DOQ

Dr. Buunk: ‘In het voorjaar waren artsen de helden van de zorg, sinds de zomer veranderde de houding van sommige mensen’

Van applaus tot verwijt. Van zorgheld die cadeautjes ontvangt tot middelpunt van discussies over veiligheidsregels. De houding jegens mensen werkzaam in de gezondheidszorg is niet meer hetzelfde als aan het begin van de coronatijd, zo heeft onder meer Gerba Buunk geconstateerd. De internist acute geneeskunde uit het Amphia Ziekenhuis: “Ik adviseer zorgverleners duidelijk, consequent en beleefd te zijn. Als jij op die manier bij de drempel van je spreekkamer een regel uitlegt aan een patiënt, kan meteen iedereen in de wachtruimte horen wat wordt verwacht.”  

Komt een patiënt met zijn vrouw in het ziekenhuis. Zegt de echtgenote tegen Gerba Buunk: “Ik wil mee met mijn man de spreekkamer in.” Antwoordt de internist: “Dat mag helaas niet, mevrouw.” Zegt de vrouw: “Maar ik heb speciaal vrij genomen van mijn werk.” Vertelt Buunk nogmaals: “Het is de regel dat de patiënt alléén naar de afspraak komt.” Gaat de vrouw verder: “Waarom? U moet zich maar beschermen.” Legt Buunk uit: “Het is juist ter bescherming van uzelf, uw man en mij dat u niet mee naar binnen mag, mevrouw.” 

Internist acute geneeskunde dr. Gerba Buunk

Discussies 

Dit soort discussies moeten Buunk en andere artsen in het Amphia Ziekenhuis met steeds hogere frequentie voeren nadat COVID-19 in de zomer flink op zijn retour was geraakt. “Want ondanks de afname van het aantal coronapatiënten bleven vanzelfsprekend de veiligheidsmaatregelen van kracht”, vertelt ze. “Niet iedereen begreep en accepteerde dat. Het leven leek weer min of meer normaal te zijn: mensen gingen met vakantie, op tv zagen ze geen heftige IC-beelden meer, et cetera. En dat leverde in het ziekenhuis dan soms discussies op over onze regels. Bijvoorbeeld: waarom mag een zieke maar één bezoeker per dag?” 

“De basis moet zijn dat je begrip hebt voor de regels en respect hebt voor elkaar” 

Op gemak stellen 

Ze vervolgt: “Meestal zijn het vrijwilligers of beveiligers die hiermee worden geconfronteerd, maar verpleegkundigen en artsen hebben er ook mee te maken. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt als zorgverlener: een discussie over de regels, met wrevel bij de patiënt en naasten als gevolg. Belangrijk onderdeel van ons van is juist mensen op hun gemak stellen en een goede band opbouwen.” 

Respect 

Behalve internist acute geneeskunde is Buunk medisch manager SEH in het Amphia Ziekenhuis. “In het voorjaar waren dokters en verpleegkundigen letterlijk de helden van de zorg. Bij de ingang van het ziekenhuis stonden mensen te applaudisseren, we ontvingen cadeaus: van taarten tot handcrème. Dat gaf mij overigens een wat ongemakkelijk gevoel, want we deden gewoon ons werk. Sinds de zomer veranderde de houding van sommige mensen. Zij raakten de maatregelen zat en accepteerden ze niet meer zo gemakkelijk; dat zag je in de hele maatschappij en dus ook in ons ziekenhuis. Ik kan me dat overigens best wel een beetje voorstellen: ik ben het zelf soms ook zat. Ook ik erger me weleens als ik met mijn winkelkarretje een voorgeschreven route moet volgen in Albert Heijn. Maar de basis moet zijn dat je begrip hebt voor de regels en respect hebt voor elkaar.” 

“Een beveiliger zorgt ervoor dat de rust bewaard blijft wanneer iemand bijvoorbeeld ontstemd raakt omdat zijn operatie is uitgesteld vanwege coronazorg” 

Rust bewaard 

Buunk zag de ontwikkeling van afnemende acceptatie in de (na)zomer. “Inmiddels lijkt het weer wat beter te worden. Of misschien moet ik het anders formuleren: mensen die voorheen de discussie zouden zijn aangegaan, zijn zo langzamerhand enigszins murw geraakt door alle maatregelen in het land en leggen zich erbij neer. Toch loopt over een aantal van onze poliklinieken een beveiliger. Die zorgt ervoor dat de rust bewaard blijft wanneer iemand bijvoorbeeld ontstemd raakt omdat zijn operatie is uitgesteld vanwege coronazorg.” 

“Ik zie soms dat jongere artsen het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen, maar besef dat het essentieel is om duidelijkheid te geven” 

Duidelijk en beleefd 

In het Amphia Ziekenhuis geldt in coronatijd een aantal regels: kom alléén naar een afspraak, handen wassen voor een afspraak, voor binnenkomst vertellen of er al dan niet corona-gerelateerde klachten zijn, maximaal één bezoeker per dag en anderhalve meter afstand houden. Wat adviseert Buunk collega-artsen die stuiten op onbegrip over een regel? “Dat je duidelijk en beleefd ‘nee’ zegt en uitleg geeft. Er mogen bijvoorbeeld alleen meerdere personen in een ruimte zijn bij een belangrijke uitslag en overlijdensbericht. Wees daar helder over, want anders kan de familie van een patiënt denken dat ze iets niet mag wat een andere familie wél is toegestaan. Ik zie soms dat jongere artsen het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen, maar besef dat het essentieel is duidelijkheid te geven.” 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”