DOQ

Spraakherkenning zorgt voor minder administratielast

Minder administratielast voor de arts, meer transparantie en vooral: meer tijd voor de patiënt in de spreekkamer. Spraakherkenning leidt tot snellere en meer efficiënte dossiervoering. Dat heeft voor zowel arts als patiënt veel voordelen. In het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) doen ze er positieve ervaringen mee op.

Dossiervoering in de medische wereld is tijdrovend. Medisch specialisten kunnen daardoor minder zorg leveren of zijn soms gedwongen tot doorwerken in de avonduren om hun rapportage op orde te krijgen. Door gesproken woord direct om te zetten in geschreven tekst, zijn zorgprofessionals minder tijd kwijt aan documentatie. “Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut met spraakherkenning. Dat is drie keer sneller dan typen,” legt Harm Wesseling uit, Chief Information Officer (CIO) in het MCL. “Dat resulteert in aanzienlijke tijdwinst.”

“De tekst komt nagenoeg foutloos in het patiëntendossier”

Chief Information Officer Harm Wesseling

Steeds minder fouten

Met spraakherkenning spreekt de arts zijn of haar rapportage in in een spraakherkenningstool met microfoon. De tekst wordt vervolgens direct verwerkt in het elektronisch patiëntendossier (EPD). “Voorheen ging dat laatste nog wel eens fout,” vertelt Wesseling. “De arts sprak dan de tekst in, maar moest deze vervolgens doorlezen op mogelijke fouten. Dat kostte dan toch weer tijd. Door de verbeterde spraakherkenningstechnologie de afgelopen jaren zijn die foutjes vrijwel verdwenen. De tekst komt daardoor nagenoeg foutloos in het patiëntendossier. Dat leidt tot een verhoogde nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie.”

Meeluisteren en corrigeren

De afdelingen Radiologie en Nucleaire geneeskunde van het MCL maken al langer gebruik van spraakherkenning, als toelichting bij de beeldvorming, vertelt Joke Anna Loonstra, adviseur Digitale Zorg. “Sinds dit voorjaar draait er bij ons een pilot bij de poliklinieken. De artsen gebruiken het in de spreekkamer als de patiënt – en naasten – erbij zit. Doordat de arts niet hoeft te typen terwijl hij met de patiënt praat, houdt hij beter contact. Hij zit niet meer continu achter het beeldscherm. Bovendien zorgt het voor meer transparantie. De patiënt luistert mee en kan de arts tijdens het inspreken eventueel corrigeren. Bijvoorbeeld als deze de woorden van de patiënt niet goed begrepen heeft.”

“Artsen kunnen eerder hun rapportage afronden”

Adviseur Digitale Zorg Joke Anna Loonstra

Begrijpelijke taal

Wesseling vult aan: “Patiënten waarderen dit enorm. Ze worden steeds mondiger, willen tijd voor een gesprek met de arts, willen gezien en gehoord worden. Dit beantwoordt daaraan. Daarnaast stellen ze het op prijs dat ze ter plekke hun eigen dossier kunnen meelezen. Des te meer omdat het ons door de inzet van AI – ook daar experimenteren we mee – steeds beter lukt het medisch jargon van de arts om te zetten in voor de patiënt begrijpelijke taal. Zodat deze snapt wat er in het dossier staat. De dossiervoering wordt daarmee steeds meer teamwork tussen arts en patiënt.”

En ook de arts profiteert ervan, vult Loonstra aan. “Sommige artsen hebben fysieke klachten doordat ze de hele dag achter het scherm zitten. Dat hoeft niet langer. Ze kunnen staan, lopen of bewegen terwijl ze de tekst inspreken. En ze kunnen eerder hun rapportage afronden. Dat hoeven ze niet ’s avonds nog eens te doen.”

“Hoe sneller de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg”

Betere informatie-uitwisseling

Wesseling en Loonstra verwachten dat spraakherkenning voor efficiënte dossiervoering, de toekomst heeft. Wesseling: “Het draagt bij aan het échte gesprek tussen arts en patiënt. Dat past bij Samen Beslissen. Maar het gaat ook bijdragen aan een betere informatie-uitwisseling tussen ketenpartners, zoals ziekenhuizen, huisartsen, de ggz en de care-units. Hoe sneller, beter en eenduidiger de dossiervoering, hoe beter de communicatie en samenwerking tussen alle partijen in de zorg. De patiënt profiteert daarvan.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?


Lees ook: Een medifoor gebruiken in medische gesprekken: zeven tips

Naar dit artikel »

Lees ook: Hoe kun je samen beslissen in de zorg bevorderen?

Naar dit artikel »