Hoe ‘overleef’ je slaaptekort als gevolg van uitdagende werktijden?

mm
Anneke de Joode
Redactioneel,
1 augustus 2019

Voldoende slapen is van ‘levensbelang’ om goed te kunnen functioneren, maar in de praktijk niet altijd haalbaar voor artsen en andere zorgprofessionals. Door slaaptekort ervaren we meer stressgevoelens en kan het risico op fouten of ongelukken toenemen. Anneke de Joode, coach bij Surplace Fietscoaching, gaat in op het belang van voldoende slaap, en geeft tips hoe je bij tijd en wijle toch zo goed mogelijk met slaaptekort kunt omgaan.

Eerst woonde ik in de stad. Toen we het huis betrokken, besloten we aan de achterkant te gaan slapen. Het was daar namelijk rustiger en dus beter voor een goede nachtrust. Maar op het moment dat de dagen lengden en het buiten warmer werd, werd die droom ruw verstoord. Want zodra het echt vroeg licht werd, verscheen er op ons balkon een merel die vrolijk begon te fluiten. Het leek, met de ramen open, wel of het beestje naast je hoofdkussen zat! Aan de ene kant werd ik heel blij van het vrolijke deuntje. Aan de andere kant baalde ik, want waarom moest dat om half 5 ’s ochtends als ik nog in een diepe slaap was?

Leven met de seizoenen

Behalve de merel hadden we ook lichte gordijnen. Het idee van leven met de seizoenen sprak ons wel aan. Dus langer slapen in de winterperiode als het koud en langer donker is. En korter slapen in de zomer, wanneer je (in mijn beleving) sowieso wat meer energie hebt. Misschien een iets te romantische gedachte. Want niets was minder waar. Behalve de merel zorgde ook het vroege daglicht voor korte nachten. Het brak me uiteindelijk op. Ik was doodmoe overdag. Ik viel tijdens mijn werk achter het beeldscherm in slaap en moest enorm veel moeite doen

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel