Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Spraakherkenning zorgt voor minder administratielast
Minder administratielast voor de arts, meer transparantie en vooral: meer tijd voor de patiënt in de spreekkamer. Spraakherkenning leidt tot snellere en meer efficiënte dossiervoering. Dat heeft voor zowel arts als patiënt veel voordelen. In het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) doen ze er positieve ervaringen mee op.
Dossiervoering in de medische wereld is tijdrovend. Medisch specialisten kunnen daardoor minder zorg leveren of zijn soms gedwongen tot doorwerken in de avonduren om hun rapportage op orde te krijgen. Door gesproken woord direct om te zetten in geschreven tekst, zijn zorgprofessionals minder tijd kwijt aan documentatie. “Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut met spraakherkenning. Dat is drie keer sneller dan typen,” legt Harm Wesseling uit, Chief Information Officer (CIO) in het MCL. “Dat resulteert in aanzienlijke tijdwinst.”
“De tekst komt nagenoeg foutloos in het patiëntendossier”
Chief Information Officer Harm Wesseling
Steeds minder fouten
Met spraakherkenning spreekt de arts zijn of haar rapportage in in een spraakherkenningstool met microfoon. De tekst wordt vervolgens direct verwerkt in het elektronisch patiëntendossier (EPD). “Voorheen ging dat laatste nog wel eens fout,” vertelt Wesseling. “De arts sprak dan de tekst in, maar moest deze vervolgens doorlezen op mogelijke fouten. Dat kostte dan toch weer tijd. Door de verbeterde spraakherkenningstechnologie de afgelopen jaren zijn die foutjes vrijwel verdwenen. De tekst komt daardoor nagenoeg foutloos in het patiëntendossier. Dat leidt tot een verhoogde nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie.”
Meeluisteren en corrigeren
De afdelingen Radiologie en Nucleaire geneeskunde van het MCL maken al langer gebruik van spraakherkenning, als toelichting bij de beeldvorming, vertelt Joke Anna Loonstra, adviseur Digitale Zorg. “Sinds dit voorjaar draait er bij ons een pilot bij de poliklinieken. De artsen gebruiken het in de spreekkamer als de patiënt – en naasten – erbij zit. Doordat de arts niet hoeft te typen terwijl hij met de patiënt praat, houdt hij beter contact. Hij zit niet meer continu achter het beeldscherm. Bovendien zorgt het voor meer transparantie. De patiënt luistert mee en kan de arts tijdens het inspreken eventueel corrigeren. Bijvoorbeeld als deze de woorden van de patiënt niet goed begrepen heeft.”
“Artsen kunnen eerder hun rapportage afronden”
Adviseur Digitale Zorg Joke Anna Loonstra
Begrijpelijke taal
Wesseling vult aan: “Patiënten waarderen dit enorm. Ze worden steeds mondiger, willen tijd voor een gesprek met de arts, willen gezien en gehoord worden. Dit beantwoordt daaraan. Daarnaast stellen ze het op prijs dat ze ter plekke hun eigen dossier kunnen meelezen. Des te meer omdat het ons door de inzet van AI – ook daar experimenteren we mee – steeds beter lukt het medisch jargon van de arts om te zetten in voor de patiënt begrijpelijke taal. Zodat deze snapt wat er in het dossier staat. De dossiervoering wordt daarmee steeds meer teamwork tussen arts en patiënt.”
En ook de arts profiteert ervan, vult Loonstra aan. “Sommige artsen hebben fysieke klachten doordat ze de hele dag achter het scherm zitten. Dat hoeft niet langer. Ze kunnen staan, lopen of bewegen terwijl ze de tekst inspreken. En ze kunnen eerder hun rapportage afronden. Dat hoeven ze niet ’s avonds nog eens te doen.”
“Hoe sneller de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg”
Betere informatie-uitwisseling
Wesseling en Loonstra verwachten dat spraakherkenning voor efficiënte dossiervoering, de toekomst heeft. Wesseling: “Het draagt bij aan het échte gesprek tussen arts en patiënt. Dat past bij Samen Beslissen. Maar het gaat ook bijdragen aan een betere informatie-uitwisseling tussen ketenpartners, zoals ziekenhuizen, huisartsen, de ggz en de care-units. Hoe sneller, beter en eenduidiger de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg. De patiënt profiteert daarvan.”