Zijn we kwetsbaarder voor avondstress?

mm
Oda Salomons
Redactioneel,
9 januari 2020

Is het een goed idee om ’s avonds nog even te knallen om de presentatie voor de volgende dag te oefenen? Om intensief te sporten of een kaartspel te spelen waarbij je echt graag wilt winnen, waardoor je lijf een adrenalinestoot krijgt? Of kun je stressvolle situaties in de avond beter vermijden? En wat doe je als je niet de keuze hebt om stressmomenten in de avond te vermijden, zoals bij artsen vaak het geval is? Oda Salomons, psycholoog, trainer en coach bij Touch, training en coaching BV legt uit wat stress doet met zowel je lichaam als je brein, en wat het verschil is tussen ochtend- en avondstress. 

Onderzoekers van de Japanse Hokkaido Universiteit* lieten gezonde deelnemers een veelgebruikte stresstest doen: in vijftien minuten een presentatie voorbereiden en geven voor drie getrainde interviewers en een camera; en tot slot een ingewikkelde rekensom oplossen. De onderzoekers waren benieuwd wat het verschil is tussen ochtend- en avondstress en lieten de ene groep de presentatie in de ochtend doen, en de andere groep in de avond.

(Foto: Pixabay)

Minder goede verwerking van avondstress

Ze ontdekten dat het lichaam ’s avonds veel minder goed stress kan verwerken, omdat het lichaam minder stresshormonen afgeeft die helpen bij de omgang met stress. Bij stress komen twee hormonen vrij, adrenaline en cortisol. Je lichaam maakt adrenaline aan als het denkt dat het in gevaar is. Stel je voor dat je in een extreme situatie bent zoals een achtbaan; dat is wat adrenaline met je kan doen. Mensen hebben een overlevingsdrang en dit stofje wakkert binnen enkele seconden de vlucht-, vecht- of bevriesreactie

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, ,
Deel dit artikel