Ziekenhuisapotheker Abdullah-Koolmees: ‘Je kunt niet aan één probleem werken zonder naar het geheel te kijken’

mm
Gerben Stolk
Redactioneel,
7 januari 2020

Een patiënt die je altijd bijblijft, die impact heeft. Heshu Abdullah-Koolmees is het type ziekenhuisapotheker dat graag patiënten ziet. In het UMC Utrecht ervaart ze dat iemands kwaliteit van leven de ene keer kan worden verbeterd met een eenvoudig advies en dat op het volgende moment uitvoerig multidisciplinair overleg en een motiverend patiëntgesprek nodig zijn.

“Sommige ziekenhuisapothekers hebben vooral contact met collega’s en andere zorgverleners. Maar er zijn er ook die de klinische afdeling opgaan, medicatiereviews doen en in de poliklinische apotheek staan. Een combinatie van contact met collega’s en patiënten heeft mijn voorkeur. Ik vind het leuk en interessant om contact te hebben met andere zorgverleners. Dat je het sámen doet, geeft voor alle partijen een extra dimensie aan het beroep. Maar als het nodig en mogelijk is, wil ik graag ook de patiënt spreken. In die contacten krijg ik met twee uitersten te maken”, zegt ze. “Van snelle, simpele oplossingen tot een afgewogen oordeel en doordacht behandelplan waarbij veel zorgverleners betrokken zijn én waarin de patiënt zich moet kunnen vinden.”

Ziekenhuisapotheker Heshu Abdullah-Koolmees

Droge mond

Een voorbeeld van snelle, simpele oplossingen is de patiënt die antidepressiva kreeg voorgeschreven tijdens een opname bij het specialisme psychiatrie. “Ik werk veel samen met psychiaters, want psychiatrie was mijn subspecialisatie tijdens de opleiding tot ziekenhuisapotheker en mijn promotieonderzoek ging er ook over”, vertelt Abdullah-Koolmees. “Bij zijn eerste bezoek aan de polikliniek vertelde de p

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel