DOQ

Dr. Buunk: ‘In het voorjaar waren artsen de helden van de zorg, sinds de zomer veranderde de houding van sommige mensen’

Van applaus tot verwijt. Van zorgheld die cadeautjes ontvangt tot middelpunt van discussies over veiligheidsregels. De houding jegens mensen werkzaam in de gezondheidszorg is niet meer hetzelfde als aan het begin van de coronatijd, zo heeft onder meer Gerba Buunk geconstateerd. De internist acute geneeskunde uit het Amphia Ziekenhuis: “Ik adviseer zorgverleners duidelijk, consequent en beleefd te zijn. Als jij op die manier bij de drempel van je spreekkamer een regel uitlegt aan een patiënt, kan meteen iedereen in de wachtruimte horen wat wordt verwacht.”  

Komt een patiënt met zijn vrouw in het ziekenhuis. Zegt de echtgenote tegen Gerba Buunk: “Ik wil mee met mijn man de spreekkamer in.” Antwoordt de internist: “Dat mag helaas niet, mevrouw.” Zegt de vrouw: “Maar ik heb speciaal vrij genomen van mijn werk.” Vertelt Buunk nogmaals: “Het is de regel dat de patiënt alléén naar de afspraak komt.” Gaat de vrouw verder: “Waarom? U moet zich maar beschermen.” Legt Buunk uit: “Het is juist ter bescherming van uzelf, uw man en mij dat u niet mee naar binnen mag, mevrouw.” 

Internist acute geneeskunde dr. Gerba Buunk

Discussies 

Dit soort discussies moeten Buunk en andere artsen in het Amphia Ziekenhuis met steeds hogere frequentie voeren nadat COVID-19 in de zomer flink op zijn retour was geraakt. “Want ondanks de afname van het aantal coronapatiënten bleven vanzelfsprekend de veiligheidsmaatregelen van kracht”, vertelt ze. “Niet iedereen begreep en accepteerde dat. Het leven leek weer min of meer normaal te zijn: mensen gingen met vakantie, op tv zagen ze geen heftige IC-beelden meer, et cetera. En dat leverde in het ziekenhuis dan soms discussies op over onze regels. Bijvoorbeeld: waarom mag een zieke maar één bezoeker per dag?” 

“De basis moet zijn dat je begrip hebt voor de regels en respect hebt voor elkaar” 

Op gemak stellen 

Ze vervolgt: “Meestal zijn het vrijwilligers of beveiligers die hiermee worden geconfronteerd, maar verpleegkundigen en artsen hebben er ook mee te maken. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt als zorgverlener: een discussie over de regels, met wrevel bij de patiënt en naasten als gevolg. Belangrijk onderdeel van ons van is juist mensen op hun gemak stellen en een goede band opbouwen.” 

Respect 

Behalve internist acute geneeskunde is Buunk medisch manager SEH in het Amphia Ziekenhuis. “In het voorjaar waren dokters en verpleegkundigen letterlijk de helden van de zorg. Bij de ingang van het ziekenhuis stonden mensen te applaudisseren, we ontvingen cadeaus: van taarten tot handcrème. Dat gaf mij overigens een wat ongemakkelijk gevoel, want we deden gewoon ons werk. Sinds de zomer veranderde de houding van sommige mensen. Zij raakten de maatregelen zat en accepteerden ze niet meer zo gemakkelijk; dat zag je in de hele maatschappij en dus ook in ons ziekenhuis. Ik kan me dat overigens best wel een beetje voorstellen: ik ben het zelf soms ook zat. Ook ik erger me weleens als ik met mijn winkelkarretje een voorgeschreven route moet volgen in Albert Heijn. Maar de basis moet zijn dat je begrip hebt voor de regels en respect hebt voor elkaar.” 

“Een beveiliger zorgt ervoor dat de rust bewaard blijft wanneer iemand bijvoorbeeld ontstemd raakt omdat zijn operatie is uitgesteld vanwege coronazorg” 

Rust bewaard 

Buunk zag de ontwikkeling van afnemende acceptatie in de (na)zomer. “Inmiddels lijkt het weer wat beter te worden. Of misschien moet ik het anders formuleren: mensen die voorheen de discussie zouden zijn aangegaan, zijn zo langzamerhand enigszins murw geraakt door alle maatregelen in het land en leggen zich erbij neer. Toch loopt over een aantal van onze poliklinieken een beveiliger. Die zorgt ervoor dat de rust bewaard blijft wanneer iemand bijvoorbeeld ontstemd raakt omdat zijn operatie is uitgesteld vanwege coronazorg.” 

“Ik zie soms dat jongere artsen het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen, maar besef dat het essentieel is om duidelijkheid te geven” 

Duidelijk en beleefd 

In het Amphia Ziekenhuis geldt in coronatijd een aantal regels: kom alléén naar een afspraak, handen wassen voor een afspraak, voor binnenkomst vertellen of er al dan niet corona-gerelateerde klachten zijn, maximaal één bezoeker per dag en anderhalve meter afstand houden. Wat adviseert Buunk collega-artsen die stuiten op onbegrip over een regel? “Dat je duidelijk en beleefd ‘nee’ zegt en uitleg geeft. Er mogen bijvoorbeeld alleen meerdere personen in een ruimte zijn bij een belangrijke uitslag en overlijdensbericht. Wees daar helder over, want anders kan de familie van een patiënt denken dat ze iets niet mag wat een andere familie wél is toegestaan. Ik zie soms dat jongere artsen het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen, maar besef dat het essentieel is duidelijkheid te geven.” 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx