. Een alternatief voor medicatie is bijvoorbeeld slaaptherapie.”

‘Zorg dat je digitaal geletterd blijft’

Maartje Schermer deelt enkele ethische vraagstukken die spelen bij technologische ontwikkelingen in de zorg, zoals AI. “Wees er niet bang voor, probeer het uit, en vooral: blijf je er vragen bij stellen. Want één ding is zeker: dit gaat niet meer weg.”

‘Het is belangrijk om de hele mens te zien als arts’

Geïnspireerd door haar eigen leven verkent Machteld Huber inzichten en praktische handvatten over de laatste levensfase onder de titel ‘De laatste 1000 dagen’. “Artsen richten zich vaak puur op het fysieke, terwijl de mens een combinatie is van lichaam en geest.”

Ook medisch specialisten kunnen Bloeizones inzetten

Dyane Stolwijk-Woudstra wil medisch specialisten inspireren om Bloeizones door te zetten naar de tweedelijnszorg. “Het gaat er niet om dat je een probleem signaleert en dat ook meteen moet oplossen, maar maak het bespreekbaar, daar gaat het om!”

Casus: man met hinderlijk nachtplassen

Een 67-jarige man bezoekt uw spreekuur met al langer bestaande hinderlijke klachten van nycturie. De ochtendplas niet meegerekend moet hij er zeker drie keer per nacht uit, maar ook wel vaker. Wat is uw diagnose?

Casus: jongen met klachten na operatie keelamandelen

Op de dienstpost verschijnt de 6-jarige Daan, die afgelopen woensdag is geopereerd aan zijn keelamandelen. Hij wil niet drinken, heeft keelpijn, ruikt naar uit zijn mond, is hangerig en heeft witte plekken achter in de mond. Wat is uw diagnose?

Geneeskunde­­student­en krijgen bijsluiter bij AI

Eerstejaars studenten geneeskunde in Leiden krijgen les in de betekenis van AI en medische technologie. Marcel Haas probeert de studenten te laten nadenken over hun rol als arts in de toekomst. “Hoe kunnen artsen technologie inzetten in het contact met patiënten?”

‘Ergo­therapie is het meest bewaarde geheim in de gezond­heids­zorg’

De meerwaarde van ergotherapie in de eerste lijn is bij veel artsen onbekend, terwijl het vak hen juist helpt om zorg dicht bij huis te kunnen bieden, vertelt Lucelle van de Ven. “De paramedische zorg in de eerste lijn moet groeien, dus ook de ergotherapie.”

Winst in levensjaren met persoonlijke aanpak bijwerk­ingen immuun­therapie

De onderzoeksgroep van Karijn Suijkerbuijk ontdekte dat prednison het effect van immuuntherapie bij kanker onderdrukt. Prednison is vaak nodig voor de bijwerkingen, maar zou persoonlijker ingezet moeten worden. “Mijns inziens moet de richtlijn worden aangepast.”

‘Wil je het komende jaar zwanger worden?’

De vraag ‘Wil je het komend jaar zwanger worden?’ zou veel vaker gesteld moeten worden door álle hulpverleners, stelt Annemarie Mulders. “Gezond zwanger worden begint bij bewustwording en kennis over het belang van de periode vóór de zwangerschap.”


1
0
Laat een reactie achterx
Lees ook: Een medifoor gebruiken in medische gesprekken: zeven tips

Naar dit artikel »

Lees ook: Hoe kun je samen beslissen in de zorg bevorderen?

Naar dit artikel »