DOQ

Pilots UMCU beogen 100 procent medicatieverificatie bij ziekenhuisontslag

Zeven op de tien patiënten worden op dit moment uit het UMC Utrecht ontslagen met een geverifieerd en actueel medicatieoverzicht. Het ziekenhuis werkt er momenteel met pilots hard aan om standaard bij alle patienten die ontslagen worden medicatieverificatie uit te voeren, zodat huisartsen van deze patiënten weten welke medicijnen ze gebruiken.

Een medicatieoverzicht is pas actueel en geverifieerd als het bij ontslag door de apothekersassistent is gecheckt, aan de patiënt is meegegeven en naar de thuisapotheek is gefaxt. Dat laatste gebeurt nu in dertig procent van de gevallen nog niet. Wél wordt de medicatie vermeld in de klinische ontslagbrief naar de huisarts, maar wanneer de apotheek de patiënt (nog) niet heeft gesproken is het overzicht dus niet geverifieerd. Dit staat ook vermeld in de ontslagbrief.

Ontslagprocedure stroomlijnen
Op dit moment loopt er op een aantal afdelingen in het UMC Utrecht een pilot om de ontslagprocedure te stroomlijnen. De zorgverleners worden bewust gemaakt van de noodzaak om bij ontslag een actueel en geverifieerd medicatieoverzicht klaar te hebben en hun taken daarin op elkaar af te stemmen. Het proces is hierdoor efficiënter ingericht, waardoor meer patiënten naar huis gaan met een geverifieerd actueel medicatieoverzicht. Op de pilotafdelingen is dat soms honderd procent.

Apothekersassistenten buiten kantooruren
In de toekomst kunnen huisartsen voor een geverifieerd en actueel medicatieoverzicht ook op het LSP inloggen. Op dit moment kunnen ziekenhuizen er nog geen gegevens inzetten en bijwerken, maar dat gaat dus veranderen.
Tot slot is bij de ondernemingsraad van het UMC Utrecht een adviesaanvraag ingediend voor capaciteitsuitbreiding van apothekersassistenten buiten kantooruren. Zo blijft in de overgang naar het weekend de medicatieverificatie gewaarborgd. Sinds april is er alvast in het weekend uitbreiding op de spoedeisende hulp.

Bron: UMCU

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

De lessen van de langst­vliegende MMT-arts van Nederland

MMT-arts Nico Hoogerwerf vertelt over zijn ervaringen als medisch specialistische zorgverlener per helikopter. “Wij dóen vooral, we voeren handelingen uit. Wij voelen niet de machteloosheid die politiemensen wel kunnen voelen.”

Casus: patiënt met zwelling in de mond

Een patiënte komt op het spreekuur met sinds 2 maanden een zwelling in de mond aan de linkerzijde. Het was destijds 1-2cm, welke spontaan ontlastte met dik taai slijm. Sindsdien komt het in wisselende grootte regelmatig terug. Wat is uw diagnose?

Verslaving onder zorgprofessionals: anonieme hulp is voorhanden

Verslaving is ook onder zorgprofessionals een reëel probleem. Marlies de Rond vertelt over het KNMG-programma ABS-zorgprofessionals, dat anonieme hulp en ondersteuning biedt aan zorgprofessionals die worstelen met problematisch middelengebruik en verslaving.

‘Zoveel artsen willen hun bezieling terug’

MDL-arts Marieke Gielen vindt het huidige zorgsysteem niet houdbaar voor medisch specialisten. “Ik heb mijn bezieling terug en wil nu een bruggenbouwer zijn tussen de reguliere zorg en het bredere zorgveld.”

Het Calamiteiten­­hospi­taal: in dertig minuten opera­tioneel na een ramp 

Mirjam de Jong vertelt hoe het Calamiteitenhospitaal in Utrecht bij een ramp razendsnel operationeel wordt gemaakt en hoe het een cruciale rol speelt in de nationale zorg. “Bij een grote groep slachtoffers moet je bedenken hoe je zoveel mogelijk levens kunt redden.”

Casus: man met toenemende pijn bovenbuik

Een man heeft sinds 2 weken toenemende pijn in de bovenbuik, ter plaatse van het maagkuiltje. De pijn is vooral aanwezig bij het eten en is brandend van karakter. Wat is uw diagnose?

‘Ik wil mensen helpen die het meest in nood zitten’

Werken in oorlogsgebieden geeft Zafer Altunbezel (Artsen zonder Grenzen) voldoening. Dagelijks ziet hij patiënten met oorlogstrauma, soldaten en burgers. “Als je wordt uitgestuurd naar een oorlogsgebied moet je oplossingen kunnen bedenken in zeer atypische situaties.”

‘Te veel welzijns­kwesties komen in het medisch domein’

Karine van ‘t Land is voorzitter van KAMG: een beroepsvereniging, maar ook een lobbyclub die de volksgezondheid wil verbeteren. “Wat Artsen Maatschappij + Gezondheid bindt is dat ze bezig zijn met drie dingen: met preventie, met volksgezondheid en met grote groepen.”

Aanpak onder­voeding moet multi­discipli­nair

Ongeveer een kwart van alle patiënten is bij opname ondervoed. Dit kan leiden tot minder snel herstel en langere opnameduur. De aanpak ervan is een zaak van het hele ziekenhuis, vertellen Emma Koster en Wesley Visser. “Ondervoeding is veel meer dan te weinig eten.”

Casus: jonge patiënt met heftige oorpijn

De 9-jarige patiënt voor u heeft de hele nacht heftige oorpijn gehad rechts. Zijn gehoor is beiderzijds goed en hij heeft geen koorts. Hij is een weinig snotterig. Wat is uw diagnose?


0
Laat een reactie achterx