DOQ

Pilots UMCU beogen 100 procent medicatieverificatie bij ziekenhuisontslag

Zeven op de tien patiënten worden op dit moment uit het UMC Utrecht ontslagen met een geverifieerd en actueel medicatieoverzicht. Het ziekenhuis werkt er momenteel met pilots hard aan om standaard bij alle patienten die ontslagen worden medicatieverificatie uit te voeren, zodat huisartsen van deze patiënten weten welke medicijnen ze gebruiken.

Een medicatieoverzicht is pas actueel en geverifieerd als het bij ontslag door de apothekersassistent is gecheckt, aan de patiënt is meegegeven en naar de thuisapotheek is gefaxt. Dat laatste gebeurt nu in dertig procent van de gevallen nog niet. Wél wordt de medicatie vermeld in de klinische ontslagbrief naar de huisarts, maar wanneer de apotheek de patiënt (nog) niet heeft gesproken is het overzicht dus niet geverifieerd. Dit staat ook vermeld in de ontslagbrief.

Ontslagprocedure stroomlijnen
Op dit moment loopt er op een aantal afdelingen in het UMC Utrecht een pilot om de ontslagprocedure te stroomlijnen. De zorgverleners worden bewust gemaakt van de noodzaak om bij ontslag een actueel en geverifieerd medicatieoverzicht klaar te hebben en hun taken daarin op elkaar af te stemmen. Het proces is hierdoor efficiënter ingericht, waardoor meer patiënten naar huis gaan met een geverifieerd actueel medicatieoverzicht. Op de pilotafdelingen is dat soms honderd procent.

Apothekersassistenten buiten kantooruren
In de toekomst kunnen huisartsen voor een geverifieerd en actueel medicatieoverzicht ook op het LSP inloggen. Op dit moment kunnen ziekenhuizen er nog geen gegevens inzetten en bijwerken, maar dat gaat dus veranderen.
Tot slot is bij de ondernemingsraad van het UMC Utrecht een adviesaanvraag ingediend voor capaciteitsuitbreiding van apothekersassistenten buiten kantooruren. Zo blijft in de overgang naar het weekend de medicatieverificatie gewaarborgd. Sinds april is er alvast in het weekend uitbreiding op de spoedeisende hulp.

Bron: UMCU

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”